אימון כלכלי – איך לשלוט בהוצאות

החיים המודרניים מלאים בפיתויים. הפרסומות מתקתקות מכל עבר, ומשדרות שהמוצר הזה, אם אותו נקנה, זה מה שיעזור לנו, ישמח אותנו, יעשה את חיינו טובים יותר, נוחים יותר. אימון כלכלי יעזור לנו להבדיל בין העיקר לטפל ולהגיע לאיזון כלכלי טוב יותר.

אימון כלכלי – על הוצאות ופתרונות הקסמים של הבנקים

האמת היא שקל להתפתות, בייחוד כאשר אנחנו עובדים קשה ומרגישים שמגיע לנו, מגיע לנו לדאוג לעצמנו ולפנק את עצמנו קצת. התוצאות לא מאחרות לבוא, אנחנו נכנסים למינוסים שהולכים וגדלים, כי זה טבעם. כאשר מגיעים למצב שהבנק לא נותן יותר אשראי, אז הבנק מציע לרוב "הצלה" – הלוואה שתכסה את כל המינוסים, שתיפרס לתקופה ארוכה, תיתן לנו אוויר, וכביכול תפתור את הבעיה. התוצאה הפשוטה היא שההחזר החודשי, גם בהיותו לא גבוה במיוחד מעמיס עוד יותר על השוטף, ותוך זמן קצר אנו נכנסים שוב למינוסים, מהסיבה הפשוטה ששום דבר בחיינו לא השתנה. ההרגלים שלנו, צורת החיים הכלכלית שלנו, ההוצאות ביחס להכנסות, התפיסות שלנו לגבי כסף והוצאתו – הכל נשאר כשהיה.

אם אנו נוהגים להרוויח 8000 ₪ לחודש לדוגמא, ואנו מוציאים נניח באזור ה- 11,000 ₪ לחודש, ההתנהלות הזאת לא תשתנה במטה קסם, רק בגלל שהמינוס הישן חוסל. מה שיקרה לרוב הוא ששוב כל חודש נוציא כ-3,000 ₪ יותר ממה שהכנסנו, רק שהפעם יצטבר גם החזר ההלוואה של הבנק, נניח עוד 500 ₪ לחודש כך שעכשיו כל חודש נוצר חוב של 3,500 ₪ , שמשמעותו הפשוטה 42,000 ₪ בשנה. כל זה כמובן לפני עמלות הבנק, הריביות ועלויות המינוס. לקיחת הלוואה מהבנק לחיסול המינוס יכולה להיות רעיון טוב, אבל אך ורק בתנאי שזה חלק משינוי אמיתי בחיים הכלכליים.

אימון כלכלי – איפה מתחילות הבעיות ?

אז מה מונע מאיתנו לשלוט בהוצאות? כדי לדעת איך יוצאים ממשהו, צריך לבדוק קודם מה בדיוק, הם הגורמים שמכניסים אותנו לשם.

ברמת העיקרון  ישנם שני סוגי גורמים עיקריים:

1. חוסר מודעות כלכלית וידיעה איך להתנהל נכון מבחינה כלכלית, ברמה הטכנית מה צריך לעשות כדי להיות בשליטה על התקציב, כדי להתנהל בצורה שנכונה לנו, כדי לבצע את הבחירות הכלכליות הנכונות.

2. תפיסות שגויות לגבי הכסף, לגבי המהות שלו, השימוש שלו, החשיבות שלו וכדומה. לדוגמא: כמו שיש אנשים שאכילה מהווה עבורם נחמה ותחליף לדברים רגשיים שחסרים, יש שעושים זאת ע"י בזבוזים, יש אנשים שהוצאת כספים גורמת להם להרגיש שהם חיים.

איך יוצאים מזה? בעזרת אימון כלכלי!

ברור שהדרך לצאת מזה מתחילה קודם מאיתור מדויק של הגורם לסחרחורת כלכלית. אם מקור הבעיה היא רק טכנית, אימון אישי כלכלי קצר ופשוט מספק את הכלים ועם מעט מאמץ הקשיים נפתרים. אם לעומת זאת עיקר הקשיים נעוץ למשל בתפיסות כמו "רק עניים סופרים כספים" או אם קניות זה הכיף של החיים, ולהקטינם משמעותו ברמה התפיסתית לעצור את החיים, ברור שהסברים טכניים כלכליים לא יהיו מספקים. לפעמים כמובן, יש גם תערובת של חוסר ידע טכני יחד עם קושיה תפיסתית.

אימון כלכלי מתחיל לרוב גם מברור הגורמים וגם מהכלים הטכניים. הכלים הטכניים מאפשרים קודם כל לבדוק ולהסתכל מה המצב ומה כיום עושים, איך הדברים מתנהלים, לקבוע מטרות, להחליט על האסטרטגיות המתאימות, וליישם בהדרגה את ההחלטות. במידה ויש גם טעויות תפיסתיות, הן יעלו מהר מאוד, כיוון שהן ימנעו את יישום ההחלטות. כאן מתחילה ההתמודדות עם שינוי התפיסות. ברור שבמצב זה רק מודעות ושינוי תפיסתי ייצור שינוי כלכלי ארוך טווח ומשמעותי.

כתיבת תגובה