הוראה מתקנת- מתאימים לך

ישנם תלמידים אשר מוכשרים במתמטיקה, אחרים טובים במקצועות התנ"ך והספרות,  ישנם תלמידים אשר מוכיחים יכולת בתחומי הספורט השונים ועוד. אם בעבר הייתה נמדדת האינטיליגנציה לפי קריטריון יחיד ומסוים, היום ידוע כי קיימים סוגים רבים של אינטיליגנציה. השימוש במושג  "הוראה מתקנת" החל בשנת 1978.

ההבנה כי הצלחתו של הילד במהלך שנות הלימוד עשויות להשפיע על תפישתו העצמית בעתיד תחומים כגון:  הצלחתו בעבודה, בחיי המשפחה ועוד גרמה למערכת החינוך להתכוונן ולשנות את דרכי הלימוד שלה עבור אותם תלמידים אשר מתקשים בלימוד החומר. כמו כן מערכת החינוך שואפת ליצירת שיוויון הזדמנויות לכל.

הוראה מתקנת- עזרה למגוון בעיות שונות

בעזרת עבודה פרטנית, במסגרת שיעורי אחד- על אחד , כיתות וקבוצות קטנות ניתן להתאים את שיטות וקצב הלימוד עבור תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. אם הם סובלים מבעיית הפרעות קשב וריכוז או היפראקטיביות, ניתן לעזור להם בעזרת טיפול בהפרעות קשב וריכוז. כאשר הדרכים הרגילות אינן עובדות ניתן לפתח שיטות יצירתיות . חלק מהדרכים כוללות שימוש בהארכת זמן, התעלמות משגיאות כתיב וביצוע בחינות בעל פה. טיפול בהפרעות קשב וריכוז טיפול הפרעות קשב וריכוז עשוי להתבצע בעזרת ריטלין . מדובר בכדור אשר  מכיל חומר מעורר, אך הוא גורם לריכוז חד יותר. הכדור התגלה לפני כחמישים שנה. בתחילת דרכו הוא שימש עבור טיפול בדיכאונות אך לאחר מכן הסתבר כי ביכולתו לגרום לשיפור בהערכה  העצמית ובהישגים בלימודים. הכדור נועד עבור מיקוד קשב.

הבעיה עם הכדור הינה תופעות הלוואי להן הוא עשוי לגרום. ביניהן  עשויה להיות ירידה בתאבון, כאבי ראש, קשיים בהרדמות, טיקים, עייפות ועוד. החיובי הינו כי ההשפעה של התרופה חולפת. כמו כן רק פסיכיטארים או נוירולוגים הינם בעלי רשות לתת את התרופה וזאת לאחר אבחון פסיכולוגי. האבחון מתבצע בעזרת מחשב.

קיימות דרכים נוספות להקל על התלמידים: ניתן להגביל את הסחות הדעת על ידי השקטת גורמים מרעישים. כמו כן יישומן של טכניקות לימוד שונות עשויות להועיל ביותר ואף להיות שימושיות בהמשך דרכם כסטודנטים בעתיד. דרכים אלו כוללות: משחקי אסטרטגיה, משחקי חשיבה, עזרי זיכרון ועוד דרכים מגוונות לארגון מידע.

תועלת לעתיד

בעזרת מתן יחס שונה , מקבל ומבין בזמן בשלב המוקדם של הלימודים ניתן לבנות לתלמיד מערכת מסודרת אשר תועיל לו בעתי. ההבנה כי אינו טיפש והמודעות העצמית עשויה לתרום לביטחונו והערכתו העצמית. התלמיד יבין כי הוא יכול להצליח ולהשיג את מטרותיו, פשוט בקצב ובעזרת שיטות אחרות. המודעות העצמית המפותחת עשויה לעזור לו בכל תחומי החיים- הן בתחום האישי, הרגשי וכן בלימודים וכניסה לעולם התעסוקה. הוראה מתקנת עשויה ממש להציל תלמידים רבים משקיעה בתוך דפוס של כישלון.

כתיבת תגובה