ילד עדיין לא יודע לקרוא כשכולם כן

הסיטואציה הזאת מוכרת לרבים. מצפים מהילד להתקדם וללמוד היטב כי הוא היה מאוד מוצלח בגן, אבל אז הוא הגיע לכיתה א' והוא לא מצליח ללמוד לקרוא כמו שאר הילדים בכיתה שלו. במקרים מסוימים נוטים הורים להאשים את צוות המורים שלא משקיע מאמצים ולא עוזר לילד כמו שצריך. במקרים אחרים חושבים שהילד לא רוצה ללמוד פשוט או שיש לו סיבות אחרות לא להצליח ללמוד לקרוא כמהו שאר, אבל במרבית המקרים כשזה קורה – התשובה היא לקות למידה.

לקויות למידה לא תמיד בולטות בגילאים מוקדמים ולכן כשהילד מתחיל ללמוד קרוא וכתוב מתגלות בעיות רבות. כתיבה לא ברורה, חוסר יכולת לקרוא מילים פשוטות, בילבול שלהן ועוד שלל טעויות וקשיים שלפעמים נראים אפילו מפתיעים מאוד. לקויות הלמידה השונות מגדירות בעיות שונות ויש מגוון רחב של סימנים שיכולים להצביע על לקות למידה.

המודעות ללקויות הלמידה אמנם גדלה בשנים האחרונות אך היא עדיין לא מספיק ברורה לכולם. לקות למידה לא נראית כנורה אדומה מעל ראשו של הילד, אלא הדברים הקטנים הם אלו שרואים על פני השטח. ישנן לקויות למידה ספציפיות לדברים נקודתיים, למשל לקות למידה שכל מה שהיא עושה היא משפיעה על איך שהילד מבין את המתמטיקה הסביסית. פעולות חיבור בסיסיות נראות קשות מאוד עבור אותו ילד בעוד שהוא מצליח לפתור בעיות מורכבות יותר שלא דורשות מתמטיקה. כך גם בקריאה וכתיבה. יכול להיות שילד לא יצליח כמו בני גילו וזהו סימן ויש לגשת לבצע אבחון דידקטי כדי לאמת את החשש הזה.

פניה לאבחון

אבחון דידקטי נועד כדי לתת להורים ולילד את הכלים להבין את הבעיה ולהבין איך מתמודדים איתה. האבחון הדידקטי יכול להצביע על בעיה שיש לילד והיא דורשת טיפול והתמודדות לא פשוטים אך משתלמים מאוד. לעתים יכולה להיות בעיה מורכבת יותר המערבת אלמנטים רגשיים ולשם כך יצטרך הילד לעבור אבחון פסיכודידקטי שהוא מקיף יותר ומעמיק מאוד. אבחונים אלו מאוד מועילים ובזכותם ילדים מצליחים ללמוד היטב בבית הספר, לרכוש השכלה, לעבור את הבגרויות בשלום ואף להצליח בשוק העבודה ובחיים. זה לא דבר מובן מאליו מכיוון שבעבר היו נוהגים להתייחס לילדים בעלי לקויות למידה ל'פחות מוצלחים' אך מחקרים מראים שעם התמודדות נכונה זה דווקא ההיפך מכיוון שילדים כאלו נוטים להיות יצירתיים ומוכשרים יותר במגוון תחומים.

אם אתם הורים מודאגים, פנו למכון אבחון כדי להיות בטוחים שאתם מעניקים לילד שלכם את הטוב ביותר.

כתיבת תגובה