הפרעת קשב וריכוז – 'כוח העל' של היזמים

מה יש במשותף לאנשי עסקים כמו ריצ'רד ברנסון מוירג'ין, מייסד איקאה אינגוואר קמפראד ומייסד חברת התעופה JetBlue דיוויד נילמן? ובכן, מלבד היותם אנשי עסקים מצליחים, כולם "סובלים" מהפרעת קשב וריכוז ,ADHD כמו הרבה יזמים ומנכ"לים אחרים, ומסתבר שחלק בלתי מבוטל מהם אפילו יודו שלדעתם הם מצליחים בגלל ה"הפרעה" ולא למרותה.

החלטתי לכתוב על הנושא למרות שאין הוא תחום המומחיות שלי, בגלל הדרך בה החברה האנושית מתייחסת לשונים מאז אלפי שנים אחורה (זוכרים את תקופת הנביאים?). אלא שההיסטוריה מלמדת אותנו כי יזמות, חדשנות, צמיחה, השתנות, טיפוס לעבר הקומה ה-100 וכל פריצות הדרך שנחרשו בתודעת האנושות, שהם כן תחומי הסקרנות והעיסוק שלי, ניזונים רק משונות, ייחודיות, יצירתיות ונכונות להשאיר חותם. הבעיה היא שהרוב חושש מאנשי הקצוות ולכן מנסה הכל כדי ליישר אותם (תקנות, תרופות, ענישה וכד'), עד שהם הופכים ל- main stream חדש וחוזר חלילה; מעגליות ההתפתחות והאבולוציה תמיד תביא לפתחנו אתגרי שונות חדשים. ודרך אגב, השונות היחידה שבאמת קיימת היא שונות תודעתית שיוצרת מופעים שונים, ומופעים שונים מביאים להפרדות, השוואתיות, ביקורתיות וכל 'טוב' האגו שלנו.

אלא שאין ברירה…כדי להביא את קיומנו לממדי מציאות עוצמתיים יותר, אמיתיים יותר, משמעותיים יותר על מנת שנממש פוטנציאל אלוהי (התוכנית לאבולוציה), עלינו להכליל היום שונות דרמטית יותר מבעבר. על מנת להאיץ אבולוציה לכן,  אנחנו עדים בעשורים האחרונים לסוג חדש של אנשים שצומחים בקרבנו כמו הילדים שלנו, כמו החריגים, כמו בני הנוער והצעירים, שמאופיינים על ידי עוצמות מוח שונות, עוצמות תודעה לא שגרתית, מולטיטסקינג, יצירתיות גבוהה ועוד. לדברי מוולנה ("ספר הידע"), הם באים ממדים גלקטיים חדשים אשר הפלנטה שלנו פתחה אליהם דלתות כדי לאפשר להם ולנו לסיים אבלוציה מבעד ליכולת לייצר מכלול = חברה של אחים/אחיות (פלטפורמת טיפוס), למרות השונות.  משמעות הדבר שהם באים אלינו מממדים טכנולוגיים על מנת לחוות אבולוציה רוחנית, ואנחנו שבאנו מממדים רוחניים עלינו לחוות אבולוציה טכנולוגית. כאשר הניגודים בין אבולוציה רוחנית לאבולוציה טכנולוגית מתנגשים, אנחנו חווים מצוקות וחרדות שבאות לעורר את תודעתנו לצורך להתכלל במקום להתעמת. אלא, שלצערנו, כדי לא לנענע את עריסת הקיום שלנו, אנחנו מאבחנים את השונים כבעלי הפרעות בניסיון לנרמל אותם ולייצר אחידות. כי כך קל יותר לשלוט, לפעול בוודאות ולקבל את המצופה.

במחקר מרתק שפורסם לאחרונה בפורבס אומר ד"ר דייל ארצ'ר בפורבס, שהחברה שלנו מכלילה מדי, בוחנת מדי ומאבחנת מדי וכל מה שלא מתיישר על פי סרגל מקובל נקרא "הפרעה" או "מחלה". בימים בהם רופאים נותנים מרשמים לסמים מעוררים, דוגמת ריטלין, בכמויות ענק, ובכך מדכאים את ה"סימפטומים" של הפרעת הקשב, חשוב שנדע שחלק מאותם סימפטומים – יצירתיות, מולטי-טאסקינג, נטיה לסיכונים, נטיה להרפתקנות ואפילו האנרגיות הגבוהות – הם למעשה חוזקות כשעושים בהם את השימוש הנכון בקריירה הנכונה, כמו ביזמות. זו בדיוק הסיבה שיותר ויותר בעלי הישגים מחליטים לאמץ את הפרעות הקשב והריכוז שלהם לאחרונה ומחבקים אותן בפומבי.

נכון,  לבעלי הפרעת קשב וריכוז קשה להתמודד עם שגרה, בין אם מדובר על לשבת בכיתה למשך 8 שעות בכל יום, ובין אם מדובר בביצוע מטלות שוטפות ליד השולחן במשרד. אבל הנה משהו שכנראה לא ידעתם על ADHD ומדובר ביתרון עצום – הם טובים במצבי לחץ. באופן אינטואיטיבי ומהיר הם מסוגלים להגיע לפתרון, ולא רק זה – אם הם מוצאים משהו שהם דווקא כן אוהבים לעשות, הם מסוגלים להתרכז בו במשך שעות.

אם מישהו היה אומר לי שהייתי יכול להיות נורמלי או שהייתי יכול לשמור את הפרעת הקשב שלי, הייתי בוחר בהפרעה", אמר נילמן למגזין ADD . "אני עדיין יכול לזקק עובדות חשובות ולהגיע לפתרונות פשוטים. אני יכול להסתכל מבחוץ על תעשיה שיש בה כל מיני בעיות ולומר 'איך אני יכול לעשות את זה יותר טוב?'. התופעה של ADHD  היא מסוג הדברים שגורמים לך תמיד לחפש דרך טובה לעשות דברים".

מחקרים גילו שהנטיה להיות עצמאי או מישהו שהוא יזם, גבוהה יותר ואף דומיננטית בקרב אינדיבידואלים עם הפרעות קשב וריכוז. מחקר שבוצע בבריטניה אף מצא קשר גנטי בין וריאציה של גן קולטן דופמין, המקושר עם ADHD  והנטיה ליזמות. המרדף אחר ריגושים, הנפוץ בקרב אנשי הפרעת הקשב והריכוז, הוא גם נפוץ יותר בקרב יזמים מאשר באוכלוסיה הכללית. מבחינה סטטיסטית – מדברים על סיכוי גבוה פי 3 של אנשים עם ADHD להיות בעלים של עסק משלהם, על פי מחקר שפורסם בירחון המדעי 'פסיכולוגיה היום'.

חשוב שנדע שלא תמיד ה- ADHD יעמוד לצידנו. עבור מי שלא קיבלו במהלך חייהם, בעיקר בשלבים המוקדמים, תמיכה וסיוע כמי ששונים בהתנהגותם מהסביבה ,ADHD  עשוי להוביל לבעיות. מחקר שפורסם לאחרונה בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת ייל, נמצא שילדים עם ADHD נמצאים בסבירות של 10-14% פחות להיות מועסקים כבוגרים, ואלו שכן מועסקים מרוויחים 33% פחות בשכרם מאלו שאינם סובלים מהתופעה. בנוסף, צריך להבין שלהפרעת הקשב והריכוז יש רמות, לא מדובר במשהו שיש לך או שאין לך. אולם, בחברה שמנסה תמיד "לנרמל" את האנשים בה קל מאוד לתת לכולם כדורים "וליישר" אותם, גם אם היינו אומרים שההפרעה אצלם אינה מן החמורות שראינו. יש לא מעט דרכים אחרות להתמודד עם הקשיים שמערימה עלינו התופעה, אך התיוג המוחלט שלה כדבר מה שיש למגר הינו שגוי וצפוי לעלות לחברה כולה באנשים ויזמים מוצלחים. הגיע הזמן לנפץ את המיתוס.

אנחנו נדרשים לעוצמות מוח עילאיות השונות מהמקובל על מנת להתקדם ולהגיע לקומה ה-100: קומת מלוא הפוטנציאל, החכמה, האמת, היכולת הכל יכולה. ומי שמבין זאת, מתחיל לייצר תוכניות ומסגרות שמתאימות לערך המוסף שמביאים אלה שבאים אלינו מממדים גלקטיים….הצבא למשל כבר יצר מסגרת מיוחדת לגיוס אוטוסטים שיש להם ערך ייחודי בניתוח מפות. מערכת החינוך ומקומות עבודה יישתנו בעל כורחן עם קליטתם של "השונים" ויהפכו להיות מערכות אוטופואטיות – מערכות יצירתיות, שבוראות את עצמן כל יום מחדש, שצומחות, מטפסות ופותחות דלתות למציאויות חדשות, דווקא מתוך היכולת להכליל פנים שונים, תודעות שונות, חשיבה אחרת (קראו את המאמר: מערכות אוטופואטיות)

argania

'ארגניה' נחשבת לחברה חדשנית ופורצת דרכים בתחום הפיתוח הארגוני, פיתוח "מנהיגות ארגונית בשלוש" (ceo-cco-coo), פיתוח עובדי "צווארון זהב", פיתוח "אדם גדול - הגיבור עם אלף הפנים", פיתוח "מרחבי שותפות מוכללים ביחסים", פיתוח חשיבה תודעתית חכמה ויצירתית, ופיתוח היכולת לפלרטט עם אי הוודאות.

כתיבת תגובה