התאמת אבחון פסיכולוגי לצרכיי הילד

לא מעט ילדים מתמודדים עם קשיים המשפיעים על התפקוד שלהם במישור הלימודי והחברתי. פעמים רבות קשיים אלו קשורים במצוקות רגשיות ומתבטאים בירידה בדימוי העצמי ובחוסר בטחון עצמי. לרוב הילד מופנה לאבחון כאשר אחת מהדמויות המשמעותיות בחיי הילד מזהה כי ישנם קשיים המשפיעים על הילד. לרוב ההמלצה או היוזמה מגיעים מההורים, המורים או היועצים. חשוב להדגיש כי לא כל ילד הסובל מבעיות או קשיים יופנה לאבחון. יש צורך להתייעץ עם פסיכולוג מקצועי המתמחה בעבודה עם ילדים, על מנת להתאים לילד את העזרה שהוא צריך. לא כל הילדים סובלים מאותן הבעיות, ולכן קיימים כמה סוגים שונים של אבחונים.

מהם סוגי האבחונים הנפוצים?

המילה אבחון פסיכולוגי משמשת לתיאור כללי של אבחון, אך למעשה קיימים מספר סוגים שונים, כאשר אבחון ספציפי זה הוא רק אחד מהם.

אבחון דידקטי – אבחון המתאים לילדים המתמודדים עם קשיים במישור הלימודי. האבחון מעריך את יכולותיו הלימודיות של הילד. באבחון נבדקים יכולות קריאה, כתיבה והבנת הנקרא. שיטת אבחון זו גם מאפשר לבדוק האם קיימים גורמים נוספים הפוגעים ביכולתו הלימודיות של הילד, כגון – ביות קשב, בעיות ריכוז, היפראקטיביות ודיסלקציה. ממצאי הבדיקה מאפשרים להתאים את תכנית הלימודים לצרכיי הילד ומאפשרים לו סיכוי גדול יותר להצלחה.

אבחון פסיכולוגי – אבחון זה בודק האם קיימים קשיים במישור הרגשי אשר משפיעים על הילד ומתבטאים במישור החברתי או הלימודי. הבדיקה מתבצעת באמצעות כלים מותאמים – מבחן ציור, מבחנים השלכתיים ומבחן אינטלגנציה. תוצאות האבחון יאפשרו להעניק לילד את התמיכה, העזרה והכלים להתמודדות עם המצוקות הרגשיות בהם הוא שרוי.

אבחון פסיכו-דידקטי – מדובר באבחון משולב המאפשר לקבלת תמונת מצב רחבה יותר לגבי מצבו של הילד. נעשית בדיקה של קשיים רגשיים, קשיים לימודיים, והשפעתם ההדדית על בצועיו של הילד. על סמך הבדיקה ניתן לקבלת תמונת מצב הוליסטית לגבי המתרחש בנפשו של הילד, ולהתאים לו את הטיפול הנכון ביותר, תוך כדי הקניית כלים מתקדמים להתקדמות והתמודדות עם הקשיים.

מתי פונים לאבחון?

מדובר בהחלטה משולבת שבה בדרך כלל מעורבים ההורים, צוות בית הספר והילד. לפני האבחון מתקיימת פגישת ייעוץ עם פסיכולוג קליני מוסמך לעבודה עם ילדים, אשר מסייע להפנות את הילד לסוג האבחון המתאים ובהמשך גם מתאים את הטיפול הנכון עבורו על סמך התוצאות.

כתיבת תגובה