הקשר בין טסטוסטרון לבין חוסר חשק במין אצל גברים

מה הוא הורמון?

לפני הכל, בואו ננסה להבין מה הם ההורמונים. הורמון, כמו טסטוסטרון וחבריו, הוא בעצם תערובת כימית שהגוף מייצר. ההורמונים מיוצרים לרוב במוח, אך גם בלוטות אחרות בגוף מייצרות הורמונים מסוימים. ההורמון מגיע לאזורים בגוף, מתחבר עם התאים ויוצר כך תגובה כימית שמובילה לשינוי בהתנהגות האיבר או קבוצת התאים.

טסטוסטרון הוא ההורמון הזכרי והתגלגלותו מתחילה במוח: תערובת כימית מיוצרת בבלוטת יותרת המוח ומשם היא מועברת לשק האשכים. כשאותה תערובת פוגשת באיברים שמצויים בשק האשכים – מתחיל האזור להפיק את הטסטוסטרון.

טסטוסטרון ותפקידו בגוף הגבר

הטסטוסטרון משפיע כמעט על כל תפקודי הגבר: הוא מעבה את מיתרי הקול בגיל ההתבגרות, גורם לשיער לצמוח על הפנים ועל הגוף, קובע את מסת השרירים בגוף, אחראי ליצירת תאי זרע וכמובן – אחראי לדבר הנפלא שנקרא חשק מיני. בשורה התחתונה, הטסטוסטרון קובע כמה גבריים נהיה.

כמו כל חלק בגוף, עם ההתבגרות חלה ירידה בייצור של הטסטוסטרון. על פי מחקרים כלל עולמיים, לאחר גיל 30 מתחילה ירידה משמעותית בכמויות הייצור של טסטוסטרון. לגברים שעברו את גיל ה-50 חלה ירידה ברמת הטסטוסטרון בשיעור של אחוז אחד בכל שנה.

מי שעבר את גיל ה-60 צפוי לסבול מכך יותר: כ-20% מבני ה-60 ומעלה מצויים מתחת לרמות הנורמליות של טסטוסטרון, ויותר מ-60% מבני שישים ומעלה מדווחים על פגיעה בתפקוד המיני. מה עושים? בזכות בדיקת דם רגילה לחלוטין, יכול רופא המשפחה שלך לאתר מחסור בטסטוסטרון.

מהי פגיעה בתפקוד המיני? ואיך זה מתקשר אל אימפוטנציה ואין אונות?

אם אתה מתגרה מינית פחות מבעבר, אם קשה לך להגיע לזקפה ואם היא לא נמשכת כמו בעבר- רוב הסיכויים שהטסטוסטרון אשם. אין אונות הוא המונח העברי למילה אימפוטנציה, המתייחס לבעיה בהשגת זקפה ובשמירה עליה. כולנו יודעים שבלי זקפה לא ניתן להגיע למגע מיני מספק הן לגבר והן לאישה, ולכן למחסור בטסטוסטרון יש השפעות מרחיקות לכת.

ממה זה נגרם?

ובכן, שני גורמים אפשריים למצב: גורם פיזי וגורם פסיכולוגי. הגורם הפיזי מתייחס לירידה בייצור טסטוסטרון, שנובע מפגיעה עצבית באזור החלציים והגב התחתון, מה שמונע מהמוח להפעיל את המערכת כראוי.

יש אפשרויות נוספת שיכולות לגרום לכך וביניהן פגיעה בשרירים ובעצבים באזור החלציים או בעיה בכלי דם, שכן אם הדם לא זורם טוב לפין הוא לא יוכל להתקשח. במקרה כזה- הגבר לא יגיע לזקפה בכל מצב.

זו לא בעיה בייצור טסטוסטרון. זה בראש שלך

אם אתה עדיין מתעורר עם זקפת בוקר – שהוא רפלקס ידוע אצל גברים – אין לך בעיה פיזית וזה קשור דווקא בגורם פסיכולוגי: דיכאון, לחץ, חרדה ובעיות בזוגיות הם גורמים מטרידים, מה שגורם גם לגוף לא משתף פעולה.

אם זו לא בעיה פסיכולוגית ולא אחת מהבעיות הפיזיות הישירות, ישנן עוד אפשרויות לפגיעה בייצור טסטוסטרון. אין אונות יכולה להיגרם גם מהרגלי חיים לא טובים, כמו עישון, אלכוהול וסמים בכמויות מרובות, שהופכים את הופעתו של חשק מיני לנדירה.

כיום ישנן דרכים שונות לטיפול בבעיה: טיפול פסיכולוגי, זריקות תקופתיות של טסטוסטרון מרוכז או כדורים מיוחדים והפיתוח החדיש ביותר: מדבקות טסטוסטרון – המשתמש מדביק את המדבקה על אזור בגוף כמו הכתפיים או האגן, והמדבקה מפרישה את ההורמון, שנספג בעור ונכנס למחזור הדם.

המאמר באדיבות חברת כצט – המשווקת ג'ל המסייע לטיפול באימפוטנציה.

כתיבת תגובה