מדריך טיולים – עבודה עם מוסדות חינוך

כולנו זוכרים את הטיול השנתי בבית הספר. כל השנה רק חיכינו ליום הזה, שבו לא נצטרך לשבת בשיעורים, להקשיב למורים או ללמוד למבחנים. הטיול השנתי היה ההזדמנות לשבור את השגרה, לצחוק וליהנות עם החברים. למי בכלל אכפת מה אומר מדריך הטיולים?
זו בדיוק הבעיה של כל מדריך טיולים שעובד עם מוסדות חינוך. כל מדריך טיולים שמדריך טיולי בית-ספר נאלץ להתמודד עם קהל של מטיילים שלא בדיוק מתעניינים במה שיש לו לומר, זאת בניגוד למדריך טיולים המעניק את שירותיו למטיילים שנרשמו ביוזמתם לטיול מודרך או ששכרו באופן ספציפי את שירותיו. מדריך טיולים לבתי ספר צריך להיות מסוגל לעניין את התלמידים המטיילים עימו. מדריך טיולים לבתי ספר צריך לדעת כיצד להתאים את אופי הדרכתו לגילאי התלמידים ולתחומי עניינם. מדריך טיולים לבתי ספר לא יכול להרשות לעצמו להיות מונוטוני, משעמם או לא רלוונטי לקבוצת המטיילים שלו. אם יהיה כזה, הוא יאבד את תשומת לב הקבוצה ואיש לא יקשיב לו.
מרבית הטיולים שמארגנים בתי ספר לתלמידיהם הם "טיולים חינוכיים". דהיינו, הם טיולים שדרכם ניתן ללמוד על ההיסטוריה של עם ישראל, על הגיאוגרפיה של ארץ ישראל, על האקלים, הטבע, בעלי החיים, התרבות ויחסי הדתות בארץ ישראל. אך למרות היותם חינוכיים, טיולי בתי ספר צריכים להיות גם מהנים. לכן כל מדריך טיולים לבתי ספר לא יכול להרשות לעצמו להדריך תלמידים כאילו הוא מעביר להם הרצאה בהיסטוריה, במורשת ישראל, בגיאוגרפיה או בכל מקצוע אחר. כדי שלטיולי בית ספר יהיה באמת ערך מוסף על פני עוד שיעור בכיתה, כל מדריך טיולים חייב להקפיד להעביר את הסבריו בצורה חווייתית, מהנה ומעניינת עבור קבוצת התלמידים, אחרת יאבד את הקשב שלהם ואת תשומת ליבם.
כך למשל, יש להקפיד שהתלמידים ייקחו חלק פעיל בטיול ולא יהיו פאסיביים. מדריך טיולים לבתי ספר לא יכול לנאום או להרצות לתלמידיו. עליו להקפיד לשאול את התלמידים שאלות ולשלבם בהדרכה, עליו לאפשר לתלמידים לקחת חלק פעיל בהדרכה בצורת משימות אישיות וקבוצתיות, חידות, משחקים וכדומה. כל מדריך טיולים חייב להכיר את קהל התלמידים שאותו הוא מדריך, את תחומי עניינם, מה ימשוך את תשומת ליבם ומה יגרום לו לאבד את הקשב שלהם לחלוטין. כך הוא יכול לשלב בהדרכתו אנקדוטות וסיפורים שמעניינים את התלמידים, ולהפוך את הטיול לרלוונטי לימיהם. הדבר נחוץ בעיקר כשמדובר בתלמידי תיכון ובנושאים שעשויים להיות משעממים עבורם.
קושי נוסף שעימו כל מדריך טיולים לבתי ספר צריך להתמודד הוא נושא המשמעת. מכיוון שמדובר בקבוצת תלמידים שלא תמיד מתעניינים בהסבריו ומעדיפים לנצל את יום הטיול להשתובבות עם חבריהם, לא פעם נאלץ מדריך הטיולים להטיל משמעת בקבוצה: עליו להקפיד על שקט וסדר בזמן ההסברים, במיוחד אם מדובר בסיורים במוזיאונים, מקדשים, כנסיות וכדומה, עליו לוודא שכל התלמידים שומרים על כללי הבטיחות במסלולי טבע מסוכנים ועוד.
לסיכום, כדי להיות מורה דרך, ובמיוחד כשמדובר במדריך טיולים לבתי ספר, דרושות תכונות רבות מלבד בקיאות במידע הרלוונטי למסלול הטיול. כדי להיות מדריך טיולים לבתי ספר עליך לדעת כיצד לעניין את התלמידים, לשלב אותם במהלך ההדרכה בטיול, להפוך את הטיול לרלוונטי עבורם ולשמור על הקשב שלהם לאורך כל הטיול. כמו כן עליך להיות מסוגל להטיל משמעת על התלמידים כיוון שאתה הוא גם האחראי לשלומם ולביטחונם של התלמידים במהלך הטיול.

כתיבת תגובה