איך לרכוש דירה בישראל ולא להתחרט

אחד החלומות המרכזיים שלנו בישראל הוא להצליח לחסוך ולקנות דירה משלנו- בית בבעלותנו ששייך לנו במלואו ולא דורש תשלומי שכירות לבעלי דירה זרים. הבית שלנו צריך לגלם את העדפותינו מכל הבחינות ולשרת אותנו שנים רבות- ולבחירת הבניין הנכון והדירה המשתלמת ביותר יש משמעות כבירה והשפעה על חיינו מאותו רגע והלאה. אך בחירת דירה מתאימה היא לא סוף הסיפור- מה חשוב לבדוק כדי לא להתחרט אחרי הרכישה?

בית חדש הוא גם שכונה חדשה

בכל פרוייקט ישנם פערים גם בין דירות דומות במרכיביהן ובתכניותיהן, וגם אם בחרתם דירת 5 חדרים שמתאימה בדיוק לצרכיכם כדאי לבדוק היכן היא ממוקמת- דירה גבוהה יותר תציע נוף מרשים יותר, פחות רעש מכוניות ותהיה קרה יותר עקב הרוחות המתחזקות עם הגובה. ולהפך- במקרה שמי מבני משפחתכם מוגבל בניידותו או שחולקות את ביתכם חיות מחמד הדורשות טיולים בחוץ אולי תעדיפו דירה קרובה יותר לקרקע כדי לקצר את מרחק הטיול.

תכונותיו של הבניין עצמו משחקות תפקיד לא קטן שלעתים לא מקבל התייחסות מספיקה, ומומלץ לברר לגבי השטחים המשותפים והשירותים השונים- חניונים פרטיים, מועדוני דיירים, מעליות, פירי אשפה ושומר מסביב לשעון לדוגמה יכולים להיות בעלי משמעות לכל רוכש דירה.

סביבת הבניין חשובה גם היא לבחירת דירה בשבילכם- חשוב להכיר לא רק את מיקומם של בתי הספר העתידיים של ילדיכם ומרכזי הקניות הקרובים, אלא גם את מרקם השכונה והאנשים הגרים בה. ישנן שכונות המגבילות את תנועת המכוניות דרכן בשבתות ואחרות המעודדות קודי לבוש או דפוסי התנהגות אחרים מהנהוג אצלכם וכדאי להכיר את השטח עוד לפני סגירת החוזה.

בדקו את האותיות הקטנות והאכזריות

בתהליך קניית הדירה תבצעו השוואות בין עלויות האפשרויות השונות לפי מחיר למטר מרובע, תכונות המפרט הטכני הכלולות במחיר הדירה ושירותי המתחם והסביבה הקרובה, אך האותיות הקטנות בחוזה העסקה יכולות להפוך דירה מעולה לבחירה לא מוצלחת. ריכזנו עבורכם כמה מהטעויות השכיחות שעליכם לחמוק מהן:

ראשית עליכם להבטיח ששטח הדירה שבדקתם אינו כולל מרפסות, חצרות, מחסנים או שטחים משותפים בבניין- ישנם יזמים המחלקים את שטח חלל המדרגות והמבואות בין רוכשי הדירות ומוסיפים את השטח לעלויות הדירה, שטח שלא תורם לנכס שלכם ולא שווה את מיטב כספכם. דירה בשטח 120 מ"ר ברוטו עלולה להיות קטנה משמעותית אפילו מדירה של 115 מטרים רבועים נטו, ועליכם לוודא שתקבלו בדיוק את המגיע לכם.

תנאי העסקה וערבויות הקבלן חשובים לא פחות: ישנם קבלנים המציעים ליווי ותמיכה גם לאחר רכישת הדירה במקרה של תקלות או תיקונים תשתיתיים הכרחיים, לעומת יזמים המנסים רק להפטר מהדירה ולהשאיר בידיכם את הטיפול בכל תקלה עתידית. בדקו בשבע עיניים את תנאי הרכישה וודאו שהיזם מגבה ופותר כל תקלה שעלולה לעלות, לפחות בשנות המגורים הראשונות. תנאי התשלום עצמם יכולים לגלם הבדל כלכלי של מאות אלפי שקלים- מה הסכום אותו עליכם לשלם מראש? כמה במעמד מסירת המפתח? האם ישנן הטבות מבנק המגבה את היזם בבניית המתחם? בדקו והחליטו רק לאחר שהמידע בידיכם.

התנהלו בסבלנות ובחרו היטב

העצה הכי חשובה לרוכש העתידי היא לא לבחור דירה מתוך לחץ זמן. גם אם נתקלתם דירה אחרונה בפרוייקט שעושה רושם נפלא, אל תמהרו לחתימה לפני שתבדקו את כל התנאים- זו החלטה גדולה מדי כדי לזנק לתוכה ללא הכנה. השוו תמיד את הדירות לדירתכם הנוכחית ולעלויות המחייה שלכם בזמן הווה וגם בעתיד- יכול להיות שהבניין בו אתם גרים בשכירות ישודרג במסגרת תמ"א ויהפוך לחלום בשבילכם בעלות נמוכה מעלות המשכנתא?

כדי להתחיל את תהליך ההשוואה והחיפוש גלשו לגורו, אינדקס פרויקטים חדשים המציע השוואות מחירים, עלויות למטר רבוע, מפרטים ושרטוטי דירות הנמכרות בעשרות ערים בכל הארץ. מלבד הדירות עצמן תוכלו לקרוא גם על סביבת הדירות, מצב בתי הספר, סוגי האוכלוסיה המתגוררים סביב הדירה והמון נתונים נוספים שיעזרו לכם למצוא את הדירה המושלמת בשבילכם- בקלות ובמהירות.

כתיבת תגובה