ניקוי ארובות ומנדפים במטבחים תעשייתיים

מבוא

בשנים האחרונות עולה יותר ויותר המודעות של בעלי עסקים בתחום המסעדנות והאוכל בכל הנוגע לניקוי מערכות נידוף העשן.

בימים אלה מחוייב כל בעל עסק שבבעלותו מטבח תעשייתי לבצע ניקוי ארובות, ניקוי מנדפים ותחזוקה של מערכת הסינון בתדירות הנעה בין שלושה חודשים לשנה או לפי הצורך בהתאם לתקנות כיבוי האש ואיכות הסביבה בעסק לפי תקן ישראלי 1001/6 וכן תקן אמריקאי NFPA96.

איפה יש מנדפים וארובות ומה תפקידם?

בכל בית עסק שיש לו מטבח תעשייתי, כמו בתי קפה, מסעדות, פאבים, חדרי אוכל בקיבוצים / בתי אבות / פנימיות / חברות, מאפייה של הסופר, קייטרינג ועוד.

המנדף קולט למעשה אדים ועשן מהבישולים השונים, והארובה המחוברת אליו אחראית להוציא את כל העשן החוצה מן המבנה.

המנדף בעצם ממוקם מעל אזור הבישול ומטרתו המרכזית היא לשאוב את אדי הבישול העולים במהלך ההכנות. אדי הבישול והעשן העולים מן הבישולים מכילים שומן רב המצטבר בתוך המנדף ועל דפנות הארובות. כמות השומן משתנה בין מטבח למטבח, תלוי בסוג האוכל המבשלים בו. במטבחים בהם מבשלים בשרים או סוגי טיגונים למיניהם, תכיפות ביצוע ניקוי מנדפים וניקוי ארובות תהיה גבוהה יותר מאשר במטבחים חלביים או כאלה המכינים בהם רק סלטים לדוגמה.

אז למה לבצע ניקוי מנדפים וארובות?

ניקוי מנדפים הינו חובה גם מבחינה בטיחות וגם מבחינה בריאותית. כפי שכבר הוסבר, על המנדף מצטברים שומנים. אותם שומנים מתקשים ובמידה ולא מבצעים ניקוי מנדפים ותחזוקה שוטפת של המערכת, החום מהבישולים שתחת המנדף גורם להמסה של השומנים שהצטברו. זה גורם לשומנים לטפטף חזרה לאזור הבישול, אשר בו מוכן אוכל חדש וטרי, מה שגורם לבעיה היגיינית חמורה מאוד במטבח.

אותו שומן מדובר מצטבר גם על דפנות הארובות המחוברות למנדפים לכן חשוב להקפיד לא רק על ניקוי המנדפים אלא גם על ניקוי ארובות ותחזוקה שוטפת של כל מערכת נידוף העשן, הכוללת גם לעיתים מערכת לסינון אויר בה יש פילטרים מסוגים שונים האחראיים לסנן את האויר הנפלט החוצה. גם את מערכת הסינון יש לתחזק בתדירות הנקבעת לכל בית עסק.

בנוסף, אותם שומנים שמצטברים ונשארים על דפנות המנדף והארובות עלולים בקלות להידלק ולגרום לשריפה. זהו המניע של שירות מכבי האש לדרוש ניקוי מנדפים על ידי הגורמים המוסמכים לכך. לסיכום, ניקוי מנדפים נועד בראש ובראשונה למנוע דליקות פוטנציאליות במטבחים תעשייתיים. בנוסף, הניקוי חשוב בשביל לשמור על רמת היגיינה גבוהה במטבח בו מתבשל אוכל.

מי מבצע ניקוי מנדפים וארובות?

רק חברה מקצועית ומוסמכת רשאית לבצע ניקוי ותחזוקה של מערכות נידוף עשן כפי שהוסבר ולתת את האישורים המתאימים בסיום העבודה. מיותר לציין כי על חברה כזו לעבוד עפ"י התקן הישראלי של מכון התקנים 1001 חלק 6 והתקן האמריקאי NFPA96.

ובאמת לסיכום:

ניקוי מנדפים, ניקוי ארובות ותחזוקה של מערכת הסינון במטבח התעשייתי הינם חשובים לכל בית עסק העוסק בבישול והכנת אוכל. תאונה בטיחותית או היגיינית עשויה להביא לאסון ולהתמוטטות של עסק שכזה. גם עסק המבוטח במקרה של דליקה, עשוי למצוא את עצמו ללא כיסוי של הביטוח במקרה בו לא הוקפד נושא הטיפול והתחזוקה של מערכת נידוף העשן עפ"י דרישות של שירות כיבוי האש ואיכות הסביבה.

חשוב להבין שמקומות בהם יש מטבחים תעשייתיים מחוייבים להקפיד על ניקוי מנדפים, ניקוי ארובות ותחזוקה נכונה של כל המערכת. פעולות אלו יכולות למנוע אסונות העלולים להתרחש במקומות ציבוריים.
לכן אם אתה בעל מסעדה או בעל כל עסק אשר יש בו מטבח תעשייתי, אנא דאג שניקוי המנדפים והארובות יתבצע כראוי ולפי התקנים.

כתיבת תגובה