ייעודה של האקדמיה

במשך שנים רבת נחשבו חלקים באקדמיה, ודאי הפקולטות למדעי הרוח והחברה, למגדל שן. לאי בודד, המנותק מים החיים הרוחש סביבו. היא זוהתה כמוסד המכשיר חוקרים בתחומים שונים, אשר לרבים מהם אין קשר ונגיעה לחיים האמיתיים.  תחומים וחוגים מבוקשים ויוקרתיים, כגון משפטים, מנהל עסקים ועוד, המשמשים בתי ספר להכשרת אנשי מקצוע בתחום מבוקש ומשתלם קיימים גם כיום, על אף שלפחות שוק עורכי הדין רווי מזה זמן.

הדגשת חשיבות הלימודים בכלל והלימודים האקדמאיים בפרט נובעת מהקשר בין השכלה ובין מעמד כלכלי טוב. רכישת מקצוע במוסדות להשכלה גבוהה נחשבת גם כיום כמפתח לחיים טובים, שאשפר למצוא בהם עיסוק ופרנסה מכובדים.

אלא שההכרח להתפרנס והקושי בכך גרמו, עם השנים, לירידת קרנם של חוגים מסוימים, כאלה הנתפסים כחוגים מרחיבי דעת ומעשירי אופקים אבל בלתי מעשיים בעליל – כגון ספרות, תנ"ך, פילוסופיה ועוד. חוגים אלה מהווים, אולי, מקור משיכה למי שמייעדים עצמם להוראה או למחקר בהם, אבל ספק אם יש בהם מקור משיכה למי שרוצים לרכוש מקצוע משתלם ומתגמל מבחינה כספית.

האקדמיה והמחקר

מעמד מיוחד (כמו גם יוקרה) שמורים לתחומי המדע לסוגיהם ולמוסדות כגון מוסד הטכניון בחיפה ומכון וייצמן למדע ברחובות. אף שרבים מהמדענים והחוקרים המצוינים הם עלומי שם- במוסדות המחקר האקדמיים נעשית בישראל עבודה חשובה מאין כמוה. יש תחומים ותת-תחומים, שבהם נחשבים מדעניה של ישראל לפורצי דרך ולמובילים.

באקדמיה נעשית עבודה חשובה ומועילה במגוון תחומים  אשר הממצאים העולים מהם מסייעים לרופאים ולמטפלים לתת מענה טוב יותר בשורה של נושאים ובהם, דיכאון, כאבי ראש ועוד סוגי מחלות המטופלות גם ברפואה סינית.

הפרופסורים והידוענים

ועם זאת, דומה כי בשנים האחרונות חל פיחות במעמדה של האקדמיה בישראל ואת מקומם של אנשי רוח ומדענים תופסים ידוענים שונים. השינוי הזה משקף  שינוי בדגשים: ישראל מעריצה עשירים ובזה להם, סוגדת להם ותלויה בהם, מקנאה בהם ורואה בהם מקור  הרע…. כוכב נולד – במירכאות ובלעדיהן – שקנה את עולמו ואת מקומו בדעת הקהל בחמש-עשרה דקות התהילה שלו מהווה מושא להערצה ולחיקוי יותר, הרבה יותר, מאשר אנשים מלומדים שהגיעו להישגים, גם בקנה מידה עולמי, בתחומים שונים של האקדמיה.

עתיד אקדמי ורוד:

אבל העתיד אינו שחור כלל וכלל – הוא ורוד ומבטיח.  עשרות אלפי צעירים ניגשים מדי שנה למבחן הפסיכומטרי ונרשמים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה. הם מוכנים להשקיע,זמן, מאמץ וכסף לרכישת מקצוע והשכלה.

מי שנוכחים בטקסי הענקת תוארי דוקטור במוסדות להשכלה גבוהה עשויים להעיד על כך שהאקדמיה עדיין מהווה אבן שואבת ומאגר למאות תלמידים, חוקרים, מרצים וסגל אקדמי מכובד, העשויים להעיד כי הדורות אינם פוחתים והולכים. אגב, מי שלא ראה עינה של אם גאה דומעת מהתרגשות נוכח "בני הדוקטור" לא ראה התרגשות מרגשת מימיו…

כתיבת תגובה