ויאגרה נגד סיאליס – מה עדיף

"בשנים האחרונות המחקר מנסה להגיע לכך שהזקפה ויחסי המין יהיו יותר ספונטניים. שלא יהיה צריך לקחת כדור, להסתכל בשעון ולהתחיל במעשה", אומר ד”ר יוסי שמואלי, אורולוג בכיר מבית החולים "בילינסון" ואחראי על המרפאה להפרעות בתפקוד המיני.

 

"ויאגרה מתחילה לפעול בערך שעה אחרי שנוטלים אותה וטווח הפעולה שלה הוא שעתיים עד ארבע שעות. אם אוכלים אוכל שומני לפני כן, היא נספגת בגוף לאט יותר. "סיאליס", לעומת זאת, מתחילה לפעול כ-16 דקות לאחר נטילתה והיא יעילה במשך 24 שעות ואפילו יותר. בולעים את הכדור, ובכל פעם שיש גירוי מיני – תופיע זיקפה.

 

"אפשר גם לאכול ארוחת ערב כבדה ולשתות כוס יין לפני קיום יחסי המין והאפקטיביות של התרופה לא תיפגע. זה נותן גמישות. הפציינט יכול לבלוע את הכדור בבוקר או בצהריים, ובכל רגע ב-24 השעות הבאות שבו מזדמן לו לקיים יחסי מין – הוא יעמוד במשימה".

 

– יש עוד הבדלים בין הוויאגרה לסיאליס?

 

"לא. שתי התרופות עובדות על אותו מנגנון. שתיהן חוסמות את האנזים FDE-5, שעוצר את הזיקפה. רק המולקולה שלהן שונה, ולכן משך זמן ההשפעה והספיגה הוא אחר. עבודת מחקר עצמאית, שאינה קשורה לחברות התרופות והוצגה לאחרונה בכנס באירופה, מצאה ששלוש התרופות לטיפול בבעיות אין אונות הקיימות כיום בשוק גורמות לאותה עוצמה של זיקפה. ההבדלים ביניהן קשורים לזמן ההשפעה ולספיגה".

 

– האם יש לסיאליס תופעות לוואי?

 

"האנזים שמפסיק את הזיקפה נמצא לא רק באיבר המין אלא גם באיברים אחרים בגוף. עד היום בודדו כבר 11 אנזימים כאלה. ויאגרה, למשל, יכולה לחסום גם את האנזים FDE-6, שנמצא גם ברשתית העין, ואז אחת מתופעות הלוואי שלה, הנדירות אמנם, עלולה להיות קשיים בהבדלה בין צבעים. בדומה לכך, סיאליס פועלת גם על האנזים FDE-11, שנמצא במוח ובאשכים. אבל עשו הרבה מחקרים ולא מצאו שהיא משפיעה על איברים אחרים.

 

"תופעת לוואי שכ-5% מהמשתמשים בסיאליס סובלים ממנה היא כאבי שרירים (ניאלגיה). התופעה הזו בדרך כלל מתרחשת בפעמים הראשונות שבהן לוקחים את התרופה, אבל הולכת ומתמתנת עם הזמן".

 

– למי אסור לקחת סיאליס?

 

"לחולי לב שמטופלים בניטרוגליצרינים (כמו 'נוניט'). למי שעברו לאחרונה אירוע לבבי או מוחי אנחנו ממליצים לחכות עד חצי שנה לפני שהם מתחילים בטיפול נגד אין אונות. אנשים שסובלים מלחץ דם לא יציב או נמוך או מטופלים בתרופות להורדת לחץ דם, צריכים להתייעץ עם רופא לפני שהם לוקחים סיאליס".

 

– אפשר לקחת סיאליס כל יום?

 

"בגלל שהתרופה הזו פועלת 24 שעות פלוס, אנחנו ממליצים לא לקחת אותה כל יום. ההתוויה היא כדור אחד ל-48 שעות. בכל מקרה, אין לקחת יותר מכדור אחד ביום".

 

– מה אחוזי ההצלחה של הסיאליס?

 

"בדרך כלל היא יעילה בכ-80% מהמקרים".

 

יש גם חסרונות

 

האם הסיאליס תדחוק את רגליה של הוויאגרה? ד”ר חיים פרי, אורולוג בכיר מ"המרכז הרפואי תל אביב", סבור שלא. שתי התרופות האלה טובות, הוא אומר. יש אנשים שוויאגרה לא תפעל עליהם, וסיאליס כן, ולהפך. לשתיהן הגוף לא מפתח סבילות, לשתיהן לא מתמכרים, שתיהן לא גורמות נזק.

 

"היתרון הגדול של סיאליס הוא שלא צריך ליטול אותה סמוך לקיום יחסי המין. אבל גם כאן יכולה להיות 'בעיה': יש אנשים שיקחו כדור סיאליס בבוקר או בצהריים, אבל לא ייצא להם לקיים יחסי מין באותו יום, כך שזה בזבוז של תרופה, שמחיר כל מנה (כדור) שלה מגיע ל-60-50 שקל. לא כל מה שטוב לגבי הכנה למלחמה טוב גם לקרב עצמו.

 

"דבר נוסף הוא משך הזמן של תופעות הלוואי, שבשני המקרים קשורות לטווח ההשפעה של התרופות, שהוא קצר יותר בוויאגרה. כבר נתקלתי בשניים-שלושה אנשים שבעקבות נטילת סיאליס התלוננו על צרבת. זה לא נעים שיש לך צרבת במשך יום וחצי. תופעה דומה כשמדובר בוויאגרה תימשך רק כמה שעות.

 

"אבל בסך הכל", מסכם ד”ר פרי, מדובר בשתי תרופות שעובדות באופן דומה ונותנות מענה לאנשים שאיכות החיים שלהם יורדת בגלל בעיות אין אונות, ולשתיהן יש מקום בשוק. היום כבר עובדים על תרופות נוספות לטיפול באימפוטנציה. יש את הלויטרה שכבר אושרה לשימוש באירופה, ובבריטניה עובדים על תרופה שאפשר יהיה ליטול אותה בשאיפה דרך האף".

 

המחיר לצרכן של סיאליס: חפיסה של 4 טבליות (10 מ"ג ו-20 מ"ג) – 224.14 שקל. חפיסה של 8 טבליות (20 מ"ג) – 421.38 שקל.

כתיבת תגובה