שאלות ותשובות בנושא גיזום עצים

גיזום עצים למניעת סכנות

האם אתם רוצים בקרוב לגזום את העץ שלכם? רוצים לדעת איך גיזום עצים מתבצע? תוהים האם הגיזום הוא חוקי? מה ההבדל בין השטחים השונים שבהם העצים שרוצים לגזום נמצאים? יש לא מעט שאלות שעולות בהקשר של גיזום עצים. זהו תחום מעניין מאד, שיכול אף לתרום לא מעט לאיכות החיים שלכם. עם זאת באופן טבעי השאלות עולות – ואנו נשמח לענות עליהן.

כל השאלות והתשובות

  • באחריות מי לדאוג לגיזום? – באחריות מי שהשטח הוא בבעלותו. כלומר – אם מדובר על עץ שנמצא בחצר הפרטית שלכם וענפיו מהווים סיכון מסוים, האחריות לגיזום שלו היא עליכם. אם מדובר על עץ שגדל בגינה ציבורית אך ענפיו מהווים מטרד לתושבים – זה באחריות העיריה הרלוונטית לדאוג לגיזום.
  • מי מבצע את הגיזום? – בשום פנים ואופן לא האדם שהעץ בבעלותו! לפי החוק במדינת ישראל, רק אדם שיש בבעלותו תעודה של גוזם מומחה. זוהי תעודה שמעידה על כך שהאדם עוסק בגיזום עצים ברישיון מלא, תחת פיקוח של המשרד להגנת הסביבה, וכל העבודה שלו מנוטרת ומבוקרת. יש עיריות שלעתים מנסות לגזום את העצים בעצמן – ניסיון העבר מוכיח כי מדובר על תופעה שאיננה מומלצת, ויש לה מבקרים רבים.
  • לגזום או לכרות? – שאלה מצוינת. העדיפות הברורה היום היא לטובת גיזום עצים על חשבון הכריתה שלהם. צריך לזכור שכריתה של עץ היא תהליך קיצוני למדי. זה נכון שלעתים אין ברירה – העץ כולו עלול להוות סיכון לסביבה. אולם ברוב המכריע של המקרים הסיכון הוא בענפים ספציפיים – ולכן הגיזום הוא פתרון טוב יותר.
  • מה כולל הגיזום? – העבודה על גיזום העצים כוללת לא רק את פעולת הגיזום עצמה. זה כולל גם את השימוש במתקני ההרמה כדי להגיע לצמרת העץ . זה כולל גם את האיסוף המלא של הגזם מהשטח.

ומה עוד כדאי לדעת על הגיזום?

שימו לב כי הגיזום יכול להתבצע מכמה סיבות מרכזיות. הראשונה היא לשמור על העץ האסתטי, אך כל עוד העץ בריא מאד, רצוי שלא לגעת בו סתם כך. הגיזום כן מומלץ במידה ולעץ יש ענפים חולים עם ריקבון שעלול להתפשט, וכן במקרה ובו הענפים מהווים סיכון לסביבה – למשל אם הם עומדים לגעת בקווי החשמל.

כתיבת תגובה