מהו הטיניטוס וכיצד נתמודד איתו ונמנע אותו?

אחת מהפרעות השמיעה הנפוצות ביותר בעולמנו, נקראת טיניטוס או בעברית – טינטון. הפרעה זו מכונה לעתים גם אשליה שמיעתית כלומר, האדם שומע כל מיני צלילים אשר אינם מגיעים מבחוץ כלל. אז מהין הם מגיעים? יש שני תתי סוגים של טינטון. סוג אחד מקורו בתוך הגוף שלנו – האדם שומע בעוצמה רבה את פעימות הלב שלו או זרימת הדם שלו, באופן שאיננו סביר או הגיוני בדרך כלל. המקור השני הוא אשלייתי לחלוטין, והאדם שומע צלילים וצפצופים שונים. עם זאת, חשוב מאד להבין כי הטיניטוס איננו מחלת נפש של אדם השומע קולות בראשו (כאמור מדובר על קולות בסיסיים של זמזום, צפצוף, פעימות או זרימה – ולא מצב בו האדם מדמיין שמישהו מדבר אליו). זוהי הפרעה אודיולוגית שיש לה שלל של סיבות רפואיות, וגם ניתן לטפל בה. אז במה מדובר, איך מטפלים ואיך נמנעים?

 

כל הסיבות, הטיפולים, והדרכים להימנע

  • למה זה קורה? – יש לא מעט סיבות להתפרצות של טיניטוס אצל בני אדם. למעשה, מאחר שיש לא מעט סיבות, הטיניטוס הוא עניין נפוץ יחסית, וכעשירים מכלל המבוגרים החיים בעולם סבלו או סובלים בשלב כזה או אחר מטיניטוס, מי מהם לתקופה קצרה ומי מהם באופן מתמשך. לעתים קרובות הסיבות קשורות למחלות אוזניים (באופן לא מפתיע, חלק ניכר מהאנשים שהם כבדי שמיעה, גם נוטים לסבול מטינטון), בעיות של כלי הדם באזור האוזן, התכווצות של שרירים בחך, ולעתים נדירים יותר מדובר על גידול. יש לציין כי הבעיות הללו פורצות בין השאר משלל סיבות – כי נחשפנו לרעש גבוה מידי,  כי נחבלנו קשות בראש או בצוואר,  כי יש לנו נטיה למחלות אוזניים – או אפיל ועקב נטילה של תרופות מסוימות.
  • מהן הסכנות בטיניטוס? – לכשעצמו, טיניטוס איננו מסוכן והוא מהווה תופעת לוואי לעתים של בעיה חמורה הרבה יותר – למשל התפתחות של בעיית שמיעה, או חלילה גידול באוזן. עם זאת, ההשלכות של הטינטון המתמשך עלולות להיות קשות מבחינה פסיכולוגית ונפשית. אנשים הסובלים מטיניטוס מתמשך מדווחים כי הם מתקשים להירדם בלילה, סובלים מנדודי שינה, מתקשים להתרכז כשהם ערים, ומפתחים אובססיה כלפי הטיניטוס – מה שמקשה כמובן על היעלמותו. לכן, כדאי לטפל בטיניטוס בזמן ולא להזניח את הנשוא.
  • כיצד נוכל למנוע את ההתפתחות של הטיניטוס? – אם יש לכם היסטוריה משפחתית של בעיות שמיעה, או שאתם פשוט רוצים להיות בטוחים שהטינטון לא יפגע בכם, יש כמה דברים שתוכלו לעשות. ראשית והכי חשוב – הימנעו מחשיפה מוגזמת לרעש. תתפלאו לגלות כי כמעט שני שליש מהאנשים שחוו טינטון ברמה כזו או אחרת – התברר שהם גם נחשפו לרעש גבוה טרם לכך. אם אתם עובדים במקום עם רעש גבוה- הקפידו על שימוש באטמי אוזניים מתאימים. מעבר לכך, כדאי מאד להפחית ברמות של לחץ נפשי. לא פעם שינויים במבנה הפנימי באוזן שלנו נגרמים עקב חץ נפשי גבוה – במיוחד כיווצים בשרירים. אם אתם נוטלים תרופה מסוימת באופן קבוע הראו אותה למומחה אף אוזן גרון והוא יוכל לקבוע האם אפשר והיא זו שמשפיעה על הטינטון.

 

ומה עושים את זה כבר התפרץ?

אם אתם סובלים מטיניטוס, חשוב מאד שתלכו קודם כל למעבדת שמיעה להיבדק אצל מומחים בתחום. אפשר ולעתים יהיה צורך בפתרון קל יחסית, אך לעתים יש צורך לשקול טיפולים נוספים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי יוכל לעזור לכם להתעלם מהטיניטוס אם הוא מפריע לכם ומקשה על חייכם. כמו כן,  טיפול אצל קלינאית תקשורת וטיפולים אודיולוגיים או שימוש עם מכשירי שמיעה  – אף הם יכולים להביא לתוצאות טובות.

כתיבת תגובה