החוקים בנוגע לבדיקת פוליגרף

חוקיות בדיקת הפוליגרף

כיום בדיקות פוליגרף מתבצעות במגוון רחב של מקרים בכדי לבחון אמינות

אנשים רבים עושים כיום שימוש בבדיקת פוליגרף בכדי לבחון את תשובותיהם של אנשים שונים, ובדיקות אלו פופולאריות ביותר בראיונות עבודה, חקירות פרטיות, חקירות צבאיות ועוד. היות ורבים יתקלו במהלך חייהם בבדיקת פוליגרף למטרות שונות, חשוב להכיר את חוקיות הבדיקה ואת השימוש שניתן לעשות בה.

אז מהם החוקים בנוגע לבדיקת פוליגרף?

  • ביצוע בדיקת פוליגרף כחלק מראיון עבודה: במדינות רבות בעולם נאסר על ביצוע בדיקת פוליגרף כחלק ממבחני מיון למקומות עבודה שונים, אולם עד היום בישראל אין חוק האוסר על ביצוע מבחן שכזה, אלא כמה חוקים האוסרים על שאילת שאלות מסוימות וכן מסדירים את ההתייחסות לתוצאות הבדיקה לאחר ביצועה. לאור האמור, מעסיקים יכולים שלא להעסיק עובדים על בסיס אי ביצוע בדיקת פוליגרף, אולם לא על אי קבלת תוצאות מתבקשות בבדיקה עצמה.
  • ביצוע בדיקת פוליגרף כחלק מהעסקה: במקומות עבודה שונים דורשים המעסיקים לבצע בדיקות פוליגרף שגרתיות או חד פעמיות לעובדיהם. במידה ועובד אינו מסכים לבצע בדיקת פוליגרף, לא ניתן לפטר אותו ממקום העסקתו בשל הסתרת מידע או כל טענה אחרת הניתנת להסקה בשל סירובו לבצע את הבדיקה. למרות האמור, מעסיקים הדורשים ביצוע בדיקת פוליגרף לעובדיהם באופן תדיר כוללים לעיתים קרובות בחוזי העסקה סעיפים בנוגע לפיטורים במקרה של אי ביצוע הבדיקה כנדרש.
  • שימוש בתוצאות פוליגרף בבית משפט: במשפטים רבים נדון עניין השימוש בתוצאות בדיקת פוליגרף ככלי אמין להסקת מסקנות ושיקוף המצב. במשפט בישראל נקבע לבסוף כי לא ניתן לעשות שימוש בתוצאות בדיקת פוליגרף כראיות במשפטים מסוגים שונים, בשל חוסר אמינות תוצאות הבדיקה אשר עלולות להיות מושפעות מגורמים רבים כגון יכולות ההנחיה של המפעיל, מצבו הנפשי של הנבחן, מצבו הבריאותי של הנבחן ועוד.

ניתן לראות כי למרות השימוש הנרחב בפוליגרף, תוצאותיו לא תמיד קבילות

בדיקת פוליגרף יכולה לסייע במקרים רבים לגילוי אמת או בחינת אמינותו של אדם מסוים, אולם למרות יעילות הבדיקה במקרים מסוימים, בשל הגורמים הרבים המשפיעים על אמינות התוצאות, לא ניתן להשתמש בהן מבחינה חוקית.

למידע נוסף והזמנת שירותי בדיקת פוליגרף לכל מטרה:

פנו אל מכון תמיר לפוליגרף – תוצאות ברמת דיוק הגבוהה ביותר.

כתיבת תגובה