ההיסטוריה של המראות

חשבתם שאתם יודעים כל מה שיש לדעת על מראות? חישבו שוב. מראות הינן אחת מן ההמצאות החשובות ביותר של האדם, ומקומן בתרבות האנושית ובהתפתחותה היה, ומוסיף להיות, מהותי עד עצם היום הזה. בעוד מרביתנו מכירים מראות רק כאמצעי לחזות בבועתנו למטרות שונות, הרי שיש לכלים אלה שימושים רבים בתרבות, במדע, בחינוך ועוד.

מראות הומצאו כבר לפני אלפי שנים, כאשר המראות הראשונות היו עשויות מחומרים פשוטם, ביניהם מים, מתכת, ואפילו אבנים מסוימות. מטבע הדברים, מראות עשויות זכוכית יכולות היו להתגלות רק לאחר שגילה האדם כיצד להפיק זכוכית. מאז, למד האדם לעשות בהן אינספור שימושים. כך, למשל, משמשות מראות על מנת לאפשר לאדם לראות אל מעבר לפינות ובזוויות וגבהים שאינם אפשריים באופן טבעי. באופן זה פעלו פריסקופים בצוללות עד שפותחו אמצעי ראייה יותר מתוחכמים. הפריסקופ היה למעשה סדרה של מראות המוצבות בזוויות המתאימות ביחס האחת לשנייה, באופן אשר שיקף את המראה הנשקף עד לעיניו של המתבונן. כך, יכולות היו צוללות להישאר חבויות מתחת לפני המים, בעוד רק הפריסקופ מציץ ו"שולח" את המראות אל המשקיף.

מכשירים בעלי עקרון דומה שימשו, ולעתים משמשים עדיין כוחות ביטחון וצבא בפעילויות מורכבות הדורשות תצפית והתגנבות. כך, למשל, במקרים של חשש מירי צלפים או מהתגלות, משתמשים לא אחת במראות, על מנת להשקיף בבטחה על הנעשה מאחורי דלתות, מסביב לפינות ומעבר למקום מחסה. בדרך כלל תישלח המראה או ה"פריסקופ" נמוך מאוד, או גבוה מאוד. הסיבה לכך היא שאנשים נוהגים להביט בגובה מסוים (בדרך כלל בגובה העיניים), וקיים סיכוי נמוך יותר שהם יביטו לגבהים לא קונבנציונאליים ויבחינו כי מישהו מתבונן בהם. במקרה הרע, גם אם התגלתה התצפית, למשל במקרה של חשש מירי צלפים, עדיין נותר המשקיף בטוח מאחורי מחסה ולכל היותר יירה הצלף במראה.

שימוש נוסף למראות הוא בלוויינים ובטלסקופ החלל, אשר משתמש במראות כמעין עדשה, והמראות המשוכללות והממורקות שלו, הן שמאפשרות לו לצלם באיכות כה גבוהה, ולשלוח את תמונותיו לארץ, אל מכשיריהם המצפים של מדעני סוכנות החלל ואחרים. למעשה, כאשר נתגלתה בעיה באחת המראות של הטלסקופ, היה לדבר השלכה מרחיקת לכת על פעולתו, והוא לא יכול היה להפיק תוצאות מיטביות עד לתיקון הבעיה.

גם בקולנוע, תעשיית האפקטים והאשליות שיחקו מראות תפקיד חשוב ביותר ביצירת רבים מן האפקטים שנחשבו בזמנם ללא פחות מקסם. אחד השימושים הפשוטים ביותר להן בשעת צילום סרטים, היה להיעזר בהן על מנת לצלם מזוויות צילום בלתי אפשריות או מסוכנות, וכן כדי לשנות את תפיסת המרחב וכדי להסתיר דברים מאחוריהן, להכפיל את גודלם של עצמים בסט, או של הסט עצמו ועוד.