ניסור בטון וגם קידוח

בין אם אתם קוראים לזה חיתוך, ניסור או קידוח – אין ספק שמה שהולך בקלות עם עץ או גבס, נראה אחרת לגמרי כאשר מולכם ניצב אותו חומר גלם שכל כולו אומר כוח וחוזק ללא מתחרים. כל ילד יוכל לקדוח במסגרת עץ בשיעורי נגרות בבית הספר, אבל קידוח בטון?

אין ספק, ניסור בטון וקידוחו מביאים עמם רמה חדשה של קשיים בביצוע עבודות אלו. זהו אינו חומר קל ונוח שמכשירים רגילים או אפילו להבי המתכת הטובים ביותר בתחום יוכלו לו, אלא יצאו בשן ובעין מההתמודדות מולו. ככה זה כשמנסים לחתוך ולחדור מבעד למה שהינו כל כך יציב ועמיד עד שהוא משמש כחומר ההכרחי לבניית יסודות יציבים ואיתניים לבנייני קומות.

אבל גם בטון מזוין אפשר להכניע בעזרת הכלים הנכונים, הטקטיקות הנכונות וצוות מנוסה ומיומן בביצוע עבודות מיוחדות שכאלו – לרוב מדובר בצוות של חברה שכל כולה מתמקד בעבודות קידוח וניסור בטון. אבל לפני שנגיע לאיך עושים את זה, נשאל שאלה אחרת: למה?

מתי דרושות עבודות קידוח בטון וניסור בטון?

חיתוך של חומר קשה זה דרוש קודם כל עבור הריסת מבנים בצורה מבוקרת. שנית, לעתים רוצים לפתוח פתח בקיר קיים, למשל בשביל חלון או דלת, או אפילו להוריד חצי קיר או לפתוח פתח בתקרה. דברים שכאלו נעשים לא אחת בעבודות שיפוצים במבנה קיים. עבודות בממ"דים (חדרי ביטחון) מחייבות ניסור בטון כי לחדרים אלו חייבים להיות קירות ממוגנים במיוחד ולכן הם אינם עשויים מקירות לבנים רגילים.

לפעמים צריך להעביר צנרת בקירות המבנה בשביל התקנות שונות, ואזי יש צורך בקידוח בטון. יש לציין שקדיחה שכזו אינה רגילה, אלא מבוצעת באמצעות "מקדח כוס" – בוחרים קוטר והמקדח ממש מוציא "צינור" באותו קוטר ממשטח הבטון החוצה – זה יכול להיות גם קידוח בטון בקוטר של כוס שתייה.

איך עושים את זה?

כמו שהזכרנו קודם, כלים רגילים לא יעזרו במקרים הללו, כי מדובר על חומר שהוא קשה וחזק במיוחד. מה גם שלעתים העבודות מתבצעות על בטון מזוין, כלומר, כזה שגם העבירו בו תשתיות ברזל כדי להפוך אותו לעוד יותר עמיד וחזק. המקדחות והמסורים חייבים לעבור גם דרך המתכת הזו.

לכן גם המקדחות וגם המסורים לקידוח ולניסור בטון משופצרים במרכיב מעניין ביותר – שביבים זעירים במיוחד ומחודדים של יהלומים, שהם קשים יותר מבטון. זה החומר היחיד שמצליח לעשות את העבודה הזו בדיוק מקסימלי ובלי קושי.

גם מים משמשים בהליכים הללו, כדי שלא יווצר יותר מדי אבק מלכלך המפריע לקשיי הנשימה במהלך ביצוע עבודות ניסור וקידוח בטון. הרטבת הבטון מונעת את הלכלוך הנ"ל, ומצמצמת מפגעי אבק למינימום הדרוש כדי לעשות עבודה נקיה ככל האפשר.

כתיבת תגובה