טיפול בשחלות פוליציסטיות בראי הרפואה הסינית

על פי הערכות, כשליש מהנשים הן בעלות שחלות פוליציסטיות. בין חמישה לעשרה אחוזים מהנשים בגיל הפריון סובלות מתסמונת השחלה הפוליציסטית, שעשויה לגרום לקושי ליצר ביוץ תקין וקשיים להיכנס להריון, כך שהתופעה מסבירה חלק ניכר ממקרי אי הפריון אצל נשים. הטיפול המקובל בתסמונת הוא הורמונלי – באמצעות כדורים או זריקות, אך הרפואה הסינית נותנת תשובה משלה, באבחנה ובטיפול לא פולשני או בטיפול משולב, המשלים את הטיפול התרופתי.

מהי שחלה פוליציסטית?

שחלה פוליציסטית היא שחלה מוגדלת, לפעמים עד פי שלושה מגודלה הרגיל, שכוללת מספר רב של זקיקי ביצית או ציסטות. כתוצאה מכך תתכן תסמונת השחלה הפוליציסטית שגוררת קושי בשחרור ביצית מהשחלה (כך שלא יהיה ביוץ), או ביצירת ביציות בשלות ותקינות. סימפטומים נוספים של התסמונת הם תנגודת אינסולין, השמנת יתר, אקנה, שיעור יתר ואי סדירות במחזור החודשי.

טיפול מערבי בתסמונת השחלה הפוליציסטית

הרפואה המערבית תופסת את המצב שתוצר של חוסר איזון הורמונלי במערכת הרביה הנשית, בין היתר גם בשל נטילה ארוכת שנים של גלולות למניעת הריון ולכן הטיפולים הנמצאים בשימוש, כוללים כפיית שינויים על המערכת ההורמונלית הנשית תוך שימוש באמצעים חיצוניים – גלולות וזריקות.
איקוקלמין היא תרופה הנלקחת כגלולה, המסייעת בעידוד ביוץ במקרים היותר קלים של תסמונת השחלה הפוליציסטית. במקרים דרמטיים יותר מומלץ על זריקות כמו גונל – F, אפילו ברמה יומית. אופציה הנוספת היא טיפול בסטרואידים על מנת להפחית את שיעור הורמון המין הגברי במערכת הרביה הנשית ולעודד ביוץ. במקרים נדירים יש צורך בניתוח שבו כורתים או צורבים חלק בשחלה על מנת לאפשר ביוץ תקין בהמשך.

אבחון ברפואה סינית

הרפואה הסינית מגדירה את תסמונת השחלה הפוליציסטית כמצב של סטגנציה ('התקעות') בצ'י של הדם באיזור הרביה הנשי. בתוך כך נתקעים, מתפתחים ומצטברים באיזור זה גושים דמיים, ציסטות ומיומות ורקמות שרפואת המערב מכנה אנדומטריוזיס. סטגנציה בזרימת הדם באיזור הזה אצל נשים, אחראית על שורה של תופעות ומיחושים, שהשחלות הפוליציסטיות הן רק אחת מהן. הרפואה הסינית מתייחסת גם לאספקט הרגשי. היא טוענת שתקיעות בזרימת הדם מצביעה גם על חסימה רגשית וחוסר יכולת ביטוי באיזור היצירה של הגוף. זרימת דם תקיעה תאפשר לנו להרגיש חופשיים, מקורקעים ומחוברים לשורשים. הטיפול ברפואה סינית מאגד את ההתייחסות לגוף ולנפש כמערכת אחודה ולכן נותן מענה לא רק לבעיה הנקודתית אלא למכלול הגוף – נפש. הטיפול יכלול שימוש בצמחי מרפא,תוכנית תזונה, דיקור סיני וייעוץ רגשי.

כתיבת תגובה