החלטות והתפשרויות בעת גירושין

תמיד קשה להתגרש אבל הליך גירושין הופך להיות עוד יותר קשה כאשר יש לבני הזוג ילדים. אם יש ילדים, בני הזוג מחויבים להסדיר כמה נושאים הנוגעים להם, כמו להחליט מי מהם יקבל משמורת על הילדים ומה יהיו הסדרי הראיה של ההורה השני. אין ספק שמדובר בהחלטות קשות, לכן יש התייחסות להם בחוק ולפי החוקים בני הזוג יכולים להגיע להחלטות מהירות.

משמורת היא עניין רגיש וקשה להחליט לגביו אבל, כאמור, קיימים חוקים בנושא. על כל ילד בן 6 או פחות האימא מקבלת משמורת באופן אוטומטי אלא אם כן נמצאה כלא כשירה מסיבה כזו או אחרת. אם היא לא כשירה, האבא יקבל חזקה.

משום שהורה אחד מקבל את הילדים לידיו עם תום הליך הגירושין, נראה כי המשמורת מביאה לנתק מסוים של אחד הצדדים מהילדים. כדי למנוע ניתוק, החוק נותן הסדרי ראיה להורה שלא קיבל משמורת על הילדים.

הסדרי ראיה הם הזכות של ההורה הלא משמורן להיפגש עם הילדים. בני הזוג צריכים להחליט יחד על מפגשים קבועים לפי ימים ושעות. אם ההורה הלא משמורן מהווה סכנה לילדים, יש שתי אפשרויות: ההורה ייאלץ להיפגש עם הילדים יחד עם עובדים סוציאליים או שהוא לא יזכה למפגשים בכלל. כל עוד אין סכנה, חשוב לתת להורה את האפשרות להיות בקשר רציף עם הילדים ככל שניתן.

הסדרי ראיה ומשמורת הם חלק קטן מכל מה שקשור לילדים. גירושין מאלצים את בני הזוג להגיע לפשרות והחלטות בנוגע לילדים במשותף תוך ניסיון לגבור על המחלוקות שלהם. ברור למדי שזהו אתגר גדול.

כמו כל חוק אחר, גם בחוקי גירושין יש פרצות והן מופיעות בכל מה שקשור לילדים. זו הסיבה שעל אף החוקים, בני זוג רבים מוצאים עצמם במלחמה בגלל הילדים. באותו מצב מלחמתי ההורים יכולים למצוא דרכים לפגוע בזכויות האחד של השני ובכך מתארך הליך גירושין במידה משמעותית. כדי לקצר את העניין, כדאי לקחת מגשרים או עורכי דין שיעזרו להורים לעגיה להחלטות. עורכי דין עדיפים כי הם יודעים את כל החוקים והם ידאגו שכל צד יקבל את הזכויות וישמור על החובות.