לבטים בנוגע לילדים בעת גירושין

גירושין הם לעולם לא עסק פשוט או קל, אבל כשיש ילדים זה רק הולך ונעשה קשה יותר, מכיוון שיש לבטים ונושאים דחופים שצריך לדון בהם, ואלו משפיעים על החיים של הילדים ומעצבים את האנשים שהם יהיו בעתיד.

ילדים לא מבינים מהות גירושין במאה אחוז, ולכן הדרך שבה ההורים שלהם מגיבים לתהליך תהפוך גם את הראייה שלהם את הנושא. כלומר, אם ההורים יודיעו לילדים על הפרידה שלהם באופן "קליל", הילדים לא יקחו את הפרידה קשה, ולהיפך. למעשה, עוד לפני שמתחילים את המסע הארוך עד לסיום הנישואים, חשוב לנצל את ההזדמנות הזו להעביר לילדים את המסר שזה לא אומר שאין להם יותר משפחה, אלא תא משפחתי קצת שונה, ושהכל יהיה בסדר למרות הגירושין.

גם כשהילדים מבינים, הליך גירושין מחייב את ההורים לדון ביניהם לגבי נושאי מזונות ילדים והן משמורת והסדרי ראיה, שאלו נושאים קריטיים שישפיעו על הילדים, בדיוק כמו שהדרך שבה ההורים מסתכלים על הגירושין ומתמודדים עם זה משפיע עליהם. מה שחשוב הוא להחליט לגבי כל אחד מהנושאים לפי חוק ולפי טובת הילד.

בתי משפט מעדיפים להעניק משמורת לאימא, אך יש מקרים בהם היא ניתנת לאבא, והכל תלוי בכשירות ובמסוגלות (וכמובן הנכונות) לגדל את הילדים. ומכיוון שאחד ההורים משלם מזונות ילדים להורה השני, כדי שזה יוכל לכלכל כראוי את הילדים, כשקובעים משמורת עליהם כמעט ולא מתייחסים לעניין הכלכלי של ההורים.

בדרך כלל, ההורים מצליחים להחליט לגבי המשמורת מהר, וכמעט תמיד מוסכם שהילדים יהיו בחזקת האימא. עם זאת, ייתכנו קשיים בקביעת הסדרי ראיה להורה השני, כי הרבה פעמים יש התנגשות בלוחות הזמנים של ההורים והילדים.

ובאשר למזונות ילדים, כל מה שקשור לכסף משחק תפקיד מרכזי, ולכן קביעת מזונות ילדים יכולה להימשך זמן רב, תוך ניסיון להשיג את טובת הילדים וניסיון של ההורה שצריך לשלם לשמור גם על רמת חיים שהוא הורגל אליה.

נאמר כבר הכל על הליך גירושין עד היום, ומבחינת החוקים אין מה לחדש, אבל מה שחשוב לציין, ולא הרבה אומרים זאת, זה את החשיבות של הילדים שבתמונה- ההורים חייבים לנהל את ההליך בצורה שלא תיפגע בילדים ולהגיע להחלטות משותפות שיעניקו לילדים חיים נוחים וטובים ומבלי ליצור בהם צלקת נפשית.