סגנונות טיפול זוגי

בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות רבות בענפים שונים, בניהם בענף הטיפול הזוגי. בעוד שבעבר בני זוג שנקלעו למשברים בזוגיות, נחלו אכזבות, או נחפזו להסיק מסקנות ולהיפרד, כיום, ישנה אלטרנטיבה יעילה באמצעותה בני זוג יכולים לשקם את מערכות היחסים שלהם ואף לשפרן. במאמר זה, נציג תחילה מה מהות טיפול זוגי, נסביר כיצד הוא מתנהל, מהו יועץ זוגי ואף למי הוא מתאים. כמו כן, נפרוש בפניכם את מגוון הטיפולים הזוגיים השונים שישנם כיום.

מהו טיפול זוגי?

ייעוץ זוגי הינו טיפול פסיכו-תרפי שמטרתו לסייע לבני זוג לשקם, לשפר ולהטיב את מערכות היחסים הזוגיות שלהם. טיפול זוגי בדרך כלל יכלול מטפל זוגי ואת שני בני הזוג, אולם, במקרים מסוימים טיפול זוגי יתנהל בשיטה קצת אחרת ויכלול רק את אחד מבני הזוג. ייעוץ זוגי הינו תהליך ממוקד ועקבי אשר מפגשיו נמשכים פרק זמן קצר יחסית, בהתאם לבעיותיהם של בני הזוג, נכונותם להצלחת הטיפול הזוגי וכו'. חשוב לציין, כי טיפול זוגי שמוכר בעיקר בטיפול המסייע לשקם מערכות יחסים פגועות, או מערכות יחסים שחוו משבר, הינו ייעוץ זוגי יעיל ואפקטיבי שמסייע גם במקרים אחרים, בהם בני הזוג לא חוו משבר כלשהו, והם מעוניינים להטיב את הקשר הזוגי שלהם, לרכוש כלים וידע שישפרו את הזוגיות שלהם ולפעול למען העצמת האהבה והזוגיות.

סוגים שונים של טיפול זוגי

שיטת הטיפול הזוגי הנפוצה ביותר ואף הפופולארית ביותר, הינה שיטת טיפול זוגי משותף. במסגרת טיפול זוגי משותף זה, שני בני הזוג מגיעים יחדיו אל מפגשי הטיפול הזוגי, ושניהם עוברים את התהליך יחד. שיטת ייעוץ זוגי נוספת, הינה שיטת הטיפול האינדיבידואלי. שיטת טיפול זו, הינה שיטה בה אחד מבני הזוג נמצא בטיפול רציף, ואילו בן זוגו נפגש מידי פעם עם המטפל הזוגי (ובאופן זה, מתאפשר לו להציג מידי פעם את השקפותיו באשר להתקדמות הטיפול ומהלכו, ובכך הוא תורם לטיפול). כמו כן, ישנו טיפול אינדיבידואלי-זוגי במהלכו שני בני הזוג מטופלים באופן אישי (זאת אומרת בנפרד) אצל אותו מטפל זוגי, או לחילופין אצל שני מטפלים שונים. נוסף על שיטות טיפול זוגי פרטניות אלה, ישנן כיום גם שיטות ייעוץ זוגי קבוצתיות הכוללות מספר זוגות (בדרך כלל בין ארבעה לחמישה זוגות) ולעיתים אף יותר ממטפל זוגי אחד (בדרך כלל שניים). במסגרת שיטת טיפול זוגי קבוצתית זו, המכונה גם פסיכוטראפיה קבוצתית, הזוגות זוכים להזדהות עם זוגות אחרים המתמודדים עם קשיים דומים, להחליף מידע בניהם, ולקבל תמיכה מחברי הקבוצה.

איזו שיטה מועדפת?

ובכן, התשובה לשאלה זו אינה משתמעת לכל פנים, וזאת מאחר וכל שיטה מותאמת למצבים אחרים בהם שרויים בני הזוג. בעוד יהיו הזוגות שיחפצו שניהם בלקיחת אחריות על מעשיהם וירצו לעבור טיפול זוגי משותף, לעיתים יהיו זוגות בהם אחד מבני הזוג לא יתעניין בקבלת הטיפול הזוגי, או לא ירצה לשתף פעולה, ואז ייעוץ זוגי כמו הטיפול האינדיבידואלי, ימצא יעיל ויוכל לסייע למצב. מכאן אנו מסיקים, כי בחירת טיפול זוגי תהיה מותאמת וייחודית לכל זוג וזוג.

כתיבת תגובה