על משחקים וילדים

עד לא מזמן לפני הטלפון הסלולרי, הטלויזיה משחקי המחשב ועוד מסיחי דעת היוו הצעצועים והמשחקים חלק בלתי נפרד מעולמו של כל ילד. הצעצוע והמשחק ממלאים את עולמו של הילד, ובעזרתם הוא לומד לשתף, להיות עצמאי, יצירתי, להפעיל את הדמיון ובכך כמובן לאפס את "חוויית השיעמום". הילד מקבל הזדמנות לרכוש מיומנויות חדשות, מפתח יכולות קוגניטיביות או מוטוריות, לומד מושגים, מונחים ועוד. לאן נעלם כמעט המשחק האמיתי של חיבור בין אנשים, משפחה, חברים ?

נכון גם משחקי המחשב תורמים לשיפור הזכרון, מהירות התגובה, אך האינטרקציה של הילד עם משחק או צעצוע שהוא נעים ומשעשע בין אם לבד או עם חברים או עם מבוגרים, זהו הדבר הנכון והאמיתי ללמידת מיומנויות החיים. ואת זה איבדנו קצת בדרך לטכנולוגיה.

בתחילת חייו ולהתפתחות תקינה מקבל התינוק את מלוא תשומת הלב מהסובבים אותו, במגע, בחיוך, במשחק. ואט אט כשהתינוק הופך לילדון אנחנו דואגים שחלילה לא ישתעמם ומחברים אותו למקורות תעסוקה, טלויזיה למשל, ובדרך שוכחים את חשיבותם של הצעצוע והמשחק בינו ובין הסובבים אותו.

בעבר דאגו ההורים הרבה יותר לצעצועים ומשחקים כדי שהילדים ישחקו, יחכימו באמצעות למידת המשחק, ייהנו. היום קצת פחות. אסור לשכוח שילד צריך את הגירוי והחשיפה למוח ולגוף. התנועה חשובה לא פחות. יש לתת לפעוט גם את האתגר הפיזי של לעלות על מגלשה. רק באמצעות ההתנסות לומד הילד להמציא דברים חדשים ולתת פתרונות למצבים שונים.

אנחנו לא מאפשרים לילדים "לבזבז" את הזמן לשווא. מגיל אפס מצרפים אותם לחוגים, שחיה, ג'ימבורי. מפתחים את הכישרונות שלהם, "כוכב נולד", רקדן נולד ועוד ודואגים להם לנתוני פתיחה טובים בחיים. אל לנו לשכוח שדווקא למשחק הפשוט והחופשי אין תחליף ואם הילד לא יקבל מספיק שעות של משחק חופשי, בטווח הרחוק זה עלול להזיק לו הרבה יותר מהעדר מיומנויות נרכשות אחרות.

היום יש לנו פחות זמן להקדיש לילד. המירוץ של החיים לוקח אותנו למחוזות לא רחוקים של פרנסה. חישבו מתי בפעם האחרונה ישבתם עם ילדכם למשחק משותף, מתי ירדתם לגינה הציבורית. מיצאו לכם זמן משותף עם הילדים למשחקים משותפים ותגלו את ההנאה שבדבר. זמן איכות משפחתי הוא הזדמנות עבור הילד לשיתוף פעולה. לשבת בניחותא על השטיח ולבנות מגדל של קוביות. ילד עסוק ופעיל הוא ילד שמח שפתוח להקשבה, לשיתוף פעולה ובסופו של דבר להנאה. זו מטרתו האמיתית של הצעצוע או המשחק.

כתיבת תגובה