סיאליס ויאגרה – גם זיקפה וגם סיכונים

המחקר רחב היקף שכלל מעל 11 אלף גברים גילה כי אלה שנטלו תרופות לזיקפה דוגמת ויאגרה, סיאליס ולויטרה היו בסיכון כפול לאובדן שמיעה. הערכה: בעת נטיפלת התרופה, גוברת זרימת הדם לאוזניים – תהליך שעלול להוביל לאובדן שמיעה.

 

גלולות הזקפה חוללו אמנם מהפכה בתחום המיני, אך ייתכן שהן טומנת בחובן סכנה: חוקרים מאוניברסיטת אלבמה בברמינגהם מצאו קשר בין נטילת תרופות זקפה (דוגמת ויאגרה, לויטרה וסיאליס) לסיכון מוגבר לאובדן שמיעה. הממצאים מופיעים בגליון החדש של כתב העתArchives of Otolaryngology .

 

ממצאי המחקר החדש תואמים את אזהרת מנהל המזון והתרופות האמריקני ה-FDA משנת 2007, מפני תופעות לוואי של תרופות לזקפה ובהן הסיכון לפגיעה בשמיעה. אזהרה זו הגיעה בעקבות דיווחים על אובדן שמיעה פתאומי בקרב המשתמשים.

 

אזהרת ה-FDA מוצדקת

התוצאות החדשות מתבססות על מחקר שנערך בין השנים 2003 ל-2006 ושכלל מעל 11,500  גברים מעל גיל 40. החוקרים מצאו כי אלה שדיווחו על שימוש בתרופות זקפה המכילות את החומר PDE-5i היו בסיכון כפול ללקות בחירשות, בהשוואה לאלה שלא עשו שימוש בתרופות הללו.

 

"האזהרה מפני אובדן שמיעה בעקבות השימוש בתרופות לזקפה מוצדקת", אמר ראש צוות החוקרים, פרופ' ג'רלד מקווין, "על המשתמשים בתרופות אלה לקבל אזהרה באשר לסימנים לפגיעה בשמיעה". אחד ההסברים האפשריים אותם הציעו החוקרים נעוץ בשימוש המקורי של התרופות הללו כטיפול ליתר לחץ דם ריאתי. התרופות מרחיבות כלי דם מסויימים בגוף. על פי השערת החוקרים, ייתכן שבעת נטילת התרופה מתרחש תהליך דומה גם באוזן, כך שגוברת זרימת הדם לאוזניים, תהליך שמוביל לאובדן שמיעה.

 

ויאגרה ודומותיה פועלת במנגנון כפול של הרחבת כלי דם, והרפיית שרירים הקרויים "חלקים". בכך, מאפשרת התרופה זרימת דם רבה יותר לאיבר המין, ומכאן לזקפה בתוך כ-30 דקות מרגע נטילת התרופה, ועד משך זמן של ארבע שעות.

 

השימוש בגלולות זקפה טומן בחובו היסטוריה של לא מעט תופעות לוואי.  בעבר כבר הורה מינהל המזון והתרופות האמריקני לחברת פייזר להוסיף תווית אזהרה כי השימוש בויאגרה עלול לגרום לעיוורון. גם יצרניות התרופות המתחרות סיאליס ולויטרה חוייבו להוסיף אזהרה דומה, בעקבות דיווחים על עיוורון של כמה משתמשים בתרופה. הפרשה החלה לאחר שלמשרדי ה- FDA בארה"ב הגיעו דיווחים על 39 גברים משתמשי ויאגרה וארבעה משתמשי סיאליס שלקו בעיוורון. עד היום לא ברור אם גלולות הזקפה גרמו ישירות לעיוורון, או שמדובר במשתמשים שסבלו מבעיות עיניים קודמות שגרמו לכך.

 

בתוך כך, דווחו עד היום ל-FDA כ-70 מוות הקשורים לשימוש בתרופות זקפה. בעקבות הדיווחים הורה מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה- FDA על הוספת אזהרה שהשימוש בתרופה מסוכן לאלה הנוטלים תרופות למניעת התקפי לב ובהן ניטרוגליצטין (קורדיל) ותרופות שונות לטיפול בייתר לחץ דם, המגבירות את הרחבת כלי הדם ומעלות את הסיכון לעילפון.

כתיבת תגובה