חובות של המעסיק בישראל

חובות של המעסיק

אדם שמנהל עסק משלו הן כעצמאי והן אם מדובר בחברה, מעסיק בדרך כלל עובדים. המטרה שלו היא לקדם באמצעותם את הפיתוח של העסק, כיוון שהוא לא יכול לפעול בכל הרבדים. יש עסקים קטנים שבהם הפעילות היא מינורית ולכן המעביד מעסיק עובדים בודדים. יש חברות רגילות שמעסיקים כמות גדולה יותר של עובדים וגם תאגידי ענק שיש בהם אלפי עובדים ואף יותר מכך. ברוב המקרים העבודה חשובה מאד לעובדים הן בהיבט של הפרנסה והן בהיבט של הסיפוק המקצועי וההצלחות העסקיות. בהתאם לדיני העבודה בישראל יש חובות של המעסיק לאורך כל הדרך והוא אמור לפעול על פיהן.

העובדים אינם מודעים תמיד למלוא זכויות עובדים ולכן נוצרים לא אחת מצבים שבהם המעבידים אינם ממלאים את כל המחויבויות שלהם. לעיתים העובדים מבינים שזה לא תקין ועומדים על זכויותיהם ולעיתים העובדים אינם דורשים זאת עקב חוסר הידע שלהם וכך המעסיק מרוויח על גבם של החלשים. לאור זאת חשוב שהעובדים יבדקו באופן רציף את תלושי השכר שלהם, ישאלו שאלות את חשב השכר ויוודאו שהם זוכים למצוי מלוא הזכויות שלהם כפי שנקבע בחוקי העבודה בישראל.

חובות של המעסיק

קבלת נקודות זיכוי

בהתאם למיסוי בישראל, יש קבוצות באוכלוסייה שמגיעה להן נקודת זיכוי בשכר שלהם. מדובר בקבוצות כמו נשים עם ילדים, גרוש שמשלם מזונות לגרושתו, עובדים שהיו עד לא מכבר סטודנטים בקונסטלציות מסוימות, הורים לילד נכה וסקטורים נוספים. המשמעות של נקודת זיכוי היא כמה מאות שקלים אשר יורדים מחבות המס שהעובד משלם בכל חודש. בראייה שנתית מדובר בסכומים גבוהים ולכן חובות של המעסיק היא לבדוק על פי טופס 101 אילו נקודות זיכוי מגיעות לכל אחד מהם כדי שיקבל זאת.

תשלום לקופות פיצויים

במטרה לדאוג לציבור כך שתהיה לכל אחד מהעובדים הכנסה בגיל הפנסיה, קיימות חובות של המעסיק להפריש בכל חודש כספים לקופת הפיצויים. הוא אמור לפתוח לכל עובד קופת פיצויים או להפריש כספים לקופת פיצויים קיימת שלו. התהליך כולל את החלק של העובד שאותו המעסיק גובה מהעובד בכל חודש באמצעות השכר שלו ויש את החלק של המעסיק. המעביד אמור בכל חודש להעביר את מכלול שני הסכומים הללו לחברת ההשקעות כדי שהעובד יצבור את הכספים המגיעים לו על פי חוק.

לא אחת נוצרים מצבים שהמעסיק גובה את הכספים מהעובדים באופן שוטף, אך לא מעביר לחברת ההשקעות את הכספים שלו וגם את הכספים שגבה מהעובד. זוהי עבירה פלילית ובתי המשפט רואים פעולה מסוג זה בחומרה רבה.

חוקי נשים בהיריון ובעת ביצוע טיפולי פוריות

החוק הישראלי כולל פרק שלם אשר דן בחובות של המעסיק כלפי נשים בהיריון או במהלך טיפולי פוריות. המעסיק אמור לאפשר לנשים הללו להיעדר מהעבודה לצורך בדיקות רפואיות על פי היקף השעות שרשום בחוק. כמו כן חל איסור לפטר אותן, אלא אם קיים אישור לכך של משרד התמ"ת ששוכנע שהפיטורין היו ללא קשר למצבן העדין.

 

כתיבת תגובה