שמירה על איכות הסביבה – מדוע וכיצד?

כמה עובדות שחשוב לזכור

  • שבעה ביליון איש, לערך, מצטופפים על פני כדור הארץ.
  • כדור הארץ ומשאביו הטבעיים הם התנאי לקיומו של הגזע האנושי, ואף אם עצומים הם, או היו בעבר, היום כדאי לזכור, שהם מוגבלים.
  • כמויות הפסולת, שאנו מייצרים בעידן המודרני, גדולות עשרות מונים מאי פעם בעבר.

כתוצאה מכך, מצד אחד, הולכים משאבי הכדור, שעליו אנו חיים, ומתדלדלים בקצב מהיר ומסוכן.

מאידך, כמויות הפסולת הנאגרות על ידינו פוגעות באיכות חיינו, ומסכנות את קיומנו לאורך זמן.

"איכות הסביבה" – המושג ומשמעותו

מושג זה נטבע לפני כמה עשרות שנים, כשאנשים חכמים במיוחד הבינו, שאם המין האנושי ימשיך להתנהל כפי שהתנהל והתפתח עד היום, עלולה להיווצר סכנה משמעותית להמשך קיומו. בתחילה, קולם כמעט לא נשמע. היום, המצב שונה: ההבנה, שיש לעשות הכול כדי לשמור על מאגרי הטבע שהופקדו בידינו, הפכה לנחלת רבים מאתנו – ממשלות ואזרחים פשוטים כאחד.

הטכנולוגיה  – כלי נשק חשוב במלחמה על איכות הסביבה

בניגוד לרוב שנות קיומו של האדם על פני כדור הארץ, היום יש לנו הידע, וגם המשאבים, לשנות את מאזן האימה, שבין מאגרי הטבע המתדלדלים לבין כמויות האשפה, שאנו מייצרים.

האמצעים הטכנולוגיים לשמירה על איכות הסביבה הם שונים ומגוונים, אך כולם מבוססים על עיקרון אחד פשוט – מיחזור.

מיחזור

מיחזור הוא שימוש חוזר בחלק מן הפסולת, שאנו מייצרים, לצרכים מסוימים. חשיבותו של המיחזור היא בכך, שאם נעשה שימוש בחלק מחומרי הפסולת שלנו, נוכל להקטין באופן משמעותי את צריכת המשאבים הטבעיים, וגם לאפשר לעצמנו חיים "נקיים" יותר, יעילים יותר, והחשוב מכל – להבטיח את קיומנו לאורך זמן.

חשוב לדעת!

רבים מאוד מהמוצרים, שבהם אנו עושים שימוש יומיומי, כגון: בקבוקי משקה, מכשירים אלקטרוניים, בטריות, מזון שהתקלקל ואפילו נייר ניתנים למיחזור. בזכות הידע הטכנולוגי הרב שנרכש, ברוב המקרים עלויות המיחזור זולות להפתיע, והמוצרים הממוחזרים, אם הם משמשים לצרכים המתאימים, אינם נופלים באיכותם מן המוצרים המקוריים.

המים

אין ספק, שהמשאב החשוב ביותר, שנמצא ברשותנו, הוא המים, המתוקים, כמובן. כל תרבויות האדם מאז ומעולם התפתחו בסמוך למקורות מים. רק משנוצר הידע כיצד להביא את המים למקומות רחוקים, שאין בהם משאבי מים משלהם, התרחבו מקומות הישוב והאוכלוסייה גדלה.

ללא מים – אין לאדם קיום!

אף אם נדמה היה בעבר, כי מים היו ויהיו תמיד, היום טופחת המציאות על פנינו: שנות בצורת רבות והתחממות כדור הארץ אינם מבשרים טובות. מאגרי המים מתדלדלים ומגיעים לקווים האדומים במקומות רבים בעולם.

היום, מים הם משאב יקר, ועלותם גדלה פי כמה בעשרות השנים האחרונות. היום, חשבון המים של משפחה ממוצעת עלול להוות עול כבד על הוצאות המחיה.

למזלנו, גם בתחום זה מתגייסת הטכנולוגיה לעזרתנו. כדי לשמור על מאגרי המים, פותחו טכנולוגיות מיוחדות המאפשרות שימוש חוזר במים, שאינם מכילים הפרשות אדם, כגון: מי מקלחות, מי מכונת כביסה, מדיחי כלים, מי מזגנים וכד'. מים ממוחזרים ידועים גם בשמם – מים אפורים. הם מתאימים בעיקר לשני צרכים: השקיית גינות והדחת אסלות.

אחריות

האחריות לשמירה על איכות הסביבה מוטלת על כולנו – ממשלות ואזרחים כאחד.

עד שיחוקקו החוקים המתאימים, עד שיאושר השימוש בטכנולוגיות הולכות ומתפתחות, יכול כל אחד מאתנו לתרום תרומה משמעותית לאיכות הסביבה, ללא טרחה רבה.

במשפט אחד אפשר לעוץ עצה:

לפני שאתם משליכים אשפה מכל סוג שהוא – מיינו אותה, והרגילו את עצמכם להעביר את הפסולת הניתנת לשימוש חוזר למקומות הנכונים.

כך תיקחו חלק בשמירה על כדור הארץ שלנו, ובהבטחת קיום נאות ומשגשג עבור ילדיכם, נכדיכם וכל הבאים אחריהם.

כתיבת תגובה