קיבוץ געתון – על היישוב

קיבוץ בגליל המערבי, מרחק מספר ק"מ דרומי לנתיבו של כביש 89, נכלל בתחום שיפוטה של מועצה אזורית מטה אשר. הישובים הסמוכים לקיבוץ געתון הם: מצפון- היישוב הקהילתי גרנות הגליל, היישוב הקהילתי מנות, קיבוץ אילון, מדרום – קיבוץ יחיעם, הישוב האקולוגי כליל, ירכא, ממערב – נהריה, מושב בן עמי, קיבוץ כברי, מושב נתיב השיירה, ממזרח- מושב עין יעקב, מעלות-תרשיחא, כפר ורדים. נתיבי התחבורה המרכזיים המחברים את היישוב לסביבתו הם: כביש 89 וכביש 8833 אשר נתיבו צמוד לגבולו הצפוני של היישוב. הגובה הממוצע בשטחו של הקיבוץ עומד על 360 מטרים מעל גובה פני הים, נתון זה בצירוף שטחי החורש הטבעי המקיפים את היישוב והקרבה לים התיכון מעניקים לתושבי הקיבוץ תצפית נוף מרהיבה. שם היישוב נקבע בהשראת נחל הגעתון אשר אפיקו חולף בסמוך לקיבוץ.

קהילת געתון מונה כיום כ-550 תושבים, ברובם אוחזים במעמד חברי קיבוץ מלאים (וכן ילדים ובני נוער). לפני שנים אחדות עבר הקיבוץ, בהחלטת חבריו, למודל קיבוץ מתחדש – מודל קהילתי-כלכלי המתאפיין ברמת שותפות נמוכה יותר מזו של הקיבוץ המסורתי ועדיין כזה המספק לחבריו רשת תמיכה כלכלית וחברתית. בתהליך נלווה למעבר גדל מספר של חברי הקיבוץ המוצאים את פרנסתם שלא במסגרת ענפי הפעילות של הקיבוץ עצמו, אם כעובדים שכירים ואם כבעלי עסקים קטנים בתחומים שונים, דוגמת אספקת שירותים לתיירים ומטיילים באיזור. לצד פעילותם העסקית של יחידים ממשיך קיבוץ געתון לפעול גם כגוף כלכלי, ומחזיק בין היתר ב: מפעל לייצור מוצרי קרטון, מפעל לייצור מכשור רפואי ופעילות חקלאית מגוונת. בשטח הקיבוץ וסביבתו פזורות שטחים חקלאיים אותם מעבד הקיבוץ בענפים: מטעי אבוקדו, מטעי אפרסמון, מטעי בננות, לולי פטמים וגידולי שדה שונים. ככלל למרות ירידת קרנה של החקלאות כמקור פרנסה, קרקע חקלאית המצויה בידי הקיבוץ מעובדת באופן רציף למדי.

מאמרים שיכלים לעניין אתכם ראו גם:

חברי הקיבוץ נהנית מקשת רחבה של שירותים ציבוריים וגישה למתקני ציבור: מרפאה, חנות מכולת, אולם תרבות, מתקני ספורט וכושר, בריכת שחייה ועוד. בקיבוץ פועלות גם מסגרות חינוך והשגחה לגיל הרך. את לימודי בית הספר עושים ילדי געתון בבית הספר היסודי "מעיינות" בקיבוץ כברי הסמוך ובתיכון "אופק" בקיבוץ עברון.

קיבוץ געתון נוסד בשנת 1948, על ידי גרעין של תנועת השומר הצעיר שהתארגן בהונגריה, תחת השם "אחד במאי". חברי הגרעין עלו לא"י לאחר מלחמת העולם השנייה אך נתפסו בדרכם לארץ על ידי שלטונות המנדט הבריטי והוגלו למחנות מעצר בקפריסין, עם שחרורם לאחר הקמת המדינה, שבו לישראל. המיקום שנקבע לגעתון לא היה מקרי ונקשר בקרבות מלחמת העצמאות, כחלק מתוכניתם של המוסדות המייישבים לבסס את החזקה היהודית על שטחים שנועדו בתוכנית החלוקה למדינה הפלסטינית אך נתפסו על ידי צה"ל.

בשנים לאחר המעבר למודל קיבוץ מתחדש שב קיבוץ געתון לקלוט חברים חדשים בקהילתו, כחלק ממהלך זה נוספי לשטחי המגורים שכונות חדשות ובהן כ-90 יחידות מגורים.

קרקעות בנופית

תמונה: היישוב נופית והשטחים סביבו. גוגל מפות

כתיבת תגובה