ילדים וגירושין – מה מעסיק ילדים בגירושין ובמה טיפול משפחתי מקצועי יכול לסייע

גירושין מהווים משבר במערכת המשפחתית עבור ההורים והילדים. כל בני המשפחה חווים שינויים אישיים, רגשיים, כלכליים וחברתיים הדורשים התארגנות מחודשת. חוקרים רבים עסקו בסוגיה של ילדים וגירושין וכולם מציינים כי עבור הילדים זו התנסות מפחידה המעוררת תחושות קשות כמו: עצב, בלבול, רגשות אשם, בושה, חוס
ר וודאות ועוד.
מה מטריד את הילדים בגירושין?
בתקופת הגירושין הילדים נמצאים בחוסר ודאות ובחוסר בטחון. שאלות רבות שבדרך כלל אינן נשאלות בקול רם ובאופן ישיר מעסיקות אותם ומעלות אצלם את רמת החרדה. עולות אצלם שאלות בכמה מישורים:
חששות לגבי הגירושין עצמם – ילדים נוטים להאשים את עצמם בגירושי ההורים. הם מוטרדים מכך שאולי ההורים מתגרשים בגללם עקב התנהגותם ומתעוררות אצלם רגשות אשם. הם שואלים את עצמם מדוע ההורים שלי מתגרשים? למה זה קורה דווקא לי? האם זה בגללי?
חששות לגבי עתיד הקשר עם ההורים- האם אבא ואמא אוהבים אותי? עם מי אנחנו נישאר, עם אבא או עם אמא? מי מחליט? האם נצטרך לבחור ביניהם? מתי ניפגש עם ההורה השני ? האם אמא או אבא תעזוב או יעזוב אותי גם כן?
חששות לגבי סביבת המגורים – שינוי סביבת המגורים עם כל מה שנלווה לכך מעורר דאגה רבה בקרב הילדים.היכן אני אגור? האם נישאר באותו בית? נעבור דירה? לאן?
האם אצטרך לעבור בית ספר? האם אצטרך להיפרד מהחברים?
חששות לגבי התמודדות חברתית – למרות הלגיטימציה הקיימת בחברה לגירושין, ילדים וגירושין זה נושא רגיש. ילדים בשלב הראשוני חווים בושה ומתקשים לשתף את החברים בגירושים של הוריהם ומעסיקות אותם שאלות כמו :האם לספר לחברים שלי, מה אספר .
דאגות כלכליות – דאגות אלה יותר נפוצות אצל מתבגרים . האם נסתדר כלכלית? האם אוכל לקבל מה שאני צריך ורוצה גם אחרי הגירושין?
גירושין וילדים – כיצד ניתן לסייע לילדים ולהורים?
ילדים וגירושין הוא נושא שמעסיק הורים רבים בתקופת הגירושין, הם מבינים כי תפקידם להקל על מצוקת הילדים אולם הם עצמם לא תמיד פנויים רגשית לכך או שלא יודעים כיצד לעשות זאת. כמטפלת זוגית ומשפחתית שפוגשת הרבה משפחות במשבר, אני ממליצה לפתח תקשורת ישירה, לדובב אותם להעלות שאלות ורגשות ולתת את מקסימום המידע האפשרי . המידע אמור להינתן בהתאם לגיל ולבשלות הילדים.
אחת הדרכים לסייע להורים ולילדים בתהליך פרידה וגירושין היא באמצעות טיפול משפחתי מקצועי. במסגרת טיפול משפחתי מקצועי המטפלת המשפחתית מעודדת שיח פתוח בין חברי המשפחה על מנת שיעלו את הקשיים, המחשבות, החששות והרגשות.
טיפול משפחתי מקצועי נעשה באווירה תומכת המאפשרת להורים ולילדים להעלות שאלות ונושאים שבדרך כלל לא מדוברים באופן גלוי בבית.
המפגש יכול להיות עם שני ההורים והילדים או כל אחד מההורים בנפרד יחד עם הילדים, אז הם יכולים להעלות קשיים ספציפיים לאותו הורה.
הדרכות הורים זה חלק בלתי נפרד מטיפול משפחתי מקצועי. הורים בתהליך גירושין יכולים לפנות להדרכות הורים ביחד או בנפרד כדי לקבל ייעוץ כיצד להתמודד עם קשיי הילדים שלהם וכיצד להקל עליהם.
יש מקרים בהם בני הזוג נמצאים בקונפליקט ומתקשים להפריד בין הקונפליקט הזוגי להורות. במקרים אלו ניתן לסייע להם בפגישות משותפות עם מטפלת זוגית כדי לבנות תקשורת תקינה עבור ילדיהם במשבר הגירושין ולאחריו. אחד האתגרים של המטפלת הזוגית הוא לסייע לבני הזוג להפריד בין הזוגיות להורות ובכך למזער את הנזק לילדים.

hgf

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת. מגשרת בגירושין. בעלת ניסיון רב שנים בטיפול ובגישור.

כתיבת תגובה