על דם טבורי

עלות השימור כוללת תשלום חד פעמי על איסוף הדם של כמה אלפי שקלים, ועוד תשלום חודשי על השימור עצמו. המחקרים בתחום מתקדמים הרבה בשנים האחרונות,  והמודעות לחשיבות של הפרוצדורה הולכת וגדלה ככל שישנן יותר ויותר הוכחת ליעילות של שימור דם טבורי. הדם הטבורי נשמר למשך 20 שנה ויכול לשמש לטיפול במחלת סרטניות, גנטיות או חיסוניות. נראה שהתחום עדיין בחיתוליו יחסית ויידרש עוד מחקר רב ופיתוח כדי לראות מה באמת יעילותו ותרומתו, והאם הוא משהו נחוץ והכרחי.

בארץ אין ממש בנק ציבורי של שימור דם טבורי, ומי שמעוניין לשמור, צריך ללכת על האופציה הפרטית שעולה לא מעט כסף. נשים רבות מתלבטות בשאלה האם לשמור דם טבורי לאחר הלידה, והדילמה אכן קשה כי מצד אחד אין מספיק מחקר והוכחות ליעילות שבכך, ומצד שני זה סיכון שקשה לקחת. התהליך של שאיבה ושמירה של דם טבורי לאחר הלידה אינו מלווה בכאב או אי נוחות, וזאת בניגוד לתרומת מוח עצם שהיא הדרך הנוספת להוצאת תאי גזע, שכרוכה בכאבים לתורם. כיום יש בארץ מספר בנקים בודדים שמציעים את השירות של שימור דם טבורי. המובילים הם "טבורית" ו"קריוסל" שמציעים שימור במחירים בתנאים דומים. דם טבורי הוא דם המופק בחבל הטבור ומהשילייה מיד לאחר הלידה. שימור של דם טבורי מהוה תחליף לתאי גזע שניתן היה למצוא עד היום רק במח עצם. משמעות הדבר היא שניתן יהיה להשתמש בדם זה במקרה של מחלות אצל הילד. נכון להיום בוצעו בעולם יותר מ-3,000 השתלות מוח עצם שהופק מדם טבורי, הרוב הגדול בילדים.

ההשתלות שבוצעו במבוגרים הצליחו באחוזים נמוכים בלבד. תהליך שמירת הדם מתבצע בחדר הלידה, מיד בסיומה, כאשר הפרוצדורה היא של הכנסת מחט ושאיבה של דם מחבל הטבור. תהליך זה נמשך עד חצי שעה. ברחבי העולם ישנם מאות בנקים ציבוריים של דם ציבורי, אשר שומרים ללא תשלום דם טבורי, ומשתמשים בו לצורך טיפול בכל אדם שנמצא לו דם מתאים במאגר. דם טבורי מהווה מקור לתאי גזע, שיכולים בבוא העת לשמש לטיפול במחלות שונות. אין הורה שלא יעשה כל מה שניתן למען בריאות הילד שלו, וכיום עולה אופציה נוספת שיכולה אולי לעזור, והיא שמירה של תאי גזע שנאספים בזמן הלידה. שימור הדם מבטיח התאמה של מאה אחוז במידת הצורך לעובר שנולד, והתאמה חלקית של 25% לאחים, ושל 50% להורים. תאי הגזע, אשר מרכיבים את הדם הטבורי, הינם תאים ראשוניים שעוד לא עברו התמיינות והתמחות, וכך יכולים להתפתח לכל סוג תא בגוף. נכון להיום רוב הזוגות בוחרים לא לשמור את הדם לאחר הלידה, בגלל חוסר היכרות עם התחום, ובגלל העלות הגבוהה של שימור דם טבורי. שימור דם טבורי הוא פעולה פשוטה, שאינה מסכנת את האם או את העובר, ונמשכת מספר דקות.

כתיבת תגובה