האם כדאי להשכיר, לקנות או לבנות מחסן?

שאלת האחסון היא אחת החשובות הן במגזר העסקי והן בפרטי. למחסן שימושים רבים, החל מאכסון כלי עבודה, ציוד משרדי ועד לחפצים אישיים בגלל מעבר או ירושה. הצורך בחלל אכסון נוסף אינו מוטל בספק, אבל אין זה תמיד ברור כיצד עלינו לנהוג כאשר אנו זקוקים למחסן. האם כדאי להשכיר או לקנות? או שעדיף בכלל לבנות מבנה חדש מאפס ולהתאים אותו למה שדרוש לנו בדיוק. לכל אפשרות יש את היתרונות והחסרונות שלה. ההחלטה בדרך כלל מבוססת לא רק על תקציב, אלא גם על זמן ומקום זמין.

מתי נזדקק לשירותי אחסנה?

ישנן סיבות רבות שיכולות להביא אותנו לחפש מקום אכסון: התרחבות עסק, הבאת סחורה חדשה, שיפוץ בית או משרד, נסיעה לחו"ל, מעבר דירה, רילוקיישן, ועוד. בנוסף, נזדקק למקומות אכסון גם במקומות ציבוריים, אתרי בנייה, אזורים תעשייתיים, סלילת כבישים, עבודות תשתיות ופרויקטים רבים אחרים.

בנייה או קנייה של מחסן

השיקול לבנות או לקנות קשור למשתנים רבים – אורך הפרויקט, אופי התכולה, תקציב ובעיקר שטח. מדובר באפשרויות שאינן בהכרח זולות ולכן יתאימו לחברות גדולות יותר מאשר לאנשים פרטיים. האחרונים יכולו ליהנות מאפשרות זאת בעיקר כאשר מדובר במחסן כלים קטן או בינוני לשמירת ציוד אישי. היתרון הגדול יותר של הבנייה הוא היכולת לבחור חומרים, בנאים ואת תכנון המבנה. אפשרות זאת טובה לעסק שזקוק למבנה מותאם לאופי והיקף הסחורה שלו. אפשרות הקנייה היא פחות גמישה, מאחר וקונים מבנה מוכן, שלרוב גם צריך לשפץ. אפשרות זו לא בהכרח תהיה זולה יותר, אבל הדבר תלוי גם במקום הגיאורגרפי – מחסנים למכירה או מחסנים להשכרה בתל אביב נוטים להיות יקרים יותר ממחן בפריפריה. לכם במידה ומדובר בתכולה שאין צורך לגשת אליה באופן מיידי, הרי שאפשר לבחור להקים את המחסן באזורים הרחוקים מהמרכז כדי להרוויח ממחיר מתלם יותר.

הוצאות התחזוקה, הניקיון, ההדברה והאבטחה תלויים לחלוטין בבעלי המחסן.

השכרת מחסן

אפשרויות השכרה מתאימות לפרויקטים זמניים במגזר הפרטי או העסקי – מעבר דירה, נסיעה לח"ל, שיפוץ, ועוד. מדובר בעלויות נמוכות יותר ובטווחי זמן קצרים יותר. התשלום הוא לתקופת זמן השכירות. קיימות מספר אפשרויות שונות:

חדרים להשכרה – מתאים בעיקר לאכסון ציוד אישי, בהיקף שאינו גדול ולפרק זמן קצר. מתאים בעיקר למי שמתגורר בעיר וזקוק לפתרון שיאפשר גישה מהירה לתכולה.

השכרת תאים – ניתן גם להשכיר תאים בגדלים והיקפים שונים לצורך שמירה על פריטים אישיים או עסקיים.

השכרת מכולה – מכולות יכולות לשמש גם כמחסנים. ישנן חברות המשכירות מכולות שניתן להציב בשטח הלקוח וחברות המציעות לאחסן את התכולה במכולות הנמצאות בשטחה.

כשמדובר בחברה חיצונית הוצאות תחזוקה, שמירה וניקיון הם באחריות החברה שנותנת את השירות.

מבחינת העלויות, המצב זהה לסעיף הקודם – במרכז העלויות גבוהות יותר. לאומת זאת אם בודקים אפשרות של מחסנים להשכרה באשדוד למשל, המחירים עשויים להיות נמוכים באופן משמעותי.

כתיבת תגובה