טסטוסטרון בגיל המעבר עדיף לקחת ויאגרה

כולם מדברים על גיל המעבר הנשי, ורק מעטים מכירים את זה הגברי. תופעות הלוואי די דומות: עייפות, דיכאון, השמנה, ירידה בזיכרון ועוד. הסיבה המרכזית היא ירידה בהורמון טסטוסטרון, אבל לפני שאתם מזריקים כדאי שתכירו גם את תופעות הלוואי, אומרים המומחים ב"זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות"

 

רונן (46) לא חש במיטבו זה זמן רב. רמות האנרגיה שלו ירדו, הוא התעייף בקלות בעבודה וגרוע מכל, לפחות בעיניו – גם התפקוד שלו במיטה ירד. "זה לא מה שהיה קודם," הוא ניסה להגדיר בדיפלומטיות את הקושי שעימו התמודד, ואשר שלח אותו במהירות הבזק לרופא המשפחה. זה נתן לו שורת בדיקות, שגילו כי חלה אצלו ירידה משמעותית ברמות הטסטוסטרון, הורמון המין הגברי.

 

"הרופא הפנה אותי לאורולוג, אבל עוד לפני שקבעתי תור קראתי על מחסור בטסטוסטרון באינטרנט," הוא מספר. "כל הסימנים שמהם סבלתי הופיעו שם, החל בהשמנה ועצבנות ועד בעיות בתפקוד המיני. עוד קראתי שהטסטוסטרון יורד באופן טבעי עם הגיל, אבל יש גברים שסובלים מזה יותר, ושנטילת טסטוסטרון ממקור חיצוני, כלומר בזריקות או בג'ל, יכולה להפוך את כל אלה ולהחזיר את המצב לאחור."

 

האורולוג שאליו פנה רונן אישר את האבחנה של רופא המשפחה, ורשם לו זריקות טסטוסטרון, פעם בשלושה חודשים. רונן לא חשב פעמיים: הוא קיבל את הזריקה הראשונה וחיכה שהפלא יעבוד ונעוריו יחזרו אליו בן רגע. אבל התוצאה הייתה שונה בתכלית. "לא חשתי שינוי משמעותי במדדים המבוקשים," הוא מספר בגילוי לב. "אולי לא טופלתי מספיק זמן. אבל אשתי, לעומת זאת, התלוננה שהפכתי לחיה רעה. אני עצמי לא חשתי בשינוי שחל בי, אבל היא קבעה שהפכתי לאגרסיבי ועצבני, צעקתי בבית ועל הילדים, והפיוז שלי נהיה סופר קצר."

 

"עדיף לקחת ויאגרה"

אחרי בדיקה מעמיקה יותר באינטרנט, גילה רונן, לתדהמתו, כי תופעות הלוואי שמהן סבל הן רק חלק מהבעיה. מחקרים מהעת האחרונה מגלים כי שימוש בטסטוסטרון עלול להגביר את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי וכי ייתכן, אם כי זה טרם הוכח, שההורמון עלול גם להגביר את הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים. "כל זה, בצירוף התלונות של אשתי, הספיק לי," הוא מודה. "לא חזרתי לזריקה השנייה. עדיף לקחת ויאגרה מדי פעם מאשר למות מהתקף לב".

גברים רבים, בהם צעירים בני ,40 מוצאים את עצמם בשנים האחרונות במצב של רונן. למרות שגיל המעבר הגברי, חלק טבעי בהתבגרות הגוף, קיים ונוכח בכל משפחה, הוא "מפורסם" הרבה פחות ממקבילו הנשי המוכר. גם בפורומים רפואיים החלו לדון בו רק בשנים האחרונות.

 

"בהחלט יש גיל מעבר אצל גברים, רק מדברים עליו פחות," אומר פרופ' יוזה חן, מנהל המרפאה לבריאות הגבר במחלקה האורולוגית בבית החולים איכילוב. "גם חלק גדול מרופאי המשפחה שבאים במגע עם גברים שנמצאים במצב כזה, אינם מודעים לו מספיק.

 

"התסמינים של גברים ונשים שחווים את תהליך ההתבגרות של הגוף דומים: ירידה בכוח הפיזי וביכולות האינטלקטואליות, איבוד מסת שריר ואוסטיאופורוזיס. גם בהתנהגות חל שינוי אופייני: הגברים החווים אותו נהיים אגרסיביים יותר ונוטים לסבול מהתקפי זעם. הסימנים הראשונים מופיעים סביב גיל .50 כשמתחילים לראות סימנים של עגלגלות בבטן – סביר להניח שגם שאר התופעות כבר בדרך."

 

מחקרים גילו כי 40% מהגברים הנמצאים בגיל המעבר סובלים מגלי חום ומהזעות לילה קשות. הם נוטים יותר לאובדנות וסובלים משינויים באישיות כמו רגזנות, דיכאון והפרעות בשינה. במחקר שנערך בבולטימור התגלה כי 68% מהנבדקים סובלים מכל תסמיני גיל המעבר. 46% ציינו ירידה בזקפה, ואילו 24% התלוננו על מצב רוח דיכאוני. 26% טענו שאיבדו את החיוניות שלהם ואת הכוח.

 

אחד המאפיינים הבולטים של ההזדקנות הגברית היא ירידה ברמת הטסטוסטרון, הורמון המין הגברי, שאחראי בין השאר על תהליכי הבנייה וההתחדשות של הגוף. השכיחות של חוסר בטסטוסטרון עולה עם הגיל: בעשור השישי לחיים שכיחות התופעה היא ,10%-כ בשביעי השכיחות היא 20%-כ ומעל גיל 70 שכיחות התופעה מגיעה .30%-ל

 

ירידה כזו עלולה לפגוע בדחף המיני, ברמות האנרגיה ובמוטיבציה. היא עשויה להיות קשורה גם לשורה של מצבים אחרים, בהם השמנה, סוכרת, ירידה בזקפה, ירידה במסת השרירים ובכוחם, ירידה בצפיפות העצם ונטייה לשברים בעצמות, ירידה במצב הרוח ודיכאון, עייפות וחוסר אנרגיה, עצבנות ונטייה למצבי רוח, ירידה בכמות הזרע, ירידה באיכות האורגזמה, שינויים בתפקוד המוח בהם קשיי ריכוז וירידה בזיכרון, גלי חום, השמנה, איבוד שיער הגוף ועוד.

 

בדומה לגיל המעבר הנשי, אשר מטופל על ידי מתן הורמונים שנועדו להחליף את ההורמונים שכמותם בגוף פחתה עם הגיל, מטופל גם תהליך ההתבגרות הגברי באמצעות טסטוסטרון, הניתן באמצעות ג'ל או זריקות.

 

סיכון גבוה למוות

בשנים האחרונות הפך הטיפול בטסטוסטרון ללהיט. מחקר שפורסם לפני שנה בירחון הרפואי של אוסטרליה, שאותו ערכו חוקרים מאוניברסיטת סידני, גילה כי כמות מרשמי הטסטוסטרון בארה"ב עלתה פי 10 בין 2000 .2011-ל בשנים האחרונות מספר מרשמי הטסטוסטרון שחילקו הרופאים האמריקאים כמעט שולש: 2.9-מ מיליון ב-2007 ל-7.5 מיליון .2013-ב המגזין "טיים," שהקדיש החודש כתבת שער ענקית לטסטוסטרון, העריך כי תעשיית הטסטוסטרון במדינה מגיעה 2-ל מיליארד דולר.

 

גם בישראל מקבלים אלפי גברים את ההורמון הגברי על תקן שיקוי נעורים, שנועד להחזיר את היכולות שאבדו להם. למרות זאת, על פי ההערכות, הטיפול בטסטוסטרון ניתן רק 10%-ל מהגברים שזקוקים לו. "מדובר בטיפול יעיל מאוד אם אתה נותן אותו בצורה מבוקרת," אומר פרופ' חן. "הוא משפיע על מסת השריר, על העצב ועל המוח. אנחנו רואים גברים שיורדים במהירות במשקל בזכות הטסטוסטרון. המטופלים מספרים על שיפור משמעותי באיכות החיים שלהם, בהרבה פרמטרים שהפריעו להם. סך הכל, המטופלים מרוצים מאוד."

 

לטיפול בטסטוסטרון יש יתרונות ברורים. מחקרים שנערכו בעבר גילו קשר בין רמות נמוכות של טסטוסטרון ותוחלת חיים קצרה יותר. מחקר שפורסם 2007-ב על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה גילה כי גברים עם טסטוסטרון נמוך נמצאים בסיכון גבוה 33%-ב למות במהלך 18 השנים הבאות, בהשוואה לגברים שרמות הטסטוסטרון שלהם גבוהות.

 

המחקר עקב אחר 800 גברים בני 50 עד ,91 שחיו בקליפורניה. רמות הטסטוסטרון של המשתתפים נמדדו בתחילת המחקר והחוקרים עקבו אחר מצב בריאותם לאורך 20 שנה. גם גילו כי גברים שרמות הטסטוסטרון שלהם היו נמוכות ביותר סבלו מגלי חום, ממש כמו נשים בגיל המעבר. ברמות גבוהות יותר, אך עדיין נמוכות, הדחף המיני שלהם היה נמוך, הם חוו בעיות בזקפה, עייפות ושינויים פסיכולוגיים. טסטוסטרון גם נקשר לבריאות הלב.

 

אבל לגלולת הנעורים הגברית יש גם מחיר: מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי לטסטוסטרון עלולות להיות גם תופעות לוואי מסוכנות. מחקר שפורסם השנה על ידי חוקרים מקליפורניה, ונערך על 55 אלף גברים, קבע כי גברים מסוימים מועדים יותר ללקות בהתקפי לב ובשבץ מוחי, נתון שעולה בקנה אחד עם מחקר קודם, שפורסם .2013-ב מחקר שנערך ב-2010 הופסק בשל החשש מתופעות דומות.

 

ה-FDA הזהיר מקרישי דם

תגובת רשויות הבריאות העולמיות לפרסומים האחרונים לא איחרה להגיע. בתחילת השנה הכריז ה,FDA- מינהל התרופות והמזון האמריקאי, כי הוא בוחן מחדש את סוגיית הבטיחות של טסטוסטרון. ביוני קרא המנהל ליצרני ההורמון להזהיר את המטופלים לגבי סיכון אפשרי להתפתחות קרישי דם בוורידים. המנהל קבע כי היצרנים צריכים להוסיף אזהרה כללית על גבי כל תכשיר טסטוסטרון, עקב דיווחים שהתקבלו על מקרים כאלו. פגישה נוספת לדיון בקשר האפשרי בין טסטוסטרון לשבץ מוחי, התקפי לב ומוות נקבעה לחודש הבא.

 

ביולי הודיע משרד הבריאות הקנדי כי אין לרשום טסטוסטרון ללא מחשבה זהירה בגלל הסיכון ל"בעיות לב וכלי דם רציניות ומסכנות חיים."

 

סכנה מטרידה אחרת היא סיכון להתפתחות גידולים סרטניים. טסטוסטרון קשור להתפתחות גידולים שמשגשגים על בסיס הורמונלי, כמו סרטן הערמונית. חלק מהמומחים מזהירים מפני זינוק במספר הגידולים הללו עם עליית השימוש בטיפול המבוסס על טסטוסטרון, וחלקם אף ממליצים על מעקב תכוף לגילוי מוקדם של גידולים כאלה. כיום אסור לרשום טסטוסטרון לגברים הסובלים מסרטן הערמונית או מסרטן השד.

 

בעיה מרכזית נוספת שקשה להתעלם ממנה היא הוויכוח המקצועי בשאלה מהו הערך התקין של טסטוסטרון בדם, הקובע כמובן באילו רמות מתחיל החוסר וצריך לקבל את התוסף. "איש אינו יודע בדיוק מהי רמה נמוכה של ההורמון," מודה ד"ר ג'ואל פינקלשטיין, אנדוקרינולוג מאוניברסיטת הרווארד.

 

בעיות מינוריות יותר הן תופעות לוואי כמו דום נשימה בשינה, אקנה וצמיחת חזה, וכן תופעות לא רצויות כמו צמיחת שיער גברי ובגרות מינית מוקדמת אצל נשים וילדים הבאים במגע עקיף עם ג'ל טסטוסטרון, באמצעות מגע עם גבר שמרח אותו.

אבל למרות הבעיות הפוטנציאליות הקשורות בשימוש בו, השמועה על פלאיו של ההורמון הגברי עוברת מפה לאוזן. בחלק מהמקרים, רושמים רופאים את ההורמון המבוקש גם לגברים שסובלים מרמות תקינות של ההורמון, או לכאלה שיש להם רמות גבוליות, שאינן מצדיקות טיפול הורמונלי.

 

"בהחלט יש שימוש-יתר בטסטוסטרון," אומר פרופ' חן. "יש גברים שמשתמשים בו כדי להיראות צעירים ושריריים יותר. יש כאלה שלוקחים אותו בשילוב עם סטרואידים אנבוליים כדי לעזור בפיתוח הגוף. אותם גברים צריכים להיות במעקב קפדני מאוד, כדי לוודא שהם לא מזיקים לגוף."

 

 

הרופאים בישראל עדיין תומכים

אבל למרות הבעיות הפוטנציאליות השונות שנקשרו בו, עדיין תומכים רופאים רבים בישראל ובעולם בשימוש בטסטוסטרון בשל יעילותו הרבה. זו הסיבה שגם הקהילה הרפואית נלהבת מהשימוש בו. באפריל השנה, דווקא באמצע הוויכוח העולמי על ההשלכות הבריאותיות של הטיפול בו, פירסמה החברה הישראלית להפרעות בתפקוד המיני, היל"ם, נייר עמדה להערכת גברים הסובלים מחוסר בטסטוסטרון וטיפול בהם.

 

חברי הוועדה, רובם כירורגים אורולוגים, ממליצים לבדוק את רמת הטסטוסטרון בכל מקרה של ירידה בכמות הזקפות, בפעילות המינית ובחשק המיני, גלי חום, הזעה, ירידה באנרגיה, במוטיבציה ובביטחון העצמי, בעיות פוריות, בעיות בזיכרון או בריכוז, הפרעות בשינה, עלייה בשומן הגוף וירידה ביכולת הגופנית או הביצועים בעבודה.

 

הוועדה ממליצה על טיפול בטסטוסטרון בכל מקרה של חוסר בטסטוסטרון חופשי, המתבטא ברמה של 8 ננומול לליטר, ולשקול טיפול בו ברמות גבוליות – עד 12 ננומול לליטר.

 

לגבי הקשר בין טסטוסטרון ומחלות לב קובעים חברי הוועדה: "בגין מיעוט הנתונים בספרות הרפואית בנושא לא ניתן להמליץ המלצות ברורות בעניין זה. אנו ממליצים לקיים דיון פרטני עם המטופל תוך התייחסות ליתרונות ולחסרונות של טיפול חליפי בטסטוסטרון".

 

"נושא גיל המעבר אצל גברים לא מוכר דיו, ולכן חלק גדול מהגברים שזקוקים לטיפול הורמונלי חלופי אינם מקבלים אותו," אומר ד"ר אריק שכטר, יו"ר הוועדה שניסחה את ההנחיות. "מכאן ועד לומר שצריך להוסיף טסטוסטרון למים, ארוכה הדרך.

 

"אנחנו אימצנו את העמדה האחראית, וקבענו שאין צורך לבדוק טסטוסטרון לכל הגברים. לא מדובר בבדיקת סקירה. אם נתחיל לחפש אצל כולם, לא נצא מזה. לעומת זאת, מי שיש לו תסמינים של חוסר טסטוסטרון כדאי שיבדוק אם הרמות שלו תקינות. במקרה של חוסר – מומלץ להתחיל טיפול.

 

"גברים שרמות הטסטוסטרון שלהם נמוכות 8-מ סובלים מאיכות חיים ירודה מאוד. לא מדובר בסקס, אלא בהתפקוד הכי בסיסי: עייפות, הרס עצם, דלדול שריר, בן אדם שמפסיק להיות יצירתי. קחי גבר בן 55 שנמצא בשיא הקריירה שלו. הוא נרדם בעבודה, וכשהוא חוזר הביתה הוא לא יכול ליהנות מפירות עבודתו כי הוא נרדם מול הטלוויזיה. הקביעה שצריך לטפל ברמות נמוכות 8-מ היא שמרנית מאוד. יש רופאים, ואני ביניהם, שחושבים שצריך לטפל גם בערכים שבין 12 ,14-ל אבל החלטנו ללכת לפי הקונצנזוס.

 

"מדובר בטיפול יעיל ופשוט, שיש לו מעט מאוד התוויות נגד. גם אם בסופו של דבר יתברר שהטיפול כרוך בסיכון לקרישיות-יתר, עדיין 99% מהגברים שזקוקים לטיפול ייהנו ממנו, 1%-ו אולי ייפגעו. אותו הדבר נכון גם לגבי גלולות, שמגבירות בוודאות את הסכנה לקרישיות יתר, ועדיין מיליוני נשים משתמשות בהן. בשקילת הפלוסים מול המינוסים, הפלוסים מנצחים".

כתיבת תגובה