הקמת סטארט-אפ

מאז שנות ה-90 נרשמה בעולם ובישראל צמיחה מרשימה בתחום הטכנולוגיה וההייטק. אחד המאפיינים המוכרים ביותר של צמיחה זו הינו חברות הסטארט-אפ (ובעברית: חברות הזנק), חברות קטנות לרוב, המבוססות על פתרון או מוצר ייחודי בתחום ההייטק. חברות הסטארט-אפ מוקמות על ידי יזם בעל רעיון והון התחלתי, ולרוב נעלמות כאשר הפיתוח כולו נרכש על ידי מיזם אחר (Exit), או כאשר הן פושטות רגל. בישראל מוקמות מדי שנה מאות חברות סטארט-אפ בתחומים שונים. במאמר זה ננסה לסקור את הנקודות העיקריות אותן יש לקחת בחשבון בעת הקמת סטארט-אפ:

תוכנית עסקית

תוכנית עסקית הינה מסמך המפרט את כל תהליך התכנון של עסק חדש, בכל תחום. מטרת התוכנית היא גם להכריח את כותב התוכנית  העסקית להכיר לעומק את המיזם שלו וגם לשמש כמענה לשאלות של משקיעים פוטנציאליים ושותפים לעסק. במיזמי הייטק לא מספיקה רק היכרות עם המוצר והשוק אליו הוא פונה, אלא גם תשובות בנושאים טכנולוגיים ובאפשרויות פיתוח שונות.
בשלב הכנת התוכנית העסקית יש להגדיר ולבחון לעומק את הנתונים הבאים:
1.    מטרות ולוח זמנים להקמת המיזם
2.    האפשרויות הטכנולוגיות לפיתוח וליישום המיזם
3.    שוק היעד והמתחרים בשוק זה
4.    הגדרת עלויות, תוכנית רווח והפסד ואפשרויות מימון (יכולת לגיוס משקיעים, קרנות מימון טכנולוגיות וכיו"ב)
5.    מדדים להצלחות וכישלונות צפויים (במיזמי הייטק חובה להעריך את משך הזמן המשוער עד לביצוע ה-Exit, בדרך כלל שלוש עד חמש שנים).

כל אלו חייבים בתהליך כזה או אחר של כתיבת תוכנית עסקית מקצועית ואיכותית או לפחות להתבסס על ייעוץ עסקי מקצועי.

פרוטוטייפ (Prototype)

על מנת להצליח לגייס משקיעים בתחום ההייטק, חייבים המיזמים הטכנולוגיים לפתח אבטיפוס ראשוני של הפתרון אותו הסטארט-אפ אמור לייצר במלואו. אבטיפוס ראשוני זה נקרא בעולם ההייטק "פרוטוטייפ". מטרת הפרוטוטייפ היא להציג למשקיעים ולשותפים הפוטנציאלים מוצר מוחשי הממש את היעילות שבפתרון הסופי. ככל שהפרוטוטייפ מלהיב, מקורי ומיוחד יותר, כך גדלים הסיכויים להשיג מימון באמצעותו.

גיוס הון ראשוני

בניגוד לעסק שאינו מבוסס פתרון טכנולוגי, בו מרבית העלות התפעולית היא עלות הייצור, בחברות סטארט-אפ נדרש הון ראשוני על מנת לפתח את האבטיפוס, לבצע רישום פטנט ולהתחיל לפתח את המוצר הסופי. יזם אשר מעוניין לגייס הון חייב להסתמך על תכנית עסקית מצוינת, על פרוטוטייפ שמעביר את החזון בצורה הטובה ביותר, ועל תוצאות ניסויים ומבחנים שנעשו לטכנולוגיה או למוצר. באמצעות אלה ניתן לפנות לקרנות הון סיכון, למשקיעים ולתמיכה ממשלתית על מנת להצליח ולגייס הון.

לפרטים וייעוץ בנושא הקמת סטארט אפ, אתם מוזמנים לפנות לאתר: www.ofek-bar.co.il/

כתיבת תגובה