אילוף כלבים – מקצועי בלבד

הכלב שלנו הוא בן משפחה, מעין ילד שלנו, הנמצא תחת חסותנו. כפי שגידול ילדים כולל מתן חינוך, הכוונה ולימוד כללי התנהגות ראויה, כך גם הכלב שלנו זקוק לחינוך משלו. בלעדיו, הכלב עלול לפתח התנהגות תוקפנית, להציק ולהפריע, להרוס חפצים ורהיטים בבית, להעיר את הבעלים בשעות הקטנות של הלילה, לעשות את צרכיו ברחבי הבית, ולפתח בעיות התנהגות שונות, המפריעות למהלך החיים בבית. כלב לא מאולף מהווה בעיה חמורה עוד יותר כשישנם ילדים קטנים או תינוקות רכים בבית, העשויים להיפגע מהכלב, שלא יבין נכונה את המשחק המשותף עמו. אילוף כלבים אינו רק מופעי ראווה של פקודות נוסח "רגלי" ו"להתגלגל!". אילוף כלבים מציב גבולות לכלב, ועוזר לנו לשפר את הקשר עמו, למען חיים משותפים טובים ומהנים יותר עם הכלב.

אילוף כלבים ניתן לעשות באופן עצמאי, אם דרך למידה של הנושא באינטרנט או מספר. אולם אילוף כלבים שכזה לא תמיד מצליח ולא בהכרח יביא לתוצאות טובות כמו אילוף כלבים מקצועי בידי מאלף מוסמך.

מומחים לאילוף כלבים ישנם בשפע, וחשוב לבחור מאלף טוב. חפשו המלצות מחברים ומקרובי משפחה, אפילו מבעלי כלבים אחרים שאתם פוגשים בשעת הטיול היומי. היכנסו לאתר אינטרנט של אילוף כלבים ונסו להתרשם ממקצועיותו של המאלף ומגישתו לאילוף כלבים. אל תתביישו לשאול את המאלף שאלות, כולל שאלות ספציפיות על בעיות שיש לכם עם הכלב, אשר אילוף הכלבים אמור להציע להם פתרון.

אם מדובר בגור חדש שאימצתם, כדאי להתחיל עם אילוף גורים כבר בגיל צעיר, בו מתעצב אופיו של הכלב. ניתן להתחיל באילוף כלבים כבר מהרגע בו החל הגור לאכול באופן עצמאי. מומלץ לדאוג לאילוף לפני שהכלב יגיע לגיל 5 חודשים, ואזי אותו אילוף כלבים יהיה אפקטיבי יותר בעיצוב דמותו של הכלב.

אילוף כלבים נעשה באמצעות חיזוקים חיוביים ומתן צ'ופרים או תיקונים (משיכת הרצועה באופן תקיף אך עדין), אך בשום פנים ואופן לא באלימות. הצ'ופרים המוענקים במהלך אילוף כלבים יכולים להיות אוכל (בכמות מזערית – איננו רוצים כלב הסובל מבעיות משקל) או ליטופים. פקודות חדשות כדי ללמד במקום שקט, ולא באווירה רועשת ומלאת אנשים, שעשויה להסיח את דעתו של הכלב מהאילוף. חלק עיקרי ומהותי של אילוף כלבים הוא שמירה על קשר עין.

חשוב להפנים שאין זה מספיק להביא את הכלב לשיעורי אילוף כלבים פעם בשבוע וזהו – עליכם לתרגל את הנלמד בבית עם הכלב ביום-יום, כדי שיתרגל ויפנים את הפקודות, וילמד לשמור על קשר עין עם בעליו, ולהיות קשוב לפקודות. התמדה חשובה מאוד לתהליך אילוף כלבים. כמו כן, יש להקפיד על כך שכל המתגוררים בבית יאמצו את החינוך החדש של הכלב ויפעלו לפיו, כדי שלא ייגרם מצב שבו הכלב מקבל פקודות סותרות מאנשים שונים, אשר עשויות לבלבל אותו. והכי חשוב: אילוף כלבים לא קורה תוך שיעור אחד. לאט לאט יגיעו התוצאות.