הדרכת הורים – מה זה ומי צריך את זה?

להיות הורים זו עבודה במשרה מלאה כל השבוע בכל שעות היממה. זו עבודה שלעולם לא לוקחים ממנה חופש וזה גם הפרויקט החשוב ביותר בחיים שלנו. עם זאת, אין בית ספר להורות ואף אחד לא מכין ותנו לכל שלל הבעיות והאתגרים שתהליך ההורות יכול להביא אתו. הורים רבים חשים תסכול, כעס על עצמם ואכזבה לגבי התפקוד והביצועים שלהם. הדבר נובע מכך, שלא פעם המציאות אינה תואמת את הפנטזיות שהיו לנו לפני שהילדים נולדו. אנחנו לא תמיד הופכים לסוג ההורים שחשבנו שנהפוך ורואים בכך כישלון. רגשות קשים אלה נובעים בחלקם מהצורך להתמודד עם מצבים חדשים ולא צפויים הקשורים בגידול הילדים. הדרכת הורים מהווה כלי חשוב ושימושי היכול לסייע להורים לקבל את הכלים והידע שהם זקוקים להם על מנת לעזור לילדיהם להתגבר על הקשיים ולהשתחרר מתחושת האכזבה העצמית.

מתי פונים להדרכת הורים?

זה לא סוד שלא מעט הורים היו שמחים לקבל עזרה חיצונית בגידול והתמודדות עם הילדים שלהם בשלב זה או אחר של גידול ילדים. עם זאת, קיימים מצבים בהם התערבות של איש מקצוע אינה רק עניין של מותרות אלא חובה והכרח. ישנן בעיות שלהורים אין את הידע או הכלים המתאימים להתמודד אתם בצורה נכונה, כגון: בעיות התנהגותיות, הפרעות קשב וריכוז, טראומות, דיכאון, הפרעות אכילה, חרדות, התנהגות כפייתית, שינויים במצב הרוח ועוד.

מהי הדרכת הורים?

הדרכת הורים מסייעת להורים להבין בצורה אמתית ומעמיקה את הבעיות אתן מתמודדים הילדים שלהם וללמוד כיצד יש באפשרותם לעזור להם להתגבר על קשיים אלו. במסגרת ההדרכה ההורים מקבלים כלים ומיומנויות שיעזרו להם להתמודד עם המצבים השונים. בעזרת כלים אלה ניתן להימנע מעימותים, להגדיל שיתוף פעולה, לשפר את הקשר והתקשורת וליצור אווירה חיובית ובונה יותר בתוך הבית.

מה לומדים במסגרת הדרכת הורים?

ההדרה מתחלקת לשני חלקים – עיוני אינפורמטיבי ומעשי. בחלק העיוני ההורים ילמדו על הבעיות שאתן מתמודדים הילדים שלהם ולגבי הכלים בהם משתמשים להתמודד עם מצבים אלה. בשלב המעשי ההורים יקבלו מיומנויות טיפוליות שאותן יוכלו ליישם בטיפול בילדיהם, כגון דמיון מודרך, עיצוב התנהגותי, שינוי קוגניטיבי והרפיה.

במסגרת ההדרכה ההורים גם ילמדו להתמודד עם הבעיות שהם מביאים לתוך העימות או הקושי. פעמים רבות ההתנהגות והתגובות של ההורים הם אלה שמחריפים את ההתנהגות ההרסנית או הקושי אתם מתמודדים הילדים. ההורים לא תמיד מודעים לכך שהם אלה שתורמים לקיום הבעיה. אמנם לא כל התנהגות היא לא נכונה מצד ההורים ויש דברים הכרחיים וחשובים. על מנת להבין בצורה טובה יותר כיצד להתנהג ולהתמודד חשוב להתייעץ עם איש מקצוע המתמחה בתחום זה.

כתיבת תגובה