מושב קלחים – על היישוב

משרדי אדריכלים מומלצים מושב בנגב, ממוקם מרחק כ-7 ק"מ מנתיבות, נכלל בתחום שיפוטה של מועצה אזורית מרחבים. הישובים הסמוכים לקלחים הם: מצפון- קיבוץ רוחמה, מושב דורות, מדרום – מושב פעמי תש"ז, ממערב- מושב אשבול, נתיבות, היישוב הקהילתי מבועים, מושב תלמי ביל"ו, ממזרח- מושב שדה צבי,  קיבוץ בית קמה. נתיב התחבורה המחבר את היישוב לסביבתו הוא כביש 293 אשר נתיבו עובר מדרום. שם היישוב נקבע בהשראת חווה לגידול תירס שפעלה בסמוך לו.

שטחו של מושב קלחים עומד על כ-5,100 דונמים, מתוך אלה מחכיר המושב כ-1,300 דונם של קרקע חקלאית לחברת "מושבי הנגב" (חברה העוסקת בעיבוד חקלאי של קרקעות בהיקף נרחב בנגב). נכון לשנים האחרונות מרבית המשפחות ביישוב אינן מתפרנסות מחקלאות, לפחות לא כמקור פרנסה עיקרי, אך מרבית חלקות הקרקע החקלאית הסובבות את בתי המגורים עדיין מעובדות. מתוך אותן משפחות אשר עדיין עוסקות בחקלאות ענפי הפעילות המרכזיים הם: לולי תרנגולות, גידול עיזים וחממות גידול שרכים. בשטח היישוב פועלים גם מספר קטן של עסקים קטנים.

מאמרים שיכלים לעניין אתכם ראו גם:

קהילת קלחים מונה כיום כ-590 תושבים וכ-100 בתי אב, כ-76 מאלה משפחות המחזיקות בנחלות והנותרות- משפחות תושבים אשר נקלטו ביישוב במסגרת תוכנית הרחבה קהילתית שבוצעה בו. בין מתקני הציבור והמסחרי ביישוב: בית עם, מתקנ ספורט שונים, בית כנסת, מרפאה, מועדון נוער ועוד. בקלחים פועלים שני גני חובה ופעוטון. את לימודי בית הספר עושים ילדי היישוב בבית הספר היסודי ביישוב הקהילתי מבועים ובתיכון אזורי אותו מפעילה המועצה האזורית. מועצה אזורית מרחבים אחראית גם על הסעת ילדי היישוב אל בתי הספר ובחזרה מדי יום.

ניהולו המוניצפילי של היישוב מסור בידי ועד מקומי הנבחר על ידי כלל בעלי זכות הבחירה בקלחים. במקביל לוועד המקומי פועל ביישוב גם ועד האגודה החקלאית, המייצג את בעלי הנחלות במושב ומופקד על ניהול כלל הנכסים המשותפים להם: קרקעות, תשתיות, ציוד וכו'.

מושב קלחים נוסד בשנת 1954, בתמיכת תנועת ההתיישבות "העובד הציוני", כחלק מתוכנית רחבה יותר שיזמה המדינה להקמת ישובים חקלאים באזורי הספר של ישראל הצעירה וייעודם לקליטת משפחות עולים חדשים שהגיעו בהמוניהם באותן שנים ארצה. מייסדי קלחים היו משפחות עולים ממדינות מרוקו, אירן ותוניסיה. במהלך השנים לאחר מכן נקלטו ביישוב גם משפחות ילידי הארץ.

כתיבת תגובה