יש לכם רעיון לאפליקציה? מה עושים

רישום פטנטים מבוצע אצל רשם פטנטים של מדינה מסוימת. ניתן לרשום המצאה חדשנית כפטנט אבל קבלת פטנט על אפליקציה מסובכת יותר מקבלת אישורים על המצאות אחרות. בארה"ב מקובל יותר לאשר פטנטים על אפליקציות, אך לא כן באירופה. רישום פטנט בישראל הוא בדומה לנהוג באירופה אם כי בשנים האחרונות מאושרים באופן יחסי יותר פטנטים על אפליקציות. רישום פטנט על אפליקציה באופן עצמאי יכול להיות מסובך ולכן יש שמעדיפים להסתייע בחברות מידענות, עורכי פטנטים או עו"ד במטרה לספק לרשם הפטנטים את כל המידע הדרוש לאישור ההמצאה כפטנט.

איך לקבל פטנט על אפליקציה

כדי שאפליקציה תקבל זכויות של פטנט על הממציא להוכיח שהמצאתו משפרת פעולת מכשיר או מאפשרת התחברות ייחודית למערכת. לפני הגשת בקשה לרישום פטנט יש לוודא שהאפליקציה מקורית ושהיא מבצעת פעולות שעדיין לא בוצעו ע"י אפליקציות אחרות. אם כי רישום הפטנט מבוצע בארץ חשוב לוודא שהאפליקציה לא רשומה כפטנט במדינה אחרת, מכיוון שאמנות בין-לאומיות מאפשרות לרשום פטנטים במדינות החברות באמנה על סמך רישום במדינה מסוימת.

ישנן אפשרויות אחרות לקבלת זכויות בלעדיות על אפליקציה מלבד רישום פטנט בישראל, ביניהן – כתיבת תוכנה מקורית שהקוד שלה הועלה לראשונה מאפשרת זכויות יוצרים, אם כיצירה ספרותית בשל על התוכן או כיצירה אמנותית של עיצוב ויזואלי. אפשרות אחרת היא קבלת הגנה על סימן מסחרי כגון שם האפליקציה או לוגו כאשר הרישום מתבצע אצל רשם סימני המסחר ברשות הפטנטים. חשוב לבחור בשם שאינו כללי מדי אלא מייצג את ההמצאה, ולפני הגשת הבקשה לבצע בדיקה מקיפה כדי לוודא שהסימן המסחרי אינו נמצא בשימוש בידי חברה או מוצר אחרים.

לוודא מקוריות על האפליקציה

כדי לרשום את האפליקציה כפטנט או כסימן מסחרי יש לבצע חיפוש במאגרי מידע כדי לוודא את המקוריות ההמצאה. ישנם מאגרים מקוונים של רשם הפטנטים בארה"ב, רשם הפטנטים באירופה ורשם הפטנטים הבין-לאומי, מאגרי מידע אינטרנטיים, מאגרים בתשלום, ומאגרים המקוטלגים בתחומים מסויימים כגון תחומי טכנולוגיה. חשוב לבצע מחקר מקיף לפני הגשת הבקשה כדי לוודא שהאפליקציה אכן עומדת בסטנדרט הנדרש לאישור הפטנט.

עורך פטנטים להגשת בקשה לפטנט

עורך פטנטים אינו בהכרח עורך דין אך עליו להיות אזרח ישראל, בעל תואר רלוונטי ממוסד להשכלה גבוהה, שעבר התמחות במשרד עו"ד פטנטים או במחלקת פטנטים במפעל ובבחינת רישוי מטעם משרד הפטנטים בארץ. עורך פטנטים מרכז את המידע על ההמצאה וכמו כן את סעיפי תביעות הזכויות של הממציא, לצורך הגשת בקשה לפטנט אצל רשם הפטנטים. עורכי פטנטים מייצגים בקשות של ממציאי אפליקציות בפני רשם הפטנטים, ויכולים לייצג גם בבית משפט בסוגיות לא משפטיות. מכיוון שזהו תחום התמחות ייחודי ישנם משרדי עורכי דין שנעזרים בעורכי פטנטים לייצוג לקוחותיהם. מכיוון בקשה לפטנט על אפליקציה מייצגת את ההמצאה המקורית על כל פרטיה תפקידם של עורכי פטנטים חשוב ביותר.

כתיבת תגובה