תמצית בן חרצית

 

 

מידע כללי

 

בן חרצית (שם מדעי: Tanacetum) זהו צמח ממשפחת המורכבים שמוצאו באנגליה. מוצאו מדרום-מזרח אירופה והוא גדל באירופה, אוסטרליה וצפון אמריקה.

 

 

התוויות

חום גבוה

כאבי ראש

מגרנות

 

 

בן חרצית סגולות רפואיות

מוריד חום

מייזע

ממריץ מרה

מקדם/מסדיר מחזור חודשי

משכך כאבים

נוגד דלקת

 

 

 

 

טינקטורות, או תמציות מרפא, הן נפוצות מאוד לשימוש בתחום הרפואה הנטורופתית משום שהן מרוכזות, נוחות לנשיאה, קלות לצריכה ובעלות חיי מדף ארוכים במיוחד. הטינקטורות הן תמציות מבוססות על אלכוהול, המהוות מעין חליטה או מיצוי של סגולות רפואיות וחומרים כימיים טבעיים שמכילים צמחים ומשמשות כתרופות נטורופטיות יעילות וטבעיות.

למרות שכיחות השימוש בהן, עבור אנשים המורגלים בנטילת קפסולות או כדורים, השימוש הנכון בטינקטורות עשוי להיראות חריג ויש ללמוד אותו בקפידה.

 

 

 

 

מה זה טינקטורה?

טינקטורה היא תמצית אם, חליטה או מיצוי של צמחי מרפא. בשיטות הטיפול הטבעי נוהגים להשתמש בחליטות מסורתיות של צמחים ולא בתרופות של הרפואה הקונבנציונאלית.

בכל צמח יש כימיקלים צמחיים המסווגים לאלקלואידים, שמנים אתריים, חומצות, סטרואידים ועוד. כל אחד מהחומרים הללו יכול להפוך לחליטה של תרופה צמחית. ישנם כימיקלים צמחיים המסיסים במים וכאלה שלא ולכן יצירת הטינקטורה קשורה בסוג הצמח.

הכנת טינקטורה!

טינקטורה הוא תהליך בו משרים את הצמחים באלכוהול המסייע למיצוי היכולות הרפואיות של הצמחים.הן מנצלות את כל חלקי הצמח כמו: שורשים, זרעים, אגוזים ועוד. חליטה היא אחת הדרכים להכין טינקטורה וזמן החליטה משתנה מצמח לצמח.

ההיסטוריה של הטינקטורות!

כבר משחר התקופה הפרהיסטורית עשו עמים קדומים ורופאי אליל, שימוש בצמחים לצורך ריפוי וטיפול במחלות.

השימוש בצמחי מרפא נלמד מתצפית בהתנהגותם של בעלי חיים שביקשו לרפא את עצמם. אלה פיתחו באופן אבולוציוני את היכולת לאכול חלקים מרים של צמח כדי לרפא את עצמם ממחלה. על בסיס התנהגות החי התפתח ידע על שימוש בצמחים שיש להם סגולות ריפוי.

מטפל בצמחי מרפא- הרבליסט!

מרפאים שמטפלים באנשים באמצעות צמחי מרפא נקראים הרבליסטים.

בדרך כלל פיתחו ההרבלסטים שימוש בצמחי מרפא המצויים בסביבתם הטבעית. פיטותרפיה- שמה של רפואת הצמחים התפתחה בכל מיני מקומות בעולם ויש כתבים עתיקים שנשתמרו של פורמולות צמחים מסורתיות לטיפול וריפוי.
רפואת הרמב"ם מבוססת על צמחי מרפא.

צמחים ותרופות!

תרופות כימיות רבות הנמכרות בבתי מרקחת, מבוססות גם הן על צמחי מרפא, אלא שהתהליך שהן עברו "נטל" מהן את כוחן הטבעי. הטינקטורה שומרת על סגולות הצמחים הטבעיות, לעומת תהליך עיבוד והכנת תרופות כימי שמשתמש בחלק מן היכולות הללו אבל מאבד בתהליך סגולות מסוימות שמוחלפות בחומרים כימיים.

במקומות רבים בעולם יש אינטגרציה בין צמחי מרפא ורפואה קונבנציונאלית, ובבתי חולים למשל בגרמניה, בסין ובעוד מקומות מטפלים בחולים גם בטינקטורות משולבות רפואה מערבית.

ישנם קבוצות חומרים וצמחים שצריכים תנאים מסוימים כדי להיספג בגוף. ישנם חומרים שלא מצליחים לעבור מחסומים טבעיים בגוף כמו גם כאלה הדורשים רמת חומציות מסוימת כדי להיספג במחזור הדם. ישנם גם חומרים שנספגים במלואם רק בנוכחות חומר אחר כמו כורכומין בנוכחות לגומה פלפל שחור חריף.

 

בישראל יש כ-100 צמחי מרפא!

בישראל גדלים כ-100 צמחי מרפא הנמצאים בשימוש של מרפאים ברפואה אלטרנטיבית והעדות השונות. רובן של תרופות הסבתא מבוססות על צמחי מרפא והוכחו לאורך שנים כיעילות ומרפאות.

הזית למשל נחשב כבר 6,000 שנה לאחד מצמחי הרפואה ומאידך גם שמן הזית המופק ממנו. גם על מיץ הרימון ממליץ הרמב"ם בקשר לבעיות עיכול. שיח אברהם והפטל הקדוש גם להם יכולות וסגולות ריפוי במצבי חולי שונים.

רפואת הצמחים אם כך, היא לא רק רפואה מסורתית אלא עתיקת יומין אשר דורות רבים השתמשו בה לתועלתם ומצאו בה מזור לחולי שלהם.

תמצית בן חרצית – טינקטורה 125 מ"ל

כתיבת תגובה