כיצד מנהלים תזרים מזומנים

חברת BDI ביצעה עבודת ניתוח ומצאה כי שליש מהעסקים החדשים קרסו בשנתיים הראשונות להקמתם. כ- 39.3 אלף עסקים קרסו בשנת 2012 (יותר מ-13% מהעסקים בארץ).

ישנם סיבות לא מעטות היכולות לגרום לקריסת עסק, אחת מהן הינה ניהול פיננסי כושל בתחום תזרים המזומנים שלה.

ישנה חשיבות רבה לניהול תזרים מזומנים. תזרים המזומנים בודק את ההכנסות וההוצאות בעסק וכמו כן נועד לחזות פערים שיכולים להיות בעתיד. משמע, עודפים או חוסרים בחשבון.

להלן נציג מספר כללי אצבע לניהול תזרים מזומנים נכון:

על מנת שתחזית תזרים המזומנים תהיה יעילה כדאי לבצעה בתוכנת אסקל או בכל כלי ממוחשב ונוח לתפעול ולא על פיסת נייר.

ניהול תזרים המזומנים צריך להיות מנוהל כאשר אנו בוחנים את הפעולות החזויות שיהיו בעתיד (מה שקרה כבר לא מעניין). משמע, לדעת מה תהיה היתרה בחשבון כל יום לתקופה של שלושת החודשים הקרובים לפחות.

תחזית תזרים המזומנים תנוהל ברמה יומית, שבועית או חודשית(תלוי בגודל העסק) רצוי לעדכן אותה ברגע שידוע על שינוי שחל בה.

בתזרים המזומנים יש לכלול את כל המרכיבים התזרימים הידועים לנו היום (כגון: שיקים דחויים שניתנו או התקבלו, ניכיונות, שיקים שעדיין לא התקבלו, הוראות קבע, העברות בנקאיות צפויות וכו') אולם זה איננו מספק. ניהול תזרים מזומנים אידיאלי, יכלול גם מרכיבים חזויים שאנו לא בטוחים ב-100% כי אכן הסכום החזוי או העיתוי אכן מדויקים. דוגמא לנושאים אשר צריכים להיכנס לתזרים המזומנים הינם הזמנות קיימות או עתידיות שאנו חוזים שנחייב עבורן במהלך התקופה, פרויקטים בביצוע, תשלומים צפויים כדוגמת  מסים, הוצאות טלפוניה, שכר, תשלומים למוסדות ועוד).

כאשר אנו צופים בתזרים החזוי כי ישנו סיכון לחריגה עתידית מהמסגרת, יש לנהל את הסיכון. משמע, לנסות לעכב תשלומים, להקדים תקבולים, להגדיל מסגרת או לקחת הלוואה.

את תחזית תזרים המזומנים יש לערוך בצורה ריאלית. אסור לה להיות אופטימית או פסימית. עליה לקרוא נכון במידת האפשר את העתיד.

תחזית תזרים המזומנים תהיה לרוב נגזרת של תקציב מתוכנן לחברה.

במהלך התקופה יש לבחון מהן הנקודות בהן העסק עלול לחרוג או יחרוג ממסגרת האשראי בכל אחד מחשבונות הבנק בנפרד (אם יש יותר מאחד).

יש לבצע בקרה מעת לעת אם מה שתכננו אכן קרה בפועל על מנת לוודא כי תכנון תזרים המזומנים נכון (האם היתרה בבנק בתאריך מסוים הנה כמו היתרה שתכננו שתהיה?). טיפ זה הנו חשוב ליישום על מנת לשפר את יכולת החיזוי שלנו.

יש להיעזר בתזרים כדי להתנהל מול הבנק. אם אנחנו יודעים שעוד חודש או חודשיים תיווצר חריגה ממסגרת האשראי בחשבון,  רצוי לעדכן את הבנק היום, ובכך למצוא ביחד עם הבנקאי את הפתרונות הרצויים. בנקאים לא אוהבים להיות מופתעים!

יש לזכור כי לא כל בעל עסק בתחילת דרכו ידע איך להיעזר בכלים ניהוליים כדי לנהל את עסקו בצורה נבונה, במידה ויש חשש או אי וודאות לגבי השימוש בכלים ניהוליים רצוי להיעזר בגופים מקצועיים בנושאים בהם אינכם חשים, כי הנכם בעלי ידע מספק.

הניהול המודרני מחייב שבעל העסק יתמקד ברוב זמנו במכירות, פיתוח עסקי ושיווק. למרות זאת מוצאים עצמם בעלי עסקים רבים משקיעים חלק ניכר מזמנם בניהול הכספים ובעיקר בניהול האשראי- גבייה, ניהול תזרים מזומנים, התנהלות מול הבנקים בכך ומטלות נוספות בתחום. חברת ניהול נטו שמה לה למטרה לאפשר לבעלי העסקים להתמקד בתפקידם העיקרי ולשחרר אותם מהניהול הכספי של העסק על ידי מיקור חוץ של מנהל כספים או חשב. הפתרון ניתן במשרה חלקית, במשרדי הלקוח ומאפשר לבעל העסק לקבל מידע אמין על מצב החברה, סיוע בקבלת החלטות עסקיות והתרעה במצבים המחייבים את מעורבות הבעלים.

מנהל כספים מנוסה מאוד במשרה חלקית הינו גם פתרון מושלם לחברות בהן יש מנהל כספים במשרה מלאה וצריכות לצמצם עלויות.

במודל זה, גם עסקים קטנים ובינוניים נהנים ממנהל כספים או חשב מקצועי כמו עסק גדול.

צור קשר עכשיו:

טלפון: 03-9044488.

www.nihulneto.com

[email protected]

כתיבת תגובה