מטריאליזם ופחד מפני המוות

חוקרים רבים טוענים כי העולם המערבי הוא עולם שמדגיש אידיאליים של מטריאליזם, של חומרנות. לפיהם, האדם בחייו צריך לשאוף להשיג עוד ועוד חפצים, מעמד וכסף. לא רבים מצליחים להתעשר באופן כל כך רב ולהגשים את אידיאלי החומרנות. ישנם אנשים, שבניסיונם להשיג סטטוסים חברתיים וכלכליים, קונים מותגי צריכה ונשמעים לאידיאל יופי וצרכנות.

חוקרים ממדעי החברה טוענים שכל התרבות הצרכנית נובעת למעשה מתוך ניסיון לכסות את האמת ולהשכיחה. האדם נוטה לחשוב שאם ישיג נכסים, חפצים, יופי ומותגים הוא יישאר צעיר לנצח ובכך אולי יתחמק מהמוות, שהוא סוף הפסוק עבור כל בני התמותה. אותם חוקרים טוענים כי החשיבות הרבה של יופי ונעורים בתרבות המערבית רק מרחיקה את האדם מהמטרות האמיתיות שלו בחיים הללו- הקיום.

במידה מסויימת כל תחומי הקוסמטיקה והרפואה מאפשרים לנו להיות יותר 'צעירים'. ה קוסמטיקאית או המנתח פלסטי מאפשרים לנו להשיג עור מתוח שלא כפי גילינו, לעבור הסרת שיער ולהתרחק מכל ביטוי גופני אנושי. מצד אחד, אנו יכולים להינות מאוד מהאפשרויות הטכנולוגיות והרפואיות החדישות: להיות בעלי עור צעיר, להיות מטופחים ונאים. מצד שני, יש בכך ניסיון מה להעלים את הזקנה ואת "תופעות הלוואי" שלה שהינן תופעות טבעיות. תארו לכם שהיינו מנסים למנוע מתינוק להיות תינוק, וישר גורמים לו להראות בוגר. מתוך דימוי זה אנו מבינים עד כמה הניסיון שלנו להיראות צעירים יותר הוא אבסורד.

כתיבת תגובה