מהו החזר מס הכנסה ולמי מגיע?

משום מה המושג החזר מס הכנסה נהיה מן מושג אמורפי שאנשים רבים לא מכירים וחושבים שמדובר באיזושהי תרמית או שיטת פירמידה או משהו אחר בסגנון. אז בואו נעשה סדר ונסביר בדיוק מהו המונח הזה שרבים מתבלבלים לגביו וכמובן גולת הכותרת – למי מגיע החזר?

כולנו כשכירים מקבלים תלוש משכורת כל חודש וכחלק מהתלוש אנו יכולים לראות את כל ההורדות שלנו לדוגמא מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח פנסיה ועוד.

לגבי הסעיף של מס הכנסה – הורדת מיסים מתלוש המשכורת נעשית בחישוב שנתי ולא מדי חודש בחודשו. כלומר אם משכורת הברוטו שלך היא 10K אזי החישוב שרואה החשבון עושה הוא בהנחה שזו המשכורת שקיבלת כל השנה. לכן אם רואה חשבון מקבל הנחייה להוציא לך תלוש משכורת בחישוב של 10K אך התחלת לעבוד באותו מקום עבודה רק באמצע השנה וקודם לכן הרווחת פחות או שהיית מובטל לצורך הדוגמא, אזי במקרה שכזה אנו נתקלים במצב שבו שילמת יותר מדי מס הכנסה.

ולכן במקרה שכזה מגיע לך החזר מס הכנסה

ישנן סיבות רבות ומגוונות שיוצרות לנו אפשרות לקבל החזר מס, לא רק תשלום בתלוש המשכורת. חשוב לציין אגב שהחזר מס מגיע אך ורק למי ששילם מס הכנסה. אם המשכורת שלכם נמוכה ואתם לא משלמים מס, הגיוני שגם לא תהיו זכאים להחזר מס. האפשרות לקבל החזר נובעת מכך שישנם הרבה מאוד תנאים שבמידה ואתם עומדים בהם תהיו זכאים לנקודות זיכוי במס הכנסה ולכן הייתם אמורים לשלם סכום נמוך יותר בתלוש המשכורת. במידה וזה לא קרה – תהיו זכאים להחזר מס.

הנה כמה דוגמאות שבמידה ואתם עומדים בהם ישנו סיכוי רב שהנכם זכאים להחזר כלשהו:

  1. מצבים רפואיים מסויימים, שלכם או של בני משפחתכם – נכויות מסוימות מזכות בהחזר מס, ילד נטול יכולת ואפילו טיפול בקרוב משפחה במוסד.
  2. מצבים שקשורים לפיננסים, ממון וביטוחים – בעלי משכנתאות, תרומות למוסד מוכר, משקיעים בשוק ההון, קופות גמל וביטוחים מסויימים מזכות גם כן באפשרות לקבל החזרים מסוימים.
  3. מצב אישי – מגורים באיזורי ספר, אקדמאיים, חיילים משוחררים ועולים חדשים זכאים לקבלת החזר ממס הכנסה.
  4. מצב משפחתי – אם חד הורית, אם לאחר לידה, אבות לילדים קטנים, נקודות זיכוי לילדים
  5. סיבות שקשורות למקום העבודה – כמו בדוגמא לעיל, תשלום עודף של מס הכנסה בעקבות חישוב מס שנתי, מקרה כזה יכול לקרות בעת החלפת מקומות עבודה, עבודה בחלק מהשנה, עבודה בשני מקומות עבודה במקביל ועוד.

במידה ואתם עונים על אחת מההגדרות המצוינות כאן, ישנו סיכוי רק שהנכם זכאים להחזר מס. מומלץ מאוד שתפנו לאחת מחברות החזרי המס הקיימות בארץ ותבדקו כיצד ניתן לקבל חזרה את אשר מגיע לכם.

כתיבת תגובה