כך תנצלו אנרגיה סולארית לחימום בריכת שחיה

האפשרות וההצלחה בחימום בריכת השחיה שלכם באמצעות קרני השמש משתנות בהתאם לכמות החשיפה לשמש, גודלה של הבריכת שחיה, האם היא קרה במיוחד? וכמה צינורות שחורים תוכלו או תיהיו מוכנים לרכוש. כמובן עד כמה עלייה בטמפרטורה תיהיה ריאלית עבור רוב האנשים. תהליך זה יכול להיות יעיל באמצעות חומר המוליך חום כמו צינור נחושת.

צעדים

1. אתם צריכים צינור כהה – צינור גומי שחור הוא אידיאלי וזול יחסית. לחילופין תוכלו להשתמש בצינורות השקיה של גינה שחורים. זהו צינור דק דופן ומאפשר העברת חום מהירה וזולה, הוא נמצא בקלות ברוב החנויות אספקה.

2. ככל שתשתמשו ביותר צינורות כך המים יזרמו לבריכה יותר מחוממים. הכמות שתצטרכו יהיה תלוי בכמה תרצו לחמם את הבריכה, בגודל ובטמפרטורה הקבועה של הבריכה וכו'.

3. תקחו בחשבון התקנת צינורות רבים במקביל כדי להגביר את אפקטיביות הסולאריות. אם אתם משתמשים בצינור אחד ארוך, טמפרטורת המים לקראת הסוף עשוייה להיות גבוהה מדי מכדי לאפשר צינורות נוספים ועשוי להיות פחות יעיל בחימום. ההבדל הגדול ביותר בטמפרטורה בין המים לרווח הפוטנציאלי יעיל יותר במערכת.

4. ברוב הבריכות שחיה יש צינור ביוב לניקוז המים. אם יש לכם משהו כזה תוכלו להשתמש במקום להוציא מים דרך צינור ולהחזיר חזרה לבריכה. אם לא תצטרכו משאבה קטנה שתוכל לשאוב את המים במהירות איטית.

5. תוכלו להתחיל באורך צינורות של 15-30 מטר ואם יש צורך להתקין צינורות נוספים.

6. התקינו את הזרנוקים כך שתיהיה סירקולציה של המים מהבריכת שחיה דרך הצינורות.

7. תנו למים לזרום למשך כמה דקות כך שמים שיזרמו אלו לא אלה שנשארו בצינורות (שעשויים להיות כבר חמים למדיי).

8. כדי לקבוע כמה צינורות מים אתם צריכים או איזו טמפרטורה תקבלו תצטרכו להתחיל לקחת מידות. תצטרכו לדעת באיזו מהירות הצינור ימלא בקבוק 1 ליטר וכמה ליטרים מכילה הבריכת שחיה שלכם, ומדידת ההבדל בין טמפרטורת הבריכה לבין טמפרטורת המים היוצאים מהצינור (לחסר את טמפרטורת הבריכה מטמפרטורת המים ביציאה מזרנוק המים).

9. תוכלו לקבל הערכה של ההשפעה של שיטה זו על ידי חלוקת הפרש הטמפרטורה במספר ליטרים בבריכה. זה יראה לכם בערך אינדיקציה של כמה תעלה טמפרטורת המים כאשר ליטר אחד מוזרם דרך הצינור. לדוגמה: הפרש הטמפרטורה הוא 10 מעלות והבריכה שלכם היא 5000 ליטר, אז הטמפרטורה של הבריכה תעלה כ 10/5000 = 1/500 או 0.002 מעלות לכל ליטר שזורם דרך הצינור.

10. כדי לברר כמה זמן ייקח כדי לחמם את הבריכה במעלה אחת תצטרכו לחלק את מספר השניות שנדרש כדי להזרים ליטר אחד כדי להעלות מעלה אחת מהחישוב בסעיף האחרון. לדוגמא אם זה לוקח 20 שניות לשאוב ליטר אחד זה ייקח 20/0.002= 10,000 שניות כדי לחמם את המים במעלה אחת.

11. מחלקים את מספר השניות ב 60 כדי לקבל את מספר הדקות ולאחר מכן לחלק ל 60 שוב כדי לקבל את מספר השעות שיידרשו ולמעשה: 167 דקות = 10000/60,  2.8 שעות =167/60.

12. האטת קצב יציאת המים תחמם יותר מהר את המים בצינור אך ייקח זמן רב יותר כדי לחמם את הבריכת שחיה. כדי להגביר את מהירות חימום הבריכה תוכלו להוסיף עוד מספר צינורות.

13. אם התקנתם מערכת צינורות מקבילה מעל הבריכה כגון על הגג, הקפידו להתקין מפסק וואקום בנקודה גבוהה ביותר בצינורות, אחרת המערכת עשויה בקלות להילכד תחת וואקום ולא יהיה מחזור הזרמה של מים בצינורות.

14. חימום סולארי עבור בריכות שחיה ניתן להוסיף על ידי יעוד במעקפים בחדר המכונות. על ידי שימוש בשלושה אזורי עוקף תצורה תוכלו להשתלט על כמות המים שמוזרמת לבריכת שחיה ואת כמות המים שנוהלה באמצעות מערכת השמש.

15. זה לא יתרון לסרקל מים במערכת החימום הסולארית בזמן בו אין כלל שמש. כדי להימנע מפעילות מערכת ידנית ואינטנסיבית תוכלו להתקין ולהפעיל טיימר של 24 שעות עם שסתום חשמלי ולהדליק את המערכת הסולארית במהלך היום בו ישנה שמש ומפסיקה בזמן שהשמש שוקעת.

16. הרמת מערכת סולארית לקומה השנייה והשלישית תדרוש בדר"כ שדרוג של גודל המשאבות כדי להכיל את כוחות העילוי הנוספים. כמוכן צינורות הסולאר עצמם מייצגים ומייצרים התנגדות גדולה לזרימה שהמשאבה צריכה להתגבר. כקו מנחה כללי שדרוג גודל המשאבה על ידי ¼ HP  בדר"כ מספיק.

כתיבת תגובה