צוואות – מעורבותו של הנוטריון בעריכת צוואות

תפקידו של הנוטריון הנו בעל הרבה אחריות ורגישות, בשל רגישות התפקיד, נוטריון יוכל להתמנות לתפקיד אך ורק אם הוא עורך דין בעל ותק של עשר שנים לפחות, עורך דין שלא הורשע באף עבירה פלילית ואדם אמין שניתן לסמוך עליו בלי כל צל של ספק.


נוטריון – על התפקידים הרבים

1. תרגום מסמכים – כאשר רוצים לתרגם מסמכים משפה לשפה ולקבל תרגום מאומת, נדרש אישור נוטריוני מכל נוטריון שמעיד שהתרגום נאמן ומתאים למסמך המקורי. אישור נוטריוני אשר חתום בידי נוטריון מוכר בכל המדינות ולכן אם נדרש לשלוח מסמכים למדינה זרה כמו למשל מסמכים לימודיים, מסמכים עסקיים או מסמכים רפואיים יש צורך באישורו של נוטריון.

2. בשנת 1967 נחקק חוק הנוטריון בכל העניינים השייכים לתרגום מסמכים. את הסמכות לאישור מסמכים ותרגומים כאלה ואחרים מקבל כל נוטריון מכוח החוק הזה . על אף שאת פעולת התרגום יכול לעשות כל מתרגם, אין למסמך המתורגם תוקף וכוח משפטי בהיעדר אישור וחתימתו של נוטריון.

3.בין עיסוקיו של נוטריון יש גם את הנושא של הסכמים ממוניים. בני זוג שעשו ביניהם הסכם ממון, וההסכם קיבל את חתימת הנוטריון , יש לבני הזוג מחוייבות להסכם כיוון שיש לו תוקף משפטי.

4. העתק זהה למקור – אם צריך להעביר מסמכים או אישורים רבים אולם אנו מוצאים לנכון שלא לתת את המסמך המקורי מפאת חשיבותו . חתימת נוטריון מורשה על העתק המסמך מעידה על אמיתות המסמך. אחרי חתימת נוטריון, כל מסמך מועתק שווה למסמך המקורי.

5. חתימת צוואות- על צוואה החתומה בידי נוטריון קשה לערער אפילו אם מתגלות מחלוקות בקרב היורשים.

צוואות – עושים צוואה? כדאי לחתום רק בפני נוטריון

1. כאשר אדם חפץ לקבוע מה ייעשה ברכושו אחרי שהלך לעולמו עליו לערוך צוואה . מבחינה חוקית יש אפשרות לכתוב צוואה החתומה על ידי שני עדים ולא חייבים חתימה של עורך דין או גם נוטריון מורשה. עדותם של העדים קובעת כי כותב הצוואה חתם בפניהם על גבי הצוואה והיה בדעה צלולה.

2. חיכוכים וקטטות בקרב יורשים אחרי מותו של אדם הם דבר שכיח לפרקים. קורה שהתנצחויות בנושא צוואות מגיעים לדיון בבתי הדין. קיימת בעיה ממשית לערער על צוואות המאושרות וחתומות על ידי נוטריון מורשה. החוק מכיר במעמד המיוחד של כל נוטריון ולרוב אינו מערער על חתימתו.

3. כל מי שרוצה שרכושו יחולק בהתאם לרצונו, מקפיד לכתוב את צוואתו ולחתום על הצוואה על ידי הנוטריון ווכך הוא מונע להבא חיכוכים וסכסוכים מיותרים בין היורשים.

ירושות – באיזה אופן להבטיח את חלוקת הירושה?

1. כל הנכסים שמשאיר אדם לאחר מותו נכללים בשם הכולל של ירושה שמוריש האדם בשביל משפחתו.

2. הכנסת חוקקה את חוק הירושות בשנת 1965. בחוק זה מפורטות הדרכים הקבועות כיצד מחולקות ירושות. צוואה עושים כאשר יש מי שרוצה לחלק את הירושה שלו בדרכים שונות מהדרך הכתובה בחוק הירושות. לשם משל, יש לעתים שאבא או אימא מעוניינים להותיר ירושה גדולה יותר לאחד מהילדים יותר מלאחיו או כשיש רצון להוריש למוסדות או ארגונים שונים.

3. כדי למנוע בעיות ירושה, נדרש להחתים נוטריון על הצוואה.

כתיבת תגובה