חשיבותה של גאוגרפיה

משמעות המילה פורנוגרפיה היא הצגת גוף האדם או חלקים בו על מנת לייצר גירוי מיני אצל הצופה בו. ההגדרה הפשוטה הזאת הינה פשטנית מדי עבור מושג כמו פורנוגרפיה, שמעצם היותו מוגדר תרבותית, משתנה כתלות בגאוגרפיה.סרטים, אומנות, חפצים או כל אובייקט אחר המוגדרים פורנוגרפיים באזור גאוגרפי אחד, לא בהכרח יוגדרו באופן זהה עבור אזור גאוגרפי שני. חוסר הקביעות של מושג הפורנוגרפיה מחזק את התיאוריות קוגניטיביות הפוסט מודרניסטיות שגורסות שאין מציאות אחת אלא המציאות נקבעת לפי סכמת החשיבה של האדם, המושפעת בין היתר מהתרבות ומהמיקום הגאוגרפי בה הוא נמצא. אם כך, תיאור אובייקט מסויים כפורנוגרפי אינו מעיד דבר או חצי דבר על האובייקט עצמו אלא על הסובייקט המביט בו וראייתו הנגזרת מתרבותו.

האם כהמשך של הגדרה זו נוכל לטעון כי אובייקטים בולטים שהפונקציה שלהם קשורה לגירוי מיני כגון  אביזרי מין , מוצרי סקס ו ויברטורים אינם פורנוגרפים במהותם? שאלה זו קולעת אותנו למעשה לפרדוקס- האם במדינות מסויימות אביזרי מין יוגדרו כפורנוגרפיים ובמדינה אחרת יוגדרו כלא פורנוגרפיים? זו שאלה קשה, שהרי אם נקח את ההגדרה הראשונית של המילה פורנוגרפיה נבין כי כל מה שמייצר גירוי מיני הוא פורנוגרפי, כל שכן אביזרים הנועדו בדיוק לשם כך. עם זאת, ניסינו לטעון כי התרבות של האדם היא שקובעת האם חפץ מסויים הוא פורנוגרפי ולא תכונות מהותיות בחפץ עצמו.

סתירה זו מיישבת את עצמה באמצעות הטענה שכל מה שהפונקציה שלו נקשרת לעוררות מינית הינו פורנוגרפי, אלא שהפונקציה היא זו המשתנה תרבותית. לדוגמא: מראה של נשים ערומות באפריקה איננו פורנוגרפי מאחר ובמיקום גאוגרפי זה נשים נוטות לא להסתיר את גופן, בעוד במערב נשים עוטות על עצמן בגדים ולכן ייצוג של הגוף הנשי ערום נקשר למיניות ולא להתהלכות טבעית. אי אפשר לומר שהגוף הנשי אינו מעורר מינית, אלא שהצגתו באפריקה הינה טבעית לעומת הסתרתו במערב וכריכת הצגתו עם עוררות מינית.

כתיבת תגובה