השלב הראשון בהפקת סרט תדמית – Pre-Production

אנחנו יודעים להרכיב ארון מאיקאה. אנחנו בונים אתרים בעצמנו ב Word Press. אז למה שלא נפיק סרט תדמית לעסק שלנו בעצמנו?
התשובה הטכנית היא כמובן: למה לא? הסמארטפונים החזקים מצלמים באיכות HD. תוכנות עריכה חינמיות וידידותיות מגיעות בד"כ עם מערכת ההפעלה, וכולנו בטוחים שיכולנו להיות בימאי קולנוע אם לא היינו הולכים ללמוד כלכלה ומינהל עסקים.
התשובה המהותית היא: תלוי במטרה. אם המטרה שלכם היא לסמן וי בלבד על הסעיף "סרט תדמית" באתר שלכם, או בתערוכה שבה אתם מציגים, תעשו לבד.
אם המטרה שלכם היא להגדיל מכירות, למתג, או לשנות מיצוב, הפקת סרט תדמית לעסק שלכם היא עניין לאנשי מקצוע, ורצוי שיהיו טובים.

אז מה כן תפקידכם בכוח? תתפלאו אבל הרבה. ללקוח יש תפקיד בכל שלושת השלבים בהפקת הסרט: Pre-production,  Production, Post-production.
מאמר זה יסקור בקצרה את השלב הראשון – Pre-Production של הפקת סרט תדמית לעסק שלכם. שלב המתחיל בבחירת האנשים שאיתם תעבדו ומסתיים בכתיבת התסריט.

עם מי עובדים?
בחירת חברת הפקה טובה היא ההחלטה החשובה ביותר שתקבלו בתהליך.
השוק מלא באנשי מקצוע טובים, תולדה של מצבו העגום של שוק הקולנוע והטלוויזיה. אבל  אתם לא צריכים סתם בימאי טוב. אתם צריכים בימאי שיודע לחשוב שיווקית ושיודע להעמיד במרכז הסרט את המטרות העסקיות שלכם ולא את האגו שלו.
כשתקישו בגוגל: "הפקת סרט תדמית" תקבלו שלל חברות הפקה. אל תתביישו לבדוק את הרקע העסקי של האדם שתפגשו. תואר במנהל עסקים בנוסף להשכלה קולנועית יכול להועיל. גם תיק עבודות טוב, עשיר בסרטי תדמית ולא בסרטי סטודנטים.
אל תמהרו ללכת שבי אחר אולפנים מפוארים שחלק מהחברות מחזיקות וישמחו לארח אתכם בהם. מחשבים ביתיים מתקדמים חזקים דיים לערוך סרטים, ואולפן מפואר הוא בסה"כ מעמסה מיותרת על הצעת המחיר שתינתן לכם.

תקציב
החדשות הטובות הן שהפקת סרטי תדמית הוזלה מאוד השנים האחרונות. ניתן להפיק סרט מקצועי באיכות גבוהה בתקציב שינוע בין 10,000 ל 20,000 ₪. אזהרה – כשתבקשו הצעות מחיר תקבלו גם הצעות שמסתכמות בכמה אלפי שקלים בודדים, אבל אז יש סיכוי טוב שתקבלו סרט ברמה של חוג קולנוע במתנ"ס המקומי, ובמונחים של יחס עלות תועלת – תצאו מופסדים.

כתיבת תסריט
אחרי שבחרתם חברת הפקה וקבעתם תקציב לפרויקט הגיע הזמן לשבת על התסריט. איך עושים את זה נכון?
שאלות היסוד. ראשית – שואלים את עצמכם את שתי השאלות המכוננות:
1. מי קהל היעד של הסרט? סרט המיועד ללקוחות שונה מסרט המיועד לעובדי החברה.
2. מה אתם רוצים לגרום לו? האם אתם רוצים להציג מוצר חדש ללקוחות פוטנציאליים, דהיינו ליצור סרט מוכר, או שאתם פונים למי כבר קנה את המוצר ורוצים ליצור סרט המדריך אותו כיצד להשתמש במוצר. כאן כבר מדובר על סרט אחר לגמרי, סרט הדרכה.

אחרי שתענו בצורה מדויקת על שתי השאלות האלה, יהיה לכם קל הרבה יותר לכתוב תסריט לסרט.
הנושא הראשון שצריך יהיה להכריע בו הוא האופי החזותי של הסרט: צילומים או אנימציה, אולי שילוב בין השניים.
עם אישור התסריט, מסתיים שלב ה Pre-Production ואתם יכולים לגשת לשלבים הבאים, ה-Production וה-Post-Production. על כך, בחלקים  הבאים  של המאמר.