סוזאן סונטג – לאסוף תצלומים זה לאסוף את העולם

סוזאן סונטג במאמרה מתארת כי לאסוף תצלומים זה לאסוף את העולם. היא מייעדת כמה תפקידים לצילום

  • הצילום מספק ידע- משמעות הצילום הינה יצירת יחס מסוים אל העולם, יחס דמוי ידע. הצילום מספק את רוב הידע שיש לבני אדם על מראה העבר ועל ההווה. הידע הכתוב אודות אדם או אירוע נחשב כאינטרפרטציה ואילו התמונות אינן נראות כתיאורים של העולם אלא כחלק ממנו.
  • הצילום מספק עדות- דבר מה ששמענו על אודותיו אך אנו מפקפקים באמתותו מוכח כאשר מראים לנו תצלום שלו. התצלום מהווה עדות לכך שמקרה מסוים אכן קרה. ניתן להסביר תפקיד זה באמצעות צילום  עיתונות זה בו נראה סדאם חוסיין מוצא להורג בתלייה.  הצילום מהווה עדות לכך שהמקרה אכן קרה ושונאיו אשר לא נכחו במקום יכולים לדעת שהרודן האכזר אכן קיבל את עונשו. cell phone jammer
  • הצילום הוא אמצעי בידור- הצילום הפך לאמנות המונית. רוב הבריות אינם עוסקים בצילום כאמנות והוא הופך לפולחן חברתי, הגנה בפני חרדה ומכשיר של כוח.
  • הצילום מנציח הישגים- זהו אחד השימושים המוקדמים ביותר של הצילום. הנצחת פעילותם של בני משפחות או חברים בקבוצות אחרות. תצלום חתונה למשל הוא חלק חשוב של הטקס, צילום מחזור מנציח את לימודיו של הנער.
  • הצילום מנציח את המשפחה- המצלמות נלוות אל חיי המשפחה ומתעדות את אחידותה. הצילום מנציח את חיי המשפחה המורחבת ואת נוכחותם של קרובי המשפחה שנפוצו לכל עבר. לעיתים קרובות אלבום הצילומים הוא כל מה שנשאר מהמשפחה המורחבת ומעסקים משפחתיים כמו ביטוח רכב וביטוח בריאות בחו"ל .
  • הצילום מאשש חוויה- הצילום מספק עדות לכך שמסע תיירותי אכן נערך. התצלום מממש את חוויותיו של האדם אשר נערכו מחוץ לטווח ראייתם של חברים ובני משפחה. הצילום מעניק צורה לחוויה ומשקיט את החרדה של אדם רדוף חובת עבודה, מספק לו עיסוק שהוא מעיין  עבודה-לצלם. ניתן להדגים תפקיד זה באמצעות צילום פרטי- צילום נוף מטיולי לתאילנד המתאר כפר של שבט מקומי, חוויה אשר לא ניתן לראות באף מקום אחר.
  • הצילום מעניק סוג של תאורה לאלמוות לאירוע- נוכחותה של המצלמה מרמזת כי האירוע הוא מעניין וראוי לצילום.לאחר שהמאורע נשלם התמונה תמשיך להתקיים ותעניק לאירוע סוג של אלמוות וחשיבות שבלעדיה הוא לא היה זוכה בו. התמונה מתיימרת להאריך ימים יותר מכולנו.
  • התצלום מעורר תשוקה ומצפון- התצלומים יכולים לעורר תשוקה בדרך ישירה כמו למשל כאשר מישהו אוסף תצלומים של דוגמאות אנונימיות של מושא התשוקה כאמצעי עזר לאוננות. לתשוקה אין היסטוריה או למצער כל פעם מתנסים בכל כולה, מעוררים אותה ובמובן זה היא מופשטת. תצלומים נועדו גם לעורר דחף מוסרי, הדימויים המגייסים את המצפון קשורים תמיד במצב היסטורי נתון. תצלום המביא חדשות מאיזור מצוקה אינו מטביע את חותמו אלא אם כן קיים הקשר מתאים של רגש וגישה. כדי להדגים תפקיד זה הבאתי שני תצלומים אומנותיים אחד של ילד רעב באפריקה, רזה מלוכלך ועל פניו פצעים רבים ספא. תצלום זה נועד להראות את המצוקה הקיימת, הצלם בחר להראות ילד בכדי לפנות אל הרגש כי הרי ילדים הם הדבר שמעורר הכי הרבה רגשות חמלה. התצלום השני הוא צילום עירום אומנותי לבחורה בצילום אין סיפור או היסטוריה אך התמונה מצליחה לעורר רגש- רגש תשוקה ודחף מיני.

כתיבת תגובה