חוסר חשק מיני ובעיות בזקפה? ויאגרה ,סיאליס וגם טיפול סקסולוגי

סיכום שנת 2016 בשירות הסקסולוגי בשיבא העלה ממצאים יוצאי דופן באשר לבעיות המיניות בקרב צעירים בני 45-18. בעיות כמו שפיכה מוקדמת ועודף חשק התחלפו בבעיות זקפה וחוסר רצון לקיים יחסי מין. מה הסיבות ואיך מטפלים?

 

דצמבר 2016, סוף שנה. בשירות הסקסולוגי של המרכז הרפואי שיבא מחשבים חישובים ומסכמים סיכומים. לא ציפינו להפתעות. המרכז לרפואה מינית חגג השנה בת מצווה, ובמשך כל השנים הללו הסיבות להגעתם של מטופלים למרכז נשארו פחות או יותר אותו הדבר.

 

בדרך כלל מגיעים אלינו זוגות ויחידים מכל שכבות הגיל (18 ועד 88). הנשים מתלוננות ברובן על כאבים ביחסי מין ועל חשק מיני נמוך, בעוד רוב הגברים המבוגרים מתלוננים על בעיות זקפה הקשורות לגיל ולמצב הבריאותי. בקרב הגברים הצעירים הפניות מתחלקות בין תלונות על שפיכה מהירה (הבעיה המינית השכיחה ביותר בקרב צעירים),  ובין ייעוץ לאחר חוויה מינית לא מוצלחת שהותירה אותם חסרי בטחון.

 

אבל לפני כשבועיים, כשערכנו את סיכומי 2016, הופתענו מהממצאים הבלתי שגרתיים. גברים רבים צעירים ובריאים, בני 18 עד 45, הגיעו במהלך השנה לטיפול והתלוננו על בעיות מיניות מאד משמעותיות, בעיות ששכיחות בד"כ באוכלוסיות של מבוגרים וחולים כרוניים.

 

מצאנו שכ-50% מהגברים הצעיריםהגיעו עם קשיי זקפה (קושי להגיע לזקפה ולשמור עליה במהלך יחסי המין). הבעיה השנייה שממנה סובלים 19.4% מהגברים הצעירים היא בעיית חשק. ולא מדובר על חשק גבוה מדי, כפי שאולי היה מצופה מצעירים. להיפך, התלונות הן על חוסר עניין לקיים יחסי מין עד כדי מוכנות לוותר על כך לחלוטין.

 

למה צעירים מגיעים לייעוץ?

אז למה הם באים? כי הם מבינים שמשהו לא בסדר, וגם כי הזוגיות שלהם בסכנה. בנוסף, סבלו הצעירים מעוד בעיה רצינית: שפיכה מעוכבת. זו בעיה מינית די נדירה בקרב גברים בעולם, על אחת כמה וכמה בקרב צעירים. ואילו אצלנו, בשנה האחרונה כ- 15% מהצעיריםהתלוננו על שפיכה מעוכבת וקושי להגיע לאורגזמה.

 

חלקם מספרים שלא הצליחו מעולם לגמור במהלך יחסי המין, אלא רק בגירוי עצמי ("סולו-סקס", אוננות). מעניין שהתלונה הזו הייתה שכיחה דווקא בקרב הצעירים שביניהם – בני 30-20.

 

הממצאים שלנו הראו שאלה לא בעיות רק של רווקים צעירים, כאלה שאין  להם מערכת יחסים קבועה או בת זוג זמינה. שני שליש מהצעירים שהגיעו לשירות הסקסולוגי היו במערכות יחסים קבועות, ורק 37% מהם היו רווקים. כלומר, הבעיות המיניות האלה לא קיימות רק בעולם הסטוצים והסקס המזדמן עם בני זוג משתנים.

 

הממצאים המפתיעים והמדאיגים שלנו עולים בקנה אחד עם מגמה ברורה המופיעה במחקרים ובסקרים עדכניים בעולם המערבי. על פי מסקנות המחקרים, שכיחות ההפרעות בתפקוד המיני בקרב גברים צעירים ובריאים, בני פחות מ- 45, עלתה בצורה ניכרת בשנים האחרונות.

 

מחקרים שונים הראו ממצאים דומים לאלו שמצאנו אצלנו – שהתופעות האלה (הפרעת זקפה, ירידה בחשק המיני וקושי להגיע לשפיכה ולאורגזמה) קיימות, ומופיעות אפילו בקרב מתבגרים בני עשרה.

איך מסבירים את התופעה?

אבחון רפואי ע"י אורולוג מגלה שמיעוט ההפרעות בתפקוד המיני בגיל צעיר נובע מסיבות גופניות. מרבית ההפרעות בגילאים המוקדמים נגרמות מסיבות פסיכולוגיות-אישיות-זוגיות ובהן דיכאון, חרדה, מתח נפשי, חרדת ביצוע או קשיים בין בני הזוג.

 

כיון ששיעור הבעיות הנפשיות והזוגיות לא השתנה בשנים האחרונות, אין בנתון הזה דבר שיסביר את השינוי המדווח.חוקרים רבים ברחבי העולם סבורים כי לחשיפה הרבה לתוכן פורנוגרפי באינטרנט מגיל צעיר יש תפקיד מרכזי בתהליך. פורנו מכל הסוגים והצורות נמצא בחינם ברשת האינטרנט בנגישות מלאה לכל הגילאים.

 

הצפייה מתאפשרת בפרטיות ושומרת על האנונימיות של המשתמשים. גברים צעירים שצורכים תוכן פורנוגרפי בכמות רבה, מפתחים "טעם" ספציפי מאוד, ולחלקם התנהגות דמוית-התמכרות לפורנו ולאוננות, בדומה להתנהגות התמכרותית לחומרים אחרים.

 

צעירים אלו עלולים לאבד את היכולת להשיג זקפה טובה, להגיע לאורגזמה או ליהנות בכלל מיחסי מין "רגילים" עם בנות או בני זוגם. חלקם אף מספרים שאבדו את החשק לקיים יחסי מין, שהפסיקו ליהנות מסקס אמיתי ("משעמם אותי"), והם נהנים רק מסקס וירטואלי.

 

באוננות הם שולטים בתנאים ובקצב, הם אינם נתונים לביקורת, ובעיקר לא צריכים להתחשב בבת או בן זוג, ללמוד את העדפותיהם ולהתאים את עצמם ואת הקצב שלהם אליהם. אוננות תכופה עם פורנו מסייעת גם לאובדן היכולת לפנטז באופן עצמאי. בהמשך, הגבר מאבד את יכולתו העצמאית לתפקד מינית עם או ללא בני/בנות זוג.

 

למה הם מגיעים לטיפול סקסולוגי?

יואב בן 32: "יצאתי עם בנות רבות. הקשרים היו קצרים. הסקס היה בסדר בהתחלה, ואז התחלתי להשתעמם. לא עמד לי, אז החלטתי שהיא כנראה לא מספיק מושכת. החלפתי לאחרת. היה טוב בהתחלה. ושוב אחרי זמן קצר זה חזר על עצמו. אחרי שהחלפתי 10 בחורות, הבנתי שהבעיה אצלי. אז אני פה".

 

אורן בן 27: "שעות אני יושב בבית, לא יוצא, רק רואה פורנו. אח"כ אני נגעל מעצמי, אבל לא יכול להפסיק. עם בחורות אני לא מצליח להתגרות. לפעמים עומד לי אבל זה נופל, כי אף פעם אני לא מצליח לגמור".

 

איך מטפלים?

המרכז לרפואה מינית הוא מרכז רב תחומי, ובו רופאים מומחים ברפואה מינית וסקסולוגים מומחים בטיפול מיני, זוגי ונפשי. כיוון שרוב הצעירים הם בריאים, השירות הסקסולוגי מציע להם טיפול ממוקד שנועד לשחזר את היכולות שאבדו וללמד מחדש את כל המערכות שאחראיות על התפקוד המיני.

 

הטיפול הסקסולוגי מבוסס על יצירת שינוי משמעותי ביכולת הריכוז, הדמיון והגירוי של הגבר. הטיפול כולל פיתוח הרגלי חיים בריאים, שיפור התקשרות המינית והביניאישית, כישורים ליצירת אינטימיות ובניית מערכת יחסים משמעותית, ושינוי בהרגלי האוננות. הימנעות מצריכת פורנו באינטרנט למשך מספר שבועות עשויה ליצור שינוי משמעותי ולשפר את התפקוד המיני בכל המישורים שנפגעו. בחלק מהמקרים נדרש טיפול תרופתי תומך לשיפור איכות הזקפות.

 

יובל בן 27: "עברו רק 3 שבועות מאז שהפסקתי לאונן מול פורנו. אני ישן יותר טוב. מרגיש יותר טוב. ביצועי הספורט שלי השתפרו. ולאחרונה שמתי לב שכשאני הולך ברחוב, אני שם לב לבחורות נאות ומושכות, משהו שלא חוויתי כבר שנים, ולפעמים בא לי להיות קרוב אליהן".

 

גילה ברונר היא סקסולוגית מוסמכת ומנהלת השרות הסקסולוגי, וד"ר נעם כתרי הוא מומחה באורולוגיה וברפואה מינית במרכז לרפואה מינית במרכז הרפואי שיבא – תל השומר.

כתיבת תגובה