חיפוש פטנטים

לא אחת נדמה לנו שעלינו על רעיון גאוני, המצאה מופלאה, כזו שלא ייאמן שאף אדם אחר לא חשב עליה לפני כן. זה קורה לכל כך הרבה אנשים שבטוחים שהנה, הם מצאו את פטנט המאה – ומכאן הדרך אל עשיית המיליון הראשון ממנו קצרה ומהירה. אלא שזה לא כך. בשביל שאף אחד לא יוכל לקחת מכם את הרעיון ולטעון כי הוא שלו, עליכם לעשות רישום פטנטים. אלא שבתחילתו של הליך זה ניצבת בפניכם משוכה גדולה מאוד, והיא חיפוש פטנטים.

מה זה בעצם אומר?

חיפוש פטנטים הוא הליך שמטרתו לבדוק ולוודא שהרעיון שלכם לא כבר עלה במוחו של בן אדם אחר, שרשם אותו לפניכם. יתרה מזאת, אם הפטנט שלכם נסמך בעצם על טכניקה ייחודית שהמצאתם, יכול להיות שזו גם הומצאה ונרשמה כבר – ואזי שימוש ברעיון שלכם מצריך תשלום (כמו גם אישור) למי שהינו בעלי הטכניקה הנ"ל.

חיפוש פטנטים כזה לרוב לא נערך על ידי הממציא עצמו, מכיוון שמדובר על חיפוש מחט בערימת שחת. יש מאות אלפי פטנטים רשומים בישראל, וזה עוד בלי לדבר על ניסיון לעשות רישום כזה בארצות הברית, ששם המספרים הרבה יותר עצומים. לכן בדרך כלל מפקידים הליכי חיפוש פטנטים בידי בעלי מקצוע ייעודיים לכך: עורכי פטנטים או עורכי דין שמתמחים ספציפית בנושא מסובך זה.

מה הסיכויים שמישהו כבר חשב על אותו רעיון קודם?

למעשה, הסיכויים לכך גבוהים מאוד, כפי שתגלו אחרי הליך ארוך ומעייף של חיפוש פטנטים. פעמים רבות ההמצאה כבר קיימת במאגרי רישום פטנטים – גם אם זו אינה דומה אחד לאחד לרעיון שלכם, השינוי לעתים אינו מהותי דיו מכדי שיתאפשר לכם לעשות רישום. והלא כדי לרשום הרעיון חייב להיות חדשני לגמרי. ברגע שבחיפוש פטנטים התגלה משהו דומה מאוד, לעתים כבר אין טעם להמשיך הלאה עם הגשת הבקשה לרישום.

מה לעשות – לפעמים כשאנו אומרים "איך לא חשבו על זה קודם", מסתבר שמישהו אכן עשה זאת, ואף היה חכם ומהיר מספיק לגשת ולהבטיח לעצמו את מלוא הזכויות על אותו רעיון לפנינו.

האופציה המהירה

מכיוון שרישום וחיפוש פטנטים הם הליכים לא קצרים שמצריכים את שירותיהם של בעלי מקצוע בתשלום, לפעמים אתם רוצים רק לדעת האם יש בכלל טעם להיכנס לתוך הקלחת הזו. ייתכן שאין זה כלכלי, מאחר וממילא הרעיון כבר תפוס.

לכן יש עורכי פטנטים שמציעים אופציה המכונה "חיפוש פטנטים מהיר". זו בדיקה שאינה מספיק מעמיקה עבור רישום, אבל היא נותנת לכם מושג תוך זמן קצר יחסית מה הסיכויים שלכם – ייתכן שכבר בבדיקה חטופה של פני השטח יתגלה שהעסק אבוד, ואזי חסכתם כסף וזמן שכן אין לכם צורך להתחיל בניסוחים משפטיים של הגשת הבקשה והליכיה הארוכים והמפרכים עד קבלתה.