רכיבה טיפולית – טיפול באמצעות בעלי חיים

בעלי חיים בפרט, והסוסים בעיקר, נמצאו עם השנים כאמצעי טיפולי רב עוצמה. לאותה רכיבה טיפולית הסטוריה עתיקת יומין וביוון הקדומה נעשה שימוש ברכיבה לצורך טיפול ושיקום פציעות לחימה. בשנים האחרונות נכנסה חזק מאד לתודעה רכיבה טיפולית כאמצעי לפתרון רחב מאד של קשיים תפקודיים שונים, נוירולוגיים, פיזיולוגיים ונפשיים.

רכיבה טיפולית- כל הדרכים

רכיבה טיפולית כיום משמשת ככלי טיפולי ושיקומי למגוון רחב של לקויות כמו למש היפוטונים- ליקוי פיזי המתאפיין בטונוס שרירים נמוך ובגמישות יתר של הגוף, אוטיזם- החל מהקל ועד למורכב ביותר המופיע על פני הספקטרום, הפרעות קש וריכוז, שיתוק מוחין, קשיים ביציבה, מוטוריקה וקואורדינציה, קשיים תקשורתיים, פציעות מתאונות ועוד. בקרב ילדים, גם כאלו הסובלים מדימוי עצמי נמוך, חוסר בטחון עצמי ומופנמות, מסייעת רכיבה טיפולית מאד ומעצימה את הדימוי העצמי, מחזקת את הנפש, ומעמידה אתגרים מעולם הרכיבה על סוסים. אחוזי ההצלחה בשיטת טיפול זו של רכיבה טיפולית הם מרשימים ביותר, והענף הזה רק הולך וצובר תאוצה עם השנים. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, עם נטיות אלימות והתפרצויות זעם, הופכים לאחר סדרת טיפולים באמצעות רכיבה טיפולית לסובלניים יותר, מתקשרים יותר בקלות, קשובים לסביבה וערניים לה. זאת בזכות ההקשבה לצרכי הסוס, היציבה המסייעת בשליטה עצמית, ותחושת ההישג המופלאה אותה חווה הילד.

לומדים לטפל באמצעות רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית לא מסתכמת בהיכרות עם תחום הרכיבה והיכרות עם הסוסים. כדי להפוך למדריך מוסמך יש לעבור סדרת של הכשרות במסגרת לימודים מסודרת. זו, ניתנת במכללות שונות של לימודי רכיבה טיפולית, כאחד הענפים הטיפוליים בה. תוכן הלימודים מפגיש את המדריך לעתיד עם מגוון של סיטואציות ומצבים משתנים, טווחי גילאים משתנה, וסוגי הקושי המדובר. הלימודים כוללים את הפן התיאורטי בו נסקרות תכונותיה של רכיבה טיפולית והסיוע שלה בקרב המטופלים, יחסים בין מטפל למטופל, ותחושת הנתינה המופלאה, הגוררת תחושה של קבלה, מופלאה לא פחות, יחסי גומלין, ושיטות טיפול שונות במהלך הרכיבה. כמו כן נלמד הפן המעשי בצורת היכרות עם הסוס, טיפול בו, הרגעתו והכנתו לרכיבה טיפולית, ורכיבה עליו.

קורס רכיבה טיפולית ניתן למצוא במגוון רמות ודרגות קושי, כאשר הגבוהה ביותר היא במכללות המתמקדות ומתמחות בלימודי רפואה משלימה. ענף הרפואה המשלימה רק הולך ומתפתח, ורבים פונים לקבלת טיפולים מסוגים שונים ולמחלות ובעיות שונות, במקום להתמקד ברפואה הקונבנציונלית. לימודי רכיבה טיפולית מספקים מסלולי לימוד שונים, לפי העדפות התלמיד ונטיות ליבו. עם תום הקורס ניתנת לתלמיד תעודת מטפל מוסמך. לימודים אלו פותחים צוהר לעולם של יחסי גומלין מקסימים, ושל מקור פרנסה ודאי, לאור הביקוש ההולך וגובר במטפלים מתחום הרפואה האלטרנטיבית במקום זו הקונבנציונלית. טיפולים אלו ניתנים רק לאחר שרכשתם את כל הכלים, הדרכים, הטכניקות והמיומנויות השונות כדי לסייע לאוכלוסייה מגוונת של מטופלים.

כתיבת תגובה