בדיקות תקופתיות לזיהוי שרירנים

שרירנים, הידועים גם בשמם מיומות, הינם גידולים שפירים הנמצאים לרוב באזור הרחם. שרירנים ברחם גדלים על שריר האיבר עצמו ואינם מהווים לרוב סכנה ממארת לאישה, אולם יש חשיבות גדולה מאוד לאבחן את הבעיה בטרם תגרום לבעיות נלוות. בקרב נשים מעל גיל 35 קיימת שכיחות של 20%-40% בהופעת שרירני רחם ולמרות שבמרבית המקרים נשים אינן מבחינות בתסמינים המציגים את הבעיה המסוימת הזו, יכולות להתפתח בעיות פיזיולוגיות אחרות שמעידות על מיומות ברחם. במובנים רבים, קשורה התפתחות השרירן בהורמונים הקיימים בעוצמות שונות בגוף האישה. מחקרים מראים כי עוצמה גבוהה יותר של הורמונים נשיים, הבאים לידי ביטוי בעיקר בזמן המחזור החודשי, יגרמו להגדלת השרירן ולהעצמת הסימפטומים. לעומת זאת, נשים המגיעות לגיל הבלות ותופעת המחזור החודשי מפסיקה אצלן, עוצמת ההורמונים יורדת משמעותית, מה שיכול לגרום להקטנת הסימפטומים.

תסמינים ובעיות נלוות
אמנם לא תמיד התסמינים נראים לעין, אולם במקרים רבים קיימים תסמינים שיש לבדוק את הקשר שלהם להופעת שרירני רחם. תסמינים שונים שיכולים להופיע הם דימום מאסיבי בתקופת המחזור, או בין המחזורים ולעיתים אף התופעה מלווה בפליטת קרישי דם, כאבים ולחצים באזור האגן, הגב והרגליים. תסמין נוסף יכול להתבטא ככאבים חזקים ולא רגילים בעת קיום יחסי מין, תחושת לחץ תמידי על שלפוחית השתן, מה שיכול לגרום לרצון תמידי להתרוקן או לחילופין, חוסר יכולת לעשות זאת. יכולים גם כן להיווצר לחצים על המעיים, מה שיגרום לגזים או עצירות וגם תופעה של בטן גדולה, שיש מי שיחשוב שמדובר בהשמנה או היריון.

טיפולים קיימים בשרירנים
בנושא של שרירנים ברחם טיפול שמתאים לבעיה הספציפית באופן אינדיבידואלי יכול לעזור. קיימים טיפולים מסוגים שונים ולכל אחד יש את היתרונות והחסרונות שלו. מכיוון שלכל אישה יש את הדרך שבה הגוף מתמודד עם הבעיה, בין אם מדובר על תסמינים נלווים ובין אם מדובר על בעיות נוספות שיכולות להיגרם כתוצאה מהשרירן, יש לבדוק מהו הטיפול המתאים ביותר לכל מקרה לגופו. אחד הטיפולים המוכרים ביותר והאגרסיביים ביותר היא כריתת רחם. מדובר בטיפול היחיד שהראה, עד לאחרונה, תוצאות יציבות ארוכות טווח. למרות יעילות הטיפול, עדיין מדובר בפעולה שיכולה לפגוע באיברים אחרים בגוף, לגרום לזיהומים וכמובן ליצור מצב נפשי שלילי. דרך נוספת לטפל בשרירני רחם היא כריתה מקומית של השרירנים עצמם. מדובר על פעולה  כירורגית שאפשרית כיום לביצוע בגישה זעיר פולשנית (לפרוסקופיה) שמשאירה את החלקים הבריאים של הרחם ואף מאפשרת המשך חיים פוריים. החיסרון כאן הוא הסיכון שהשרירנים יחזרו ויהיה צורך לבצע שוב את ההליך הכירורגי.

חדשנות טיפולית
כיום כבר ניתן לראות שיש טיפולים חדשים המציגים יכולת  למזער את השרירנים באמצעים תרופתיים או טכנולוגיים כגון  אולטרה סאונד מונחה MRI, ותסחוף עורקי הרחם (אמבוליזציה של עורקי הרחם).
המהפכה הגדולה בשנים האחרונות היא היכולת לבצע כריתת שרירנים בגישה זעיר פולשנית (לפרוסקופית), המאפשרת הוצאת השרינים ללא חיתוך דופן הבטן.
כמובן שלכל אישה יש את הדרך שבה היא תעדיף להתמודד עם הבעיה, בהמלצת הרופאים.

כתיבת תגובה