איש לא ניגש למכרז לבניית 84 קוטג'ים כי לא היה מכרז פתוח

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמה למכרז שלושה מגרשים, בשכונת שחמון, רובע 11. במכרז המדובר נועדו להבנות 84 קוטג'ים טוריים, כלומר צמודים זה לזה בקירות משותפים, על מגרשים קטנים של 200 מ"ר כל אחד. מועד סיום ההגשה למכרז נקבע ל-27 בחודש מרץ השנה אך במועד זה כלל לא הוגשו הצעות למגרשים שבמכרז, והדיון בוועדת המכרזים – בוטל.

 

יוסי אברהמי, החברה שלך בונה באילת, מדוע לדעתך לא הוגשו הצעות במכרז זה?

"בגלל שמחיר הפיתוח הוא לא נורמלי. על כל דירה הם מבקשים דמי פיתוח של כ-500 אלף ₪ ויותר. כל יחידה כזו תגיע לסכום של מעל 800 אלף ₪ רק על הזכות לבנות אותה, וזה לפני שמוסיפים עלות בניה ועוד הוצאות כמו אגרות והיטלים "זה מחיר שאני יכול לבנות בראשון, בדרום תל אביב, אז לא כדאי בכלל לגשת". לדבריו מחיר פיתוח כה גבוה לא נהוג באילת "היה נהוג לקחת כ-100,000 לפיתוח של דירה. פתאום מישהו הקפיץ את זה. אולי עלה להם יותר אבל זה לא עניין של השוק. השוק לא יספוג את זה. אני מעדיף לקנות בראשון, בדרום תל אביב, זה אותו מחיר".

ועוד מוסיף אברהמי "אי אפשר לפוצץ את היזם בחצי מיליון, הוא מגלגל את זה לרוכש אבל הרוכש לא ישלם, והוא (היזם) ישאר עם הדירות. חוץ מזה אף בנק לא יתן לו ליווי במחירי הפסד כאלה – אז הוא לא הולך על העסקה".  מנהל אזור אילת של חברת 'יוסי אברהמי', ברוך קבלו מוסיף: "הם (רמ"י) אכן פוצצו את המחיר. כשהמכרז הזה יצא הוצאתי מכתב לראש העיר, ובו כל הנתונים והתראה שבתנאים הנדרשים במכרז הקבלנים לא יגשו אליו. הוא נתן אותו ביד למנהל המרחב העסקי במחוז הדרום של רשות מקרקעי ישראל, ערן ראובני". ראש העירייה אף שיתף בנושא את שר השיכון כשזה הגיע לביקור בעיר, כמו גם גורמים נוספים "הם הבטיחו שיבטלו את המכרז אבל אף אחד לא עשה את זה, ואף אחד לא יכול לגשת למכרזים במחיר הזה".

 

קבלו מסביר על המכרז "מחירי הפתוח שהם קבעו שם הם מטורפים. לרוב הדירות מחיר הפיתוח 518,000 ₪ לקוטג' טורי שיושב על שטח אדמה של 200 מ"ר. על זה צריך לתת במכרז עוד מחיר לאדמה". להסבר הוא מביא כדוגמה את פרויקט 'בנה ביתך' ברובע 6 בשחמון: "על כל מגרש יש בית יחיד, לא צמוד לאחר, המגרשים בסדר גודל של 450-500 מ"ר ליחידת דיור (וילה), מחיר הפיתוח לכל יחידה הוא 248,000 ₪" בחישוב זהיר מדובר במחיר פיתוח של פי 4.5 לערך שנדרש במכרז המדובר ב-רובע 11.

 

ומה לדעתך הסיבה לכך?

"בשטח הזה ברובע 11 כל הקרקע הייתה מלאה בגזים. במשך שנים הייתה שם מזבלה של עיריית אילת. עם השנים עלו גזים מהאדמה, והיו צריכים לפנות את כל השטח מהפסולת והאדמה, ובמקום הבור הגדול שנוצר שם – להחזיר אדמה נקייה. נראה שהם לקחו את המחיר שעלה להם לפנות את המזבלה, ועוד המחיר שעלה להם להכניס אדמה מחדש ולהכשיר אותה, חילקו את זה למספר יחידות הדיור ויצא להם 518,000 ₪, שאת זה הם רוצים להעמיס על התושב. אבל הרי זה המקום שעיריית אילת שלחה אותי ואת כל התושבים לפני 20 ו-30 שנה לשפוך את הזבל. זה המקום ש'מנהל (אז) מקרקעי ישראל' הורה לעירייה לשפוך לשם את הזבל. אז עכשיו, כשפינו את הזבל, אתם רוצים לחייב את התושבים ב-518 אלף שקל לפיתוח?"

 

כמה צריך היה לעלות לתושב קוטג' טורי כזה, לו המכרז היה יוצא לפועל?

"במספר עגול נאמר שכ-500 אלף ₪ זה רק הפיתוח. בשביל לזכות במחיר למגרש כזה אתה צריך לשים (להציע במכרז א.פ.) בין 400 ל-500 אלף שקל. צריך להוסיף לזה אגרות, עלויות בניה, מגיעים  לעלות של 2 מיליון שקל ומעלה. קוטג' כזה, טורי, על מגרש של 200 מ"ר, אפשר למכור ב-3 מיליון שקל?! וילה של 250-300 מ"ר בנוי על מגרש של 450 מ"ר באילת, בשחמון מוכרים היום ב-2.8 מיליון ₪". "הזהרנו שזה מחיר בלתי אפשרי ושלא ניגש למכרז – וזה מה שקרה"

'ערב ערב' שלח ל'רשות מקרקעי ישראל' (רמ"י) שאלות להסברת השיקולים לתנאים במכרז זה ולכישלונו. דוברת רמ"י מסרה: "אין לנו ניתוח למה הצליח ולמה לא. בעיקרון מוציאים שוב מכרז אבל תשובה מפורטת תישלח בהמשך". כשתגיע תגובה מפורטת נפרסם אותה."

 

המכרז הפתוח לנדל"ן

כתיבת תגובה