ויכוחי בעלות על שם דומיין

אתרי אינטרנט מתאפיינים כולם בכמה פרמטרים עיקריים המשותפים לכל אתר ואתר, מכל סוג שהוא. לדוגמה, עבור כל אתר אינטרנט קיים צורך בשירות אחסון אתרים כזה או אחר (כפי שיודע כל מי שהקים אתר בימי חייו…), כל אתר זקוק לשם דומיין וכד'. הנקודה האחרונה הזו – שם דומיין עבור אתר אינטרנט, היא נקודה אשר עוררה וויכוחים וחילוקי דעות במקרים רבים בשנים האחרונות, וויכוחים אשר רובם ככולם סובבים סביב השאלה של הבעלות החוקית על דומיין כזה או אחר, והזכות הבלעדית על שמות דומיין מסוימים.

האם למישהו יכולה להיות זכות ראשונים על דומיין?

הדוגמאות הבולטות והמעניינות ביותר בתחום זה של וויכוחים ותביעות סביב נושא הבעלות על דומיינים מגיעות בעיקר מעולם העסקים. לכל חברה עסקית באשר היא ישנה כיום אתר אינטרנט, כאשר אתרים אלו נחשבים לחשובים ומרכזיים יותר ויותר בפעילות החברות השונות משנה לשנה. מכיוון שקיימת חשיבות רבה כל כך לעבודה באמצעות אתר אינטרנט מסודר בימינו, משקיעות חברות מסחריות שונות הרבה זמן, מאמץ וכסף על אתרי האינטרנט שלהם. כאן, שם הדומיין נכנס למשחק וגורם לוויכוחים סוערים ומעניינים במקרים רבים, וויכוחים אשר בבסיסם עומדת שאלת הבעלות על דומיין כזה או אחר.

דוגמה מעניינת ביותר לוויכוח משפטי מסוג זה הוא תביעה אשר התנהלה בארצות הברית כנגד אדם פרטי אשר הקים אתר אינטרנט, ורכש את הדומיין המכיל את שם משפחתו, שם אשר במקרה הינו זהה לשמה המסחרי של חברת מכוניות גדולה. בשלב מסוים אותה חברת מכוניות, אשר רצתה לרכוש את שם הדומיין הזה עבור האתר שלה, תבעה את אותו אדם בטוענה כי מדובר בשם דומיין אשר שייך לה באופן "טבעי", וכי אותו אדם רכש את הדומיין (לטענתה) אך ורק על מנת למכור אותו בשלב מאוחר יותר תמורת סכום גבוה. סיפור זה הסתים בסופו של דבר בפסיקה של בית המשפט אשר השאיר את הבעלות על אותו דומיין ברשותו של האזרח שקנה אותו ראשון, בטענה כי שם זה הינו שמו של אותו אדם בדיוק באותה מידה שזהו שמה של חברת המכוניות.

במקרים אחרים, פסק בית המשפט דווקא לטובתן של החברות המסחריות אשר הגישו את התביעה, בטענה כי שם דומיין מסוים מקושר לאותה חברה באופן "טבעי", שכן היא מוכרת תחת שם זה יותר מכל.

התביעות והוויכוחים הללו על שמות דומיינים הם מעניינים, אך גם ברור מאין הם מגיעים – לשם הדומיין כאמור השפעה רבה על האתר שהוא מייצג, הן מבחינת קידום אתרים והן מבחינת מוניטין, מיתוג ודעת קהל. לכן, ברור מדוע משקיעות חברות שונות מיליונים של דולרים על מנת לזכות בדומיין המושלם מבחינתן…

פורסם בחסות : גלקום – חברה לאחסון אתרים ובניית אתרים לסלולר
http://www.galcomm.co.il/

כתיבת תגובה