ניתוחי חזה – ניתוח לתיקון חזה אסימטרי

אסימטריה פירושה חוסר שוויון בגודל. ניתוח חזה אסימטרי פירושו ניתוח להשוואת הגודל של שני השדיים בגוף האישה. למרות שרוב הנשים סוברות, ששני השדיים שלהן שווים בגודלם, הרי שלמעשה במציאות אין שני שדיים שווים בגודלם ובדרך כלל אחד מתפתח באופן שונה, גדול או קטן יותר. תיתכן גם התפתחות לקויה ביותר של שד אחד כבר מגיל העשרה. התופעה נקראת אסימטריה בחזה.

אופן גילוי אסימטריה בחזה האישה

במקרים רבים, אין צורך לעבור ניתוח לתיקון האסימטריה בחזה, היות שהאסימטריה בלתי נראית או בלתי בולטת ורק האישה עצמה מודעת לה, אם בכלל.

במקרים אחרים, בהם האסימטריה בולטת, יתכן שוני מובהק בין גדלי השדיים,

שוני בצורת השד  השמאלי לעומת הימני, נפח שונה בשני השדיים, שד נפול לעומת שד זקוף, שד צינורי לעומת שד עגול, עטרה שונה מהעטרה השנייה או פטמה שצורתה וצבעה שונים. ישנם אף מקרים בהם ניתוח לתיקון אסימטריה יתבצע לאחר ניתוח הגדלת חזה או לאחר ניתוח הרמת חזה, שלא הצליח כראוי ויש "לתקנו".

השפעות והשלכות האסימטריה בגיל העשרה

בגיל העשרה, האסימטריה פוגעת במיוחד בתדמית של הנערה וביכולת שלה ליצור קשרים עם בני המין השני. הלחץ החברתי בגילאי העשרה גדול, המפגשים המיניים מרובים והנערה בעלת החזה האסימטרי עלולה למצוא את עצמה במבוך. היא תנסה למצוא פתרונות אסתטיים, חזיות מרופדות ושלל אופציות חיצוניות, אך במקרים קיצוניים, כבר אז תגיע עם אמה לייעוץ כירורגי ובמקרים מתאימים, הניתוח יתבצע כבר בגילאי 15-16. חשוב להיות ערניים לשינויים בגוף הנערה ולהבחין באסימטריה אם היא מחייבת טיפול, אך לא להגזים ביחס כנגדה.

יחד עם זאת, היות שהגוף ממשיך להתפתח בשנים אלו והשדיים משתנות בהמשך חיי האישה, יתכן מאוד שיידרש ניתוח נוסף במהלך השנים המאוחרות יותר, על מנת לתקן שינויים נוספים שנוצרו.

בכל אופן, מרבית הניתוחים לתיקון אסימטריה בין השדיים מתבצעים בגילאי העשרה אך חלקם מתבצעים בגילאים מאוחרים יותר, עקב לידות, הנקות וחלילה מחלות, פציעות וניתוחים.

השלכות האסימטריה על האישה הבוגרת

בסך הכל, כחמישה אחוזים מהנשים סובלות מאסימטריה חדה בחזה, המחייבת מציאת פתרונות מעשיים זמניים, כגון לבישת ביגוד במידות גדולות או החדרת ספוגיות לתוך אחד מכוסות החזייה, אחוז זה נצרך לניתוח תיקון האסימטריה בחזה.

האסימטריה בחזה גורמת כאמור גם לבעיה אסתטית, גם לבעיה נפשית של תסכול ובטחון עצמי ירוד וכן לבעיה פיזית, של עודף משקל בצד אחד ותעוקה על עמוד השדרה. במידה שהבעיה הפיזית חמורה במיוחד, יידרש ניתוח לתיקון האסימטריה, גם אם האישה אינה חשה כי היא זקוקה לו מבחינה חיצונית.

ניתוח מורכב וספציפי למבנה השד של האישה

תופעה זו של אסימטריה בחזה נחשבת מורכבת יחסית לעומת אחרות במסגרת כירורגיית השדיים וניתנת לתיקון באמצעות ניתוח פלסטי כירורגי של החזה האסימטרי. את הניתוח יבצע מנתח מומחה בלבד, בעל ניסיון בניתוחים מעין אלו ויכולת לתקן מפגמים קלים בשדיים ועד לפגמים בולטים במיוחד.

שיטת הניתוח משתנה מחזה לחזה, מאישה לאישה, זאת בהתאם לרמת האסימטריה ולדרישת האישה, האם היא רוצה לעבור ניתוח לתיקון בלבד או שמא ניתוח, שיכלול גם אקט כירורגי נוסף- כגון הרמה או הקטנה.

במקרה של אסימטריה בולטת, ניתן לעבור ניתוח להקטנת שד אחד, על מנת להשוות את גודלו לשד האחר, או לחלופין ניתוח להגדלת שד אחר, כדי לקבל גודל שווה לשני. יתכן ויהיה צורך לעבור הרמה של השד שעובר תיקון או בשניהם, להשוואה מלאה.

מהלך ביצוע ניתוח לתיקון חזה אסימטרי ייקבע רק לאחר שהמטופלת תיוועץ במנתח ותשטח בפניו את דרישותיה המלאות. היא תסביר לאיזה מראה היא שואפת והמנתח יבהיר לה כיצד הרצון שלה משתלב באפשרות האמיתית להשיג תוצאות רלוונטיות סופיות. יש לצלם את השדיים מזוויות שונות, על מנת לבחון את הדרישות לשם התיקון ולאבחן אם ישנם ליקויים נוספים הדורשים תיקון או שחזור.

ניתוח חזה אסימטרי ידרוש לעיתים שימוש בשיטת השחזור ולכן על המנתח להיות מקצועי ביותר ובעל ידע וניסיון רב.

הכנות לפני הניתוח לתיקון אסימטריה בחזה

המנתח יעריך בטרם הניתוח אילו פעולות כירורגיות יש לבצע בו על מנת להשיג מקסימום תוצאות. על המנתח להבהיר למטופלת כי לעיתים לא תושג סימטריה מלאה אך יהיו תוצאות יפות והאסימטריה תהיה לחלוטין בלתי נראית בעין בלתי מקצועית. היא תבוא לידי ביטוי רק במדידה מדויקת, אך על כך האישה תצטרך לוותר אם ברצונה ליהנות מתוצאות הניתוח לחיות עמו בשלום.

כמו כן, המנתח יבדוק את גמישות רקמות החזה וישקול האם הגמישות תואמת את דרישות הניתוח.

לפני ביצוע ניתוח לתיקון חזה אסימטרי תידרש המטופלת להפסיק ליטול ויטמינים ומדללי דם למיניהם כמו אספירין או קומדין, להפסיק לעשן וכן אין לשתות אלכוהול בטרם ניתוח לתיקון אסימטריה בחזה ואף אחריו למשך זמן מה.

לפני הניתוח תידרש המטופלת להיות בצום מוחלט למשך מספר שעות קודם.

מהלך הניתוח לתיקון חזה אסימטרי

מבחינת מהלך הניתוח עצמו, לרוב, בניתוח חזה אסימטרי יוחדר לחזה הקטן יותר שתל סיליקון בגודל הרצוי, או לחלופין יוחדרו אל שני השדיים שתלי סיליקון בגדלים שונים, על מנת להשוותם. בנוסף, יהיה צורך לרוב בביצוע הרמת חזה של אחד השדיים, על מנת לצמצם קפלים מיותרים.

משך הניתוח לתיקון אסימטריה בחזה הינו בדרך כלל ארוך מאשר בניתוח חזה רגיל ודורש אבחנת תלת מימד מצד המנתח. יתכן צורך בתיקון של כל שד בנפרד, מה שמאריך את משך הניתוח ודורש התעמקות מקצועית יותר. באם תרצה המטופלת לשלב הגדלה והחדרת שתלים, הדבר אפשרי אך שוב מאריך את זמן הניתוח ומקשה על ביצועו, לכן חשובה מאין כמותה בחירה נכונה של המנתח.

לרוב, הניתוח יבוצע בשני שלבים:

השלב הראשון של ניתוח לתיקון חזה אסימטרי, הפשוט יחסית, יכלול חתך בשד אותו רוצים להגדיל, הכנסת מותחן וסגירת החתך. שלב זה כאמור הינו קל יחסית וההחלמה ממנו פשוטה.

בשלב השני של ניתוח לתיקון חזה אסימטרי, המותחן נשלף ומחדירים שתל סיליקון תוך כדי עיצוב השד לצורה הרצויה. שלב זה הינו מורכב יותר מהשלב הראשון, וההחלמה ממנו נמשכת לפחות כעשרה ימים.

סיכונים וסיבוכים בניתוח לתיקון חזה אסימטרי

הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בניתוח לתיקון חזה אסימטרי מקבילים לסיכונים וסיבוכים המאפיינים כל ניתוח חזה באשר הוא ותהליך ההחלמה דומה באופיו.

במידה ובוצע רק השלב הראשון הפשוט, המטופלת יכולה להשתחרר כבר באותו היום, אך לו יבוצע גם השלב השני המורכב יותר, היא תידרש לאשפוז יום.

תהליך ההחלמה זהה לתהליך ההחלמה בניתוח הגדלת חזה רגיל. המנותחת מתעוררת כשהיא חבושה, ורק כעבור שבוע וחצי מורידים את התפרים. הצלקות יהיו בולטות מאוד ואדומות, אבל כעבור מספר חודשים הם יטשטשו עד למצב בו בקושי יהיה ניתן לראותן.

בתקופת ההחלמה ייתכן ויהיו תחושות של עייפות, כאב ואי נוחות. על הכאב מתגברים עם משככי כאב שייתן הרופא ואילו תחושת אי הנוחות תיעלם עם התאוששותו של הגוף.

גם היובש בעור שעלול להיווצר כתוצאה מן הניתוח הוא בר חלוף ונין להתגבר עליו באמצעות משיחת שמן נבט חיטה או קרם המשולב בשמנים ארומאטיים.

כתיבת תגובה